2905
Sök

Kam till 531 topp?

5 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
#1
tja!

har en 945 turbo som är original. ska börja trimma den nu så tänkte börja med en nyplanad och portad 531 topp som jag har liggandes. vilken kam är original i 531an? är det vx3-kammen? och vilken kam ska man ha? ser att dom flesta har vx3an i sin 531 topp.

som jag har förstått så har jag en m-kam i min 530 topp och att den finns A,H,M och V-kam men vet inte vad skillnaden är på dom och vilken jag ska ha till min 531.

hjälp!! big_smile


5 732 Inlägg
23 september 2013
#2
VX3 är original i 531 ja.

Det finns en massa olika kammar, både original och omslipade.
Original finns det:
A, M, T, K, H, Y, V, X, VX, VX3, L

Det som skiljer är, lyft, nockvinkel, överlapp och duration.

Vilken kam du ska ha beror på vad för karaktär du vill ha i motorn.
Med en vassare kam, t.ex K eller H så får du en motor som orkar bra på höga varv och orkar varva högt.

En mellanvass kam t.ex A, V, VX, VX3 så har du bra ork genom hela registret men orkar inte varva fullt lika mycket som en vassare kam.

En slö kam, t.ex M eller T så har du en motor som är jämnslö genom hela registret, man märker som aldrig att kammen börjar "dra" så att säga.

Sen finns det som sagt en uppsjö av omslipade kammar, finns speciella turbokammar och riktigt vassa sugmotorkammar bland annat. Däremot brukar dessa kamaxlar vara minst dubbelt så dyra som Volvo-originalkammar men är oftast mycket mer optimala.


531 och VX3-kam sägs vara en lämplig kombination till en relativt original 940-turbo, huruvida detta stämmer eller inte vet jag ej. Det bästa är ju att prova lite olika kammar och se vilken kamprofil som gav den motorkaraktären man själv är ute efter, däremot så är det inte det lättaste då det inte är allt för vanligt att någon har liggandes ett antal olika kammar som man kan få låna lite snabbt. Sen är det ju även lite jobb att byta kam, speciellt om man byter till en omslipad kam då ventilspelet oftast måste schimsas in och dem är även lite krångligare att montera i rätt position.


Det som du tjänar på topp förlorar du på botten, dvs en vass kam har dålig ork på låga varv jämfört med en slö kam men orkar betydligt mycket bättre på högre varv än en slö kam.
Senast redigerat av simlar (23 september 2013)


5 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
#3
kanon då har jag lärt mig ngt nytt idag med då!! big_smile

men om jag är ute bättre acceleration och inte toppfart? ska jag ha en vanlig m-kam då? för brukar inte ligga över 200 iaf smile


5 732 Inlägg
23 september 2013
#4
Ja så här är det, för att accelerera bilen behöver du effekt, för att få effekt måste motorn varvas och för att den ska orka varva måste man ha en kamprofil som ger ett tillräckligt flöde på dessa varvtal.

Det är inte det lättaste att förklara hur bilen beter sig och det är väldigt svårt att säga att just DEN kamaxeln ska du ha för att bli nöjd.

Men skulle vi säga att du stoppar i en M-kam, bilen kommer då vara riktigt stark på låga varv men inte ha någon riktig toppeffekt så den orkar inte mycket bättre hur mycket du än varvar.

Skulle du sedan stoppa i t.ex en K-kam så skulle bilen inte vara fullt lika stark på låga varv men när du varvar över ca3000-3500rpm så skjuter det på ordentligt då den kamaxeln släpper in en större mängd bränsle-luftblandning på högre varv än vad M-kammen gör och det ger då en högre toppeffekt

Så väldigt enkelt förklarat, om du varvar motorn så du tar ut den högre toppeffekten en vassare kam tillåter så accar bilen mycket bättre än en slö kam som inte ger lika hög toppeffekt.

Hoppas du förstår vad jag menar, det är svårt att förklara (tycker jag iaf).

Om du kollar på lite bilder med effektkurvor så kanske det är lättare att förstå.
För säg att t.ex att motorn med en slö kam leverar 50hk vid 1500rpm och med en vass kam levererar endast 30hk vid 1500rpm, men allteftersom varvtalet ökar så kommer den vassare kammen ikapp och förbi.

Säg att kurvorna ser ut så här:
Slö kam: 50hk@1500rpm, 60hk@2000rpm, 80hk@3000rpm 100hk@4000rpm 120hk@5000rpm 130hk@6000rpm, 110hk@ 7000rpm

Vass kam: 30hk @ 1500rpm, 50hk@2000rpm, 90hk@3000rpm, 120hk@4000rpm, 140hk@5000rpm, 160hk@6000rpm, 150hk@7000rpm

Som synes ger den slöa kammen mer effekt vid låga varv, men på högre varv så ger den vassare kammen mer effekt och effekten fortsätter öka i en stadig takt upp till ett visst varvtal där den sjunker igen, men den vassare kammen orkar hålla uppe effekten längre och dessutom gav en högre toppeffekt.

