3876
Sök

945 ltt laddar 0,6 och vid 3,000 rpm ökar det till 1,1 men blir inget sug ?

4 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#1
har åter problem med min 945:a ltt

skulle höjja laddet genom att spänna weastgaten med brickor, men då kommer problemet.
den laddar 0,6 vid gaspådrag men när man kommer upp i ungefär 3000 rpm så ökar laddet till 1,1 men det blir liksom inget tryck/sug i bilen den bara varvar, man kan säga att laddet höjs med att varvtalet ökar men det händer liksom inget,
sitter någon form av turbo + monterat, men har tagit bort pysventiulen så tryckslangen går direkt från turbon till weastgaten, är det något mer man behöver plocka bort ?
någon som vet vad felet kan vara ?
mvh

5 127 Inlägg
14 oktober 2013
#2
Kan bero på för lite soppa. Ingen expert på bensin och trim men har du inye bensin så det räcker så kommer inte den extra luften ge någon ökad effekt och spikningsrisk som följd. Du kan prova att körs en hård acceleration och sedan kolla färgen på stiften. Är dom vita så går den för snålt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 706 Inlägg
14 oktober 2013
#3
Ska du manuellt höjja laddet så ska turbo+ kastas åt helvete då det, som du märkt, höjjer laddet över ett visst varvtal.

Detta gör då att laddtrycket blir för högt när turbo+ går in vilket i sin tur orsakar att bilen inte får tillräckligt med bränsle och till slut rasar motorn. Antingen bara skär ihop eller skickar ut en stake eller två pga spikningar.

Jag vet däremot inte vad som måste plockas bort för att deaktivera turbo+, men bör räcka med att endast plugga magnetventilen och sedan dra en ny slang mellan kompressorhus och wastegate. Sedan monterar du din egna laddtrycksjustering på den slangen, antingen en pysventil eller en dawes device. Du kan ladda 0,6-0,7 innan du behöver fundera på chip.

Edit:
Varför bilen inte går något hårdare när turbo+ går in och laddet ökar till 1,1bar efter du monterat din pysventil beror på att motorn inte får tillräckligt med soppa, vilket medför att bilen går för snålt och du tappar effekt istället.
Senast redigerat av simlar (14 oktober 2013)


4 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Ska du manuellt höjja laddet så ska turbo+ kastas åt helvete då det, som du märkt, höjjer laddet över ett visst varvtal.

Detta gör då att laddtrycket blir för högt när turbo+ går in vilket i sin tur orsakar att bilen inte får tillräckligt med bränsle och till slut rasar motorn. Antingen bara skär ihop eller skickar ut en stake eller två pga spikningar.

Jag vet däremot inte vad som måste plockas bort för att deaktivera turbo+, men bör räcka med att endast plugga magnetventilen och sedan dra en ny slang mellan kompressorhus och wastegate. Sedan monterar du din egna laddtrycksjustering på den slangen, antingen en pysventil eller en dawes device. Du kan ladda 0,6-0,7 innan du behöver fundera på chip.

Edit:
Varför bilen inte går något hårdare när turbo+ går in och laddet ökar till 1,1bar efter du monterat din pysventil beror på att motorn inte får tillräckligt med soppa, vilket medför att bilen går för snålt och du tappar effekt istället.

okej glömde skriva det att jag har plockat bort turbo+ pysventilen, och det sitter ett vikingeco max chip i den, kollade tändstiften och dom var vita, själva chipet ska ju ge mer soppa, så det måste vara något annat som spökar , kan det ha något med bränsletrycks regulatorn eller är jag helt ute och cyklar ?

5 706 Inlägg
15 oktober 2013
#5
Igensatt bränslefilter, igensatta spridare, dålig BTR så bränsletrycket blir för lågt.

Det är vad jag kommer på det kan vara isf.

Men alltså ökar laddet till 1,1bar efter 3000rpm fastän turbo+ är bortkopplat?


