3892
Sök

Vilken B230F motor har jag i min 740? Den med klena eller starka ramlagerna?

6 738 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
Hej smile
Är lite nyfiken här då jag skruvat isär min motor.
Jag vet att det finns olika "versioner" av b230in en med klena lager som jag då har hört ska sitta i bilar med årsmodell 1985-1988A och en annan med dom starka lagren som ska sitta i årsmodeller 1988B-1998.

Kollar jag på en hemsida här så finns det 2 olika ramlager.
Detta är väl dom klena?
http://folkraceshop.se/ramlager-volvo-b230-85-88

Och detta dom starka?
http://folkraceshop.se/ramlager-volvo-b230-89-97

Då måste min motor vara den starka va? Bilen som motorn kommer ifrån är en 88A, motorn är tillverkad 88 06 15 enligt datummärkningen på blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-386fc278212da7552cb5346d2607545f.jpg

Om detta nu stämmer att jag har den starka motorn, när var det man bytte lagrena? jag har ju för mej att det gjordes 88B men det kanske var vissa 88A som fick dessa också?

Tacksam för seriösa svar!

Mvh smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

513 Inlägg
22 oktober 2013
Säkra sättet är att mäta då det inte finns en exakt tid då dom bytte. Vissa kallar den senare motorn för 90 motor då alla från 90 har dom grova lagren. Men annars så bytte dom vid 88, så kallad 88b med grova lager men vad som sägs rensade volvo på hyllorna och vissa 88b är med dom klena. Se till att ha ett med dom grova lagren.

6 738 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
Melin82 skrev:
Säkra sättet är att mäta då det inte finns en exakt tid då dom bytte. Vissa kallar den senare motorn för 90 motor då alla från 90 har dom grova lagren. Men annars så bytte dom vid 88, så kallad 88b med grova lager men vad som sägs rensade volvo på hyllorna och vissa 88b är med dom klena. Se till att ha ett med dom grova lagren.

om man kollar på det bakre lagret så måste det betyda att det är dom grova jag har va? det bakre är ju mycket grövre än dom andra.
och de klena motorerna har väl bara ett sånt litet lager där bak som dem andra på bilden? smile

Du är liv

6 738 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
ingen som vet?  tongue

Du är liv

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
22 oktober 2013
ser du på gamla lagrena ...på gamla motorn har du lösa koxiallager..alltså det som hålller veven på plats från att glida in och ur..
dom nya är dessa inbyggda i lagrena.

Kör fort så hinner inget hända...

5 740 Inlägg
22 oktober 2013
Growe skrev:
ser du på gamla lagrena ...på gamla motorn har du lösa koxiallager..alltså det som hålller veven på plats från att glida in och ur..

Förhoppningsvis bara en felskrivning då det heter axiallager wink

6 738 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
Growe skrev:

okej nämen de e fint big_smile då är det den nya jag har för några såna har jag inte hittat smile
tack! smile
Senast redigerat av Henkix (22 oktober 2013)

Du är liv

6 738 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Growe skrev:

Förhoppningsvis bara en felskrivning då det heter axiallager wink

smile

Du är liv

Sök