Detta är endast ett exempel med påhittade siffror, men bara för att visa ungefär hur effektkurvan kan se ut med olika kamprofiler.


Edit:
Sen fungerar vissa kamprofiler sämre i turbo-motorer och vissa fungerar bättre. Bästa vore att fråga någon som har liknande "motorrecept" och höra deras åsikter om vilken kamaxel som fungerat bäst för just dem och fråga hur dem upplevde motorkaraktären m.m
Senast redigerat av simlar (23 september 2013)


1 915 Inlägg
23 september 2013
#5
Kommer 531 toppen från en B230FB så sitter det VX3 kamaxel original.
Kommer den från en B230ET sitter det en A kamaxel original.

Jag gillade A-kam bättre än VX3, när jag hade min 945 turbo, drog bra i hela registret.

Vilken kamaxel som passar bäst för dig beror på vilken effekt du tänkt ha i motorn?
Ska du upp i högre effekter så är det bättre med en riktig trimkamaxel, men blir det bara chipp och uppställt ladd osv och runt 200hk så duger en standard kamaxel.
Kom ihåg att mäta ventilspelet och justera om det behövs.
Många säger att man inte behöver behöver schimsa om ifall man bara byter mellan volvos kamaxlar, men det stämmer inte.
De motorer jag har bytt kamaxlar på har alla behövs schimsas om för att få rätt ventilspel.

Edit: Du skriver att du har en M-kam nu. Är motorn original så ska det sitta en T-kam i den!
Men båda är typ lika döda över 3000rpm, men funkar bra om man drar mkt släp, då de är starka på lågvarv.
Senast redigerat av Louksor (23 september 2013)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
23 september 2013
#6
finns även 531:or med K kam orginal och V

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
#7
står det märkt på kamaxeln? och hur ska jag gå tillväga med att schimsa isf? är inte helt hemma när det gäller såna här motorfrågor smile


Forummoderator
26 389 Inlägg
23 september 2013
#8
Jorevik skrev:
står det märkt på kamaxeln? och hur ska jag gå tillväga med att schimsa isf? är inte helt hemma när det gäller såna här motorfrågor smile

Det står instansat i ena änden på kamaxeln.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 915 Inlägg
23 september 2013
#9
I vilka motorer då?
Enda jag kan komma på som har K och V är 405 toppen.
Growe skrev:
finns även 531:or med K kam orginal och V

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … mp;t=29118
Har du inte tillgång till specialverktyget så får du ta loss kamaxeln för att byta brickorna.
Jorevik skrev:
står det märkt på kamaxeln? och hur ska jag gå tillväga med att schimsa isf? är inte helt hemma när det gäller såna här motorfrågor smile
Senast redigerat av Louksor (23 september 2013)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
24 september 2013
#10
b230E  har haft 531 med K-kam och spridar hål.. dessa är inte vanliga sitter på 87:ans 740Gle eller iaf enda jag sätt dom på.. dom brukar gå RIKTIGT bra förövrigt

Kör fort så hinner inget hända...

1 915 Inlägg
24 september 2013
#11
Okej, det var ny info för min del.
Vet bara att de fanns med endera 405-topp och K-kamaxel eller 530-topp och V-kamaxel och även den infon man kan hitta på nätet.
Spridarhål på en 531 topp måste vara extremt sällsynt då ingen verkar ha sett nån sån enligt google, iaf inte standard. Däremot finns det en del som modifierat 531toppen och gjort spridarhål i dom o sätt på sin B230E.
Growe skrev:
b230E  har haft 531 med K-kam och spridar hål.. dessa är inte vanliga sitter på 87:ans 740Gle eller iaf enda jag sätt dom på.. dom brukar gå RIKTIGT bra förövrigt

OT: Här finns lite info om några trim-kamaxlar ifall du vill ha någon värre kam än volvos standard.
Finns ett par där som funkar bra till turbo.
http://folkraceshop.se/_prislista/Samma … maxlar.pdf

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
24 september 2013
#12
Louksor skrev:
Okej, det var ny info för min del.
Vet bara att de fanns med endera 405-topp och K-kamaxel eller 530-topp och V-kamaxel och även den infon man kan hitta på nätet.
Spridarhål på en 531 topp måste vara extremt sällsynt då ingen verkar ha sett nån sån enligt google, iaf inte standard. Däremot finns det en del som modifierat 531toppen och gjort spridarhål i dom o sätt på sin B230E.
Growe skrev:
b230E  har haft 531 med K-kam och spridar hål.. dessa är inte vanliga sitter på 87:ans 740Gle eller iaf enda jag sätt dom på.. dom brukar gå RIKTIGT bra förövrigt

OT: Här finns lite info om några trim-kamaxlar ifall du vill ha någon värre kam än volvos standard.
Finns ett par där som funkar bra till turbo.
http://folkraceshop.se/_prislista/Samma … maxlar.pdf

ägt en själv derför vet jag att dom finns ;-) från en 740Gle 87:a helt splitt orginal som stog på skroten och polarn skruvade bort till min 245turbo

Kör fort så hinner inget hända...


Sök