3446
Sök

Peugeot 307 -2004 Kombi. ink AC

3 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
Hej,

Jag har precis köpt en Peugeot och upptäckt att det luktar avgaser igenom luftintaget inne i bilen, när den står till.
Jag antar att den ventilerar bort avgaserna av sig själv när bilen kör.

Jag kan inte påstå att jag hör något större hål i avgas system så det kan gå upp den vägen till in luften.

1. Är det någon som kan ha någon ide vad felet kan vara?
2. Var tar bilen in luften till kupen?

Björn

Rec,Glas,Plåt & Service Mekaniker
24 Inlägg
9 januari 2013
Hej björn. Peugeot skruvarn Joche här :p
307an tar in friskluften från luftintaget högerfram nederkant rutan vid torkararmen ungefär och pollenfiltret sitter bakom en ljudisolering på torpedväggen på passagerar sidan in i motorumet. Sitter me 3 eller 2 klips som man tar bort å sedan isoleringen. Innanför där har du en lucka som man kan ta bort me hjälp av en mejsel eller dylikt. Där inne har du pollen filtret. Kolla så den luckan är tät. Kolkanistorn som sitter i innerskärmmen på passargerar sidan att den funkar som den ska, ger mest bensin liknande dofter :p vad har du för motor i din pegga?

Peugeot skadad, vart fan kom torx-skruven ifrån?

3 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
Hej,

Tack för de fina orden JoXzy. Jag har 136hk motorn i bilen.

Varför tror du det kommer avgaser fram till överhuvudet taget? Jag är ingen klippa på bilar men skall inte dom komma ut där bak smile
Senast redigerat av bhindas (9 januari 2013)

Rec,Glas,Plåt & Service Mekaniker
24 Inlägg
9 januari 2013
Med andra ord en 2 litare kanske? Bensin ? Har du en stor svart kåpa över motorn eller en som är silver ? tongue du har fattat det hela rätt, luft sugs in i fram med bränsle å antänds i motorn på nått konstigt sätt hahaha å transporteras ut i bak av ett krokigt rör :p haha skämt å sido.
Känns ju som det är nått läckage någonstans då de kommer när du står still men om du skriver ner lite mer detaljerat på exakt hur och när de kommer å hur de luktar och om de lulyar mer på ena sidan än den andra i kupén å om de luktar nått underhuven eller om du kanske hör nått pys ljud eller pluttande ljud. Bor du i närheten av skövde så kom förbi peugeot där annars så kan ja kolla på de. Men tills vidare så ska ja forska lite wink

Peugeot skadad, vart fan kom torx-skruven ifrån?

3 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
Det är en bensin, 136hk 2004, silver kåpa på motorn.

luften kommer ganska omgående i luftrören i kupen, jag känner lukten ganska starkt i mitten utblåsningen i kupen.
Det luktar mer avgaser än bensin. lukten kommer bara när bilen står still och ganska omgående. när man kör så ventilerar väl farten bort avgaserna innan de kommer in i bilen gissar jag på.

om vi säger att det är en läcka på avgassystemet framtill, är det då rimligt att avgaserna kan nå in via luftintaget fram.

jag har oxå ett annat problem som kanske hänger ihop. när jag gasar så låter det ett skrapande,vibrerande ljud, först trodde jag att något hjullager var trasigt men sedan upptäckte jag att det slutade när jag gasade, det låter dock bara när man kör bilen och under 50, över detta så försvinner ljudet. låter nästa som någon plåt eller liknade vibrerar vid gas. kan det kanske vara avgassystemet som låter tro smile

jag har bokat en felsökning men det är alltid kul om man kan komma fram till felet själv.

tack för din fina hjälp JoXzy!
Senast redigerat av bhindas (9 januari 2013)

2 Inlägg
10 oktober 2013
Hade gärna viljat veta vad var det för fel, eftersom jag har likadan grej på min peugeot 307sw kombi 2004 , både med avgaserna o vibrationer/gnister. Med vänlig hälsning, Kenan

Sök