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
16 oktober 2013
#6
när du brickar wg så kan den ej öppna som den ska.
viktigat att kolla att slaglängden räcker till.
när slaglängden inte räcker till så skenar den. och spikar den då så sänker den tändningen och effekten uteblir.

ibland blir lh2.4 helt dumnt i huvudet.

som min som mer än gärna spikar. vissa dagar vissa dagar kan man köra hur som helst utan att det spikar. ibland hoppar biljäveln fram och hittar inget fel.   men börja med att fixa en riktig trycklocka till wastegaten så får du laddtrycket rätt. blir rejält stor skillnad vill du göra budget kan du montera fjädrar utvändigt. men att spänna åt trycklockan så wastegaten inte har full funktion brukar sällan bli bra

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Igensatt bränslefilter, igensatta spridare, dålig BTR så bränsletrycket blir för lågt.

Det är vad jag kommer på det kan vara isf.

Men alltså ökar laddet till 1,1bar efter 3000rpm fastän turbo+ är bortkopplat?

okej ! ska kolla dettA, man kan säga att laddet ökar i takt med att varvtalet ökar och det skerv vid 3000 rpm och uppåt.

5 706 Inlägg
16 oktober 2013
#8
martin66 skrev:
simlar skrev:
Igensatt bränslefilter, igensatta spridare, dålig BTR så bränsletrycket blir för lågt.

Det är vad jag kommer på det kan vara isf.

Men alltså ökar laddet till 1,1bar efter 3000rpm fastän turbo+ är bortkopplat?

okej ! ska kolla dettA, man kan säga att laddet ökar i takt med att varvtalet ökar och det skerv vid 3000 rpm och uppåt.

Då kan det vara som Growe säger, att wastegaten har för kort slaglängd nu när du flyttat ut den med brickor så wastegaten inte öppnar tillräckligt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
16 oktober 2013
#9
även om man brickar den så kommer trycklockan vara gjord för att öppna vid 0.6bar skillnaden är att den inte kommer åka upp lika långt

så det är nog derför den blir rätt platt i draget.

http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

denna kör jag på min 740 den laddar laddtrycksmätaren ut när den är max släppt. har inte orkat kolla vad jag har för tryck men gissar runt 0.9-1bar   max laddar nästan helvarvet om man inte sätter den slappt som aset.

Kör fort så hinner inget hända...

5 706 Inlägg
16 oktober 2013
#10
Growe skrev:
även om man brickar den så kommer trycklockan vara gjord för att öppna vid 0.6bar skillnaden är att den inte kommer åka upp lika långt

så det är nog derför den blir rätt platt i draget.

http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

denna kör jag på min 740 den laddar laddtrycksmätaren ut när den är max släppt. har inte orkat kolla vad jag har för tryck men gissar runt 0.9-1bar   max laddar nästan helvarvet om man inte sätter den slappt som aset.

Alltså du får ju högre ladd om du brickar wastegaten, det är ju samma som att korta pinnen = mer förspänning på fjädern i trycklockan vilket betyder att laddtrycket blir högre innan wastegaten öppnar.
Och den kommer dessutom inte öppna lika långt, och öppnar inte wastegaten tillräckligt så kommer laddet krypa uppåt på högre varv då det är mer avgaser som måste slinka förbi wastegaten för att laddet inte ska öka.

Edit:
Det är av den orsaken man vill ha en tryckklocka med kraftigare fjäder, för då kan man fortfarande ha ett långt slag så att wastegaten öppnar tillräckligt fastän man har ett högt laddtryck.
Senast redigerat av simlar (16 oktober 2013)


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
16 oktober 2013
#11
simlar skrev:
Growe skrev:
även om man brickar den så kommer trycklockan vara gjord för att öppna vid 0.6bar skillnaden är att den inte kommer åka upp lika långt

så det är nog derför den blir rätt platt i draget.

http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

denna kör jag på min 740 den laddar laddtrycksmätaren ut när den är max släppt. har inte orkat kolla vad jag har för tryck men gissar runt 0.9-1bar   max laddar nästan helvarvet om man inte sätter den slappt som aset.

