3259
Sök

Hjälp, inköp av min första bil!

9 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har tänkt och köpa min första bil någonsin. Grejen är att jag varken har vänner som kan så mycket om bilar (eftersom jag är såpass ung) eller en far som kan hjälpa mig. Jag själv har dessutom ingen kunskap om bilar. Jag hoppas folk är snälla på det här forumet och hjälper en liten hjälplös person som jag inom bilar smile.

Det jag skulle ha hjälp med är att hitta en bil som skulle passa det jag söker efter. Vart jag endast har kollat är blocket, jag vet inte vart man annars ska kolla på. Tips och länkar på bilar som ni föreslår och en motivering till dem skulle vara jättesnällt!

Bil info:

Begagnad bil
Runt 50 000 kr
Bensinsnål eftersom jag kommer åka runt 2 timmar om dagen. (Helst en bil som har 5 sits)

Jag tackar för er tid att ni har läst allt och hoppas på att få lite trevliga svar tongue.

// Kensu

9 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
bump

44 Inlägg
8 oktober 2013
först och främst borde du lista ut vilka krav du har. Vilken typ av utrustning du vill ha framhjulsdrivet bakhjuls eller 4 hjuls finns mängder att välja.

själv har jag en Audi a4 1,8t 2003 quattro och är supernöjd.

Man får en fin a4 för runt 50 000kr

mitt tips är läs på om dom bilar du är intresserad av fel och brister finns på alla bilar men inte lika dyrt att laga vissa

det blir lättare att hjäpla dig om du har lite mer att gå efter

http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_ … 18&w=3 något som kanske skulle passa?

Mvh

9 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Tjaa.... du talar med en som kan absolut ingenting om bilar just nu. Vad är att rekommendera då? Är det bästa 4hjul eller framhjulsdrivet?

44 Inlägg
8 oktober 2013
jadu finns egentligen inget som är det bästa det är från person till person vad man föredrar jag har ägt både fram bak och nu 4hjuls drivet  jag kan inte klaga på något av det så länge man har bra däck så fungerar det mesta:) har dock inte hunnit testa 4hjuls drivet på snön än:P

sen bero det på om du vill ha en lite mer sportig bil eller en driftsäker snål billig bil http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 18&w=3

Toyota har ju fått väldigt bra betyg min mor ägde en sådan och var super nöjd nu har hon dock bytt upp sig till en auris istället så som sagt kika runt på blocket efter de bilar du tycker ser intressant ut letar du om info på google och dervise forum.

Det är en hel djungel med olika bilar du borde veta om du vill ha en små bil sedan eller kombi

golf gör bra bilar  det finns massor

9 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Tja... Det jag fruktar mest är ju att bli blåst av priset som folk lägger upp på blocket, just eftersom jag inte har någon kunskap i vad som är vettigt och vad som inte är vettigt. Har fått höra en hel del bilar som är bra enligt folks åsikter men det hjälper mig fortfarande inte. Priset ska ju stämma överens med miltal/årsmodell etc etc

463 Inlägg
8 oktober 2013
Eftersom du inte har koll på bilar eller kan ta med dig någon som kan hjälpa dig skulle jag säga att du ska leta hos bilhandlare (företagsannonser på blocket). Du får inte riktigt lika mycket för pengarna men du har ett betydligt bättre lagligt skydd om det skulle vara något fel på bilen jämfört med om du köper en bil privat.

Det viktigaste är dock att provköra! Många olika bilar och gärna flera av samma modell som du är intresserad av. Lyssna noga på bilen om det skramlar, gnisslar eller några andra oljud. Känn efter att styrningen eller växelspaken inte känns glapp osv.
Som sagt, provkör många bilar för att känna skillnaden mellan dem, olika bilar har slitits på olika sätt och har olika skavanker. Efter ett tag kommer du lära dig känna och höra på bilen om något är fel och då kan du undvika den.

649 Inlägg
8 oktober 2013
Vart bor du? Vad ska du åka för vägar 2 timmar om dagen?
Storväg? Landsväg? Grusväg?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

9 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
Det kommer bli mycket storväg, och det är sån här feedback jag gillar smile Uppskattar verkligen allt vad ni har kommit med. Så.... det bästa jag gör är att handla hos en bilhandlare då? Hur mycket dyrare blir det på ett ungefär?

649 Inlägg
8 oktober 2013
Då är det onödigt med fyrhjulsdrivet.
Jag skulle ha letat en framhjulsdriven bil som inte gått allt för långt, drar runt 0.6. Märke spelar nästan ingen roll. Huvudsaken att du trivs med den. I stort sett alla bilar går sönder/håller lika bra/dåligt. Får gärna vara en rätt ny bil också.

Du kan ju kika lite på blocket hur stor prisskillnad det är mellan företag och privatperson. Googla runt lite på firmanamnet först och var säker på att det är en seriös bilhandlare.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

111 Inlägg
8 oktober 2013
Kan säga att både Volvo V70 och VW Passat finns för det priset. Majoriteten av de är kosher också. Stabila och pålitliga bilar. Undvik fd. taxibilar samt polisbilar. De sistnämnda brukar i vissa fall ha oreparerbara skador.

Själv kör jag en Saab 9-5. Skulle inte rekommendera dig sexan som sitter i min, men det finns fina Saabar med de mindre motorerna och låga mil för runt 50 sträcket. De drar inte heller särskilt mycket.

Kan även rekommendera Opel Astra (kombi), min mor kör en 06'a. 14k mil och det enda som har behövt bytas är batteriet och självklart service enligt schema. Finns ett par uppe på blocket i din prisklass. De är även förvånansvärt kvicka för att ha en liten "startmotor" på 1.6 liter och 105 hästar. Finns större självklart, men 1.6'an är vanligast.
Senast redigerat av Doc_152 (8 oktober 2013)

Sök