3798
Sök

Bränsle å laddtryck b230ft

596 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#1
Hej har varit å köpt en 945 ftt 98 och de sitter bränsletrycksregulator på den och undrar vad trycket ska vara orginal?. Och så är slangen mellan westgaten och turbon kapad och så sitter de en T skarv mellan dom. Varför? Fick även med en pysventil http://www.motornord.se/Gismo/Bildarkiv … troler.jpg och en dumpventil som ser ut så http://www.stylingbutiken.se/typ-turbox … opia-/55-0 och hur kopplar man in de och vad gör dom?

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 september 2013
#2
sellstedt1 skrev:
Hej har varit å köpt en 945 ftt 98 och de sitter bränsletrycksregulator på den och undrar vad trycket ska vara orginal?. Och så är slangen mellan westgaten och turbon kapad och så sitter de en T skarv mellan dom. Varför? Fick även med en pysventil http://www.motornord.se/Gismo/Bildarkiv … troler.jpg och en dumpventil som ser ut så http://www.stylingbutiken.se/typ-turbox … opia-/55-0 och hur kopplar man in de och vad gör dom?

1. 3 bar, om jag förstår denna tråd rätt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116717
2. Därför att den förmodligen är fultrimmad.
3. Du kopplar helst inte in boostcontrolern över huvudtaget. Chippa i stället. Men är du så illa tvungen så gör du så här:
om du ska köra pysventil så ska den sitta på slangen som går mellan kompressorn på turbon och wastegaten.

Enligt denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=244343
4. Läs denna tråd för att förstå varför du inte skall montera en öppen dump i din 940: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 september 2013
#3
3 bar är standard tryck, T-skarven sitter där för att "lura" upp lite högre ladd. Mack påstår att man ska chippa istället för att fulhöja laddet men det funkar inte på en sånhär gammal för du har mekaniskt reglerat ladd, ingen MV eller liknande. Ska du montera pysventilen rekommenderar jag dig först att skaffa en laddmätare så du ser vilket ladd du har smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

596 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#4
Okej ladd mätare sitter där. Men hur mycket kan man ladda och finns det nån tabell så man vet hur högt bränsletryck den ska ha jämfört med ladd. Ladden stod på 1 bar när ja köpte den är de nån fara å ha så? Och ja ställde mer den till 0,8-0,9 enligt mätaren och när man kör 120 kanske så vill den inte ge nå mer även om man håller stumt varför blir de så får den för mycket soppa?

2 230 Inlägg
15 september 2013
#5
är bilen i sig orignal.. så förstår jag inte varför dom bytt till ställbar BTR.. men 1.1-1.2 är väll det du bör ladda max för sen ger den bara varmluft och ingen effekt. och bränsletrycket ska stå på 3bar när du har den på tomgång och vakumslangen urdragen ur BTRen.

och sen skaffa en pysventil, eller ännu bättre ställbar WG dock bökigt att ställa den spec då motorn är varm.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

596 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#6
Varför är de konstigt att de sitter btr om bilenär org? Pysventil har jag men när jag montera den med t kopplingen som följde med så gick den inte å ställa så jag satte ditt en vanlig T skarv å då går den å ställa.

2 230 Inlägg
15 september 2013
#7
för att det är helt meningslöst, finns ingen anledning att sätta dit en sådan på en org bil men är utsendet..
okej, men skaffa dig en ställbar WG istället då. mkt stabilare ladd smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 september 2013
#8
TireSlayer skrev:
3 bar är standard tryck, T-skarven sitter där för att "lura" upp lite högre ladd. Mack påstår att man ska chippa istället för att fulhöja laddet men det funkar inte på en sånhär gammal för du har mekaniskt reglerat ladd, ingen MV eller liknande. Ska du montera pysventilen rekommenderar jag dig först att skaffa en laddmätare så du ser vilket ladd du har smile

Chippa bränsleboxen går väl?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

357 Inlägg
15 september 2013
#9
Mack skrev:
TireSlayer skrev:
3 bar är standard tryck, T-skarven sitter där för att "lura" upp lite högre ladd. Mack påstår att man ska chippa istället för att fulhöja laddet men det funkar inte på en sånhär gammal för du har mekaniskt reglerat ladd, ingen MV eller liknande. Ska du montera pysventilen rekommenderar jag dig först att skaffa en laddmätare så du ser vilket ladd du har smile

Chippa bränsleboxen går väl?

Han menar att chippet inte styr laddtrycket utan det får höjas manuellt med antingen hårdare tryckklocka eller en pysventil.


Forummoderator
26 373 Inlägg
15 september 2013
#10
aF skrev:
Mack skrev:
TireSlayer skrev:
3 bar är standard tryck, T-skarven sitter där för att "lura" upp lite högre ladd. Mack påstår att man ska chippa istället för att fulhöja laddet men det funkar inte på en sånhär gammal för du har mekaniskt reglerat ladd, ingen MV eller liknande. Ska du montera pysventilen rekommenderar jag dig först att skaffa en laddmätare så du ser vilket ladd du har smile

Chippa bränsleboxen går väl?

Han menar att chippet inte styr laddtrycket utan det får höjas manuellt med antingen hårdare tryckklocka eller en pysventil.

Jo, se det är jag införstådd med.
Men allt handlar ju inte om laddtryck. Vill bara poängtera det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök