3658
Sök

Flöde i bränslesystem?

66 Inlägg
2 november 2005
Trådstartare
Hej

Ungefär hur många liter per tidsenhet passerar tillbaka till tanken i returledningen på en Volvo 740/940/960, bara ungefär?

Någon som har en gissning?

Funderar lite på hur fort olika bränslen blandas upp ordentligt i tanken...

Hästintresserad.

10 287 Inlägg
2 november 2005
Runt 180 liter / h i en 740/940 klarar orginalpumpen av vid nominella 3 bar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

66 Inlägg
2 november 2005
Trådstartare
Hej

Tack så mycket för ditt svar! Det hjälper mig i mina tester.

Jag är E85 förespråkare och skall börja testa lite inför vintern, har testkört i somras med mycket goda resultat (100% E85), nu har jag gjort lite andra förändringar (chiptrim mm). Har efter det kört på vanlig BF98/99 oktan för att se att allt lirar som det skall.

Har nu efter chiptrimmning avgasvärden med BF98/99:
hc=30, co=0

Vilket är rätt bra tycket jag.....

Skall testa fram och se hur mycket E85 den vill ha nu när det börjar bli kallt ute. Innan chiptrimmning ville den ha 72% i somras utan höjt bränsletryck eller så, räknar med en högre siffra där nu efter höjd tändning. 50% skall inte vara några konstigheter tycker jag - även om det är kallt ute. Planer finns också på bensinvärmare etc. för att kunna köra rent året runt.

Har som sagt mycket goda erfarnheter av det hela. Trelitersexan blev MYCKET piggare på E85, utan chiptrim. Tror jag kan få riktigt bra resultat nu med E85.

Mitt mål är en bil som är betydligt vassare än orginal, med bra avgasvärden, som dessutom går på en vettigare form av soppa. Ekonomiska aspekten finns inte med i mitt resonemang, bara viljan att testa "nya" grejor.

Har du en annan uppfattning om E85 i bensinbilar än jag har så finns lite argument här nedan:

Här är en ganska intressant länk
http://www.bsrab.se/se/7_miljo_etanolvolvo.html

[OBS! Jag är inte intresserad av en E85 debatt på denna tråd, bara redovisar varför jag ställde frågan! Jag rekommenderar inte heller någon att ge sig på E85 bara för att andra gör det, det är lite jobb med det jämfört med vanlig sås.]

Hästintresserad.

Sök