4491
Sök

Besiktiga en oreggad bil ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
31 oktober 2013
#21
Evildan skrev:
KvasTnackE skrev:
Som sagt , bilen är HELT ORGINAL NU och ska fortsättas gå orginalt

Då är det bara att fara in till ditt lokala besiktningsorgan och göra en registreringsbesiktning så besiktningspersonen kan konstatera att bilen är återställd till standardutförande och sedan är du "hemma".

fast det dom vill är att han ska göra en reggbes på det ändrade..

eftersom den är orginal nu tror jag ett uppvisande räcker!
men det kan bara dom på bilprovningen svara på. lättast är att åka dit och prata med dom.

dom brukar gärna hjälpa till och berätta exakt vad man behöver göra eller ej.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 588 Inlägg
31 oktober 2013
#22
Growe skrev:
Evildan skrev:
KvasTnackE skrev:
Som sagt , bilen är HELT ORGINAL NU och ska fortsättas gå orginalt

Då är det bara att fara in till ditt lokala besiktningsorgan och göra en registreringsbesiktning så besiktningspersonen kan konstatera att bilen är återställd till standardutförande och sedan är du "hemma".

fast det dom vill är att han ska göra en reggbes på det ändrade..

eftersom