Alltså du får ju högre ladd om du brickar wastegaten, det är ju samma som att korta pinnen = mer förspänning på fjädern i trycklockan vilket betyder att laddtrycket blir högre innan wastegaten öppnar.
Och den kommer dessutom inte öppna lika långt, och öppnar inte wastegaten tillräckligt så kommer laddet krypa uppåt på högre varv då det är mer avgaser som måste slinka förbi wastegaten för att laddet inte ska öka.

Edit:
Det är av den orsaken man vill ha en tryckklocka med kraftigare fjäder, för då kan man fortfarande ha ett långt slag så att wastegaten öppnar tillräckligt fastän man har ett högt laddtryck.

jo jag vet hur en wastegate och en tryckklocka fungerar smile  nu är det inte riktigt så enkelt heller.. man kan få lite olika karaktärer beronde på hur man monterar allt oxå.

men det krånglar bara till detta fenomenet.   värt att tänka på är att en för slapp klocka gör att laddet uteblir på låga varv oxå.

för att inte wastegaten inte är helt stängd.  nu har min extremt kort pinne och derför måste jag gänga ut den max för att jag inte ska ha en laddtrycksmätare som försöker snurra in på varv nummer 2.
ett 13c har man ingen nytta att ladda mer än 0.9-1bar för sen blir det bara skit av det på en så stor motor.

Kör fort så hinner inget hända...

5 706 Inlägg
16 oktober 2013
#12
Growe skrev:
simlar skrev:
Growe skrev:
även om man brickar den så kommer trycklockan vara gjord för att öppna vid 0.6bar skillnaden är att den inte kommer åka upp lika långt

så det är nog derför den blir rätt platt i draget.

http://www.turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka

denna kör jag på min 740 den laddar laddtrycksmätaren ut när den är max släppt. har inte orkat kolla vad jag har för tryck men gissar runt 0.9-1bar   max laddar nästan helvarvet om man inte sätter den slappt som aset.

Alltså du får ju högre ladd om du brickar wastegaten, det är ju samma som att korta pinnen = mer förspänning på fjädern i trycklockan vilket betyder att laddtrycket blir högre innan wastegaten öppnar.
Och den kommer dessutom inte öppna lika långt, och öppnar inte wastegaten tillräckligt så kommer laddet krypa uppåt på högre varv då det är mer avgaser som måste slinka förbi wastegaten för att laddet inte ska öka.

Edit:
Det är av den orsaken man vill ha en tryckklocka med kraftigare fjäder, för då kan man fortfarande ha ett långt slag så att wastegaten öppnar tillräckligt fastän man har ett högt laddtryck.

jo jag vet hur en wastegate och en tryckklocka fungerar smile  nu är det inte riktigt så enkelt heller.. man kan få lite olika karaktärer beronde på hur man monterar allt oxå.

men det krånglar bara till detta fenomenet.   värt att tänka på är att en för slapp klocka gör att laddet uteblir på låga varv oxå.

för att inte wastegaten inte är helt stängd.  nu har min extremt kort pinne och derför måste jag gänga ut den max för att jag inte ska ha en laddtrycksmätare som försöker snurra in på varv nummer 2.
ett 13c har man ingen nytta att ladda mer än 0.9-1bar för sen blir det bara skit av det på en så stor motor.

Ja men vad bra, tolkade ditt inlägg som att du inte trodde att laddet skulle öka utan endast slaget som kortas när man brickar ut wastegaten.

Jo för slapp klocka öppnar ju vid minsta lilla ladd, kan även öppna pga endast avgatrycket om den är tillräckligt slapp eftersom avgaserna kommer då kunna trycka upp wastegate-ventilen.

Men ja en bättre tryckklocka är rekommenderat om man ska ladda mer, däremot brukar det inte vara några problem att ladda 0,6-0,7 med originalklocka.

Och som du säger så är det ingen idé att ladda över 1bar med 13C, efter det pumpar den bara varmare luft och ökad effekt uteblir. Och dessutom kortas livslängden på turbon avsevärt.
Senast redigerat av simlar (16 oktober 2013)



Sök