VX3 är original i 531 ja.
Det finns en massa olika kammar, både original och omslipade.
Original finns det:
A, M, T, K, H, Y, V, X, VX, VX3, L
Det som skiljer är, lyft, nockvinkel, överlapp och duration.
Vilken kam du ska ha beror på vad för karaktär du vill ha i motorn.
Med en vassare kam, t.ex K eller H så får du en motor som orkar bra på höga varv och orkar varva högt.
En mellanvass kam t.ex A, V, VX, VX3 så har du bra ork genom hela registret men orkar inte varva fullt lika mycket som en vassare kam.
En slö kam, t.ex M eller T så har du en motor som är jämnslö genom hela registret, man märker som aldrig att kammen börjar "dra" så att säga.
Sen finns det som sagt en uppsjö av omslipade kammar, finns speciella turbokammar och riktigt vassa sugmotorkammar bland annat. Däremot brukar dessa kamaxlar vara minst dubbelt så dyra som Volvo-originalkammar men är oftast mycket mer optimala.
531 och VX3-kam sägs vara en lämplig kombination till en relativt original 940-turbo, huruvida detta stämmer eller inte vet jag ej. Det bästa är ju att prova lite olika kammar och se vilken kamprofil som gav den motorkaraktären man själv är ute efter, däremot så är det inte det lättaste då det inte är allt för vanligt att någon har liggandes ett antal olika kammar som man kan få låna lite snabbt. Sen är det ju även lite jobb att byta kam, speciellt om man byter till en omslipad kam då ventilspelet oftast måste schimsas in och dem är även lite krångligare att montera i rätt position.
Det som du tjänar på topp förlorar du på botten, dvs en vass kam har dålig ork på låga varv jämfört med en slö kam men orkar betydligt mycket bättre på högre varv än en slö kam.
Senast redigerat av simlar (23 september 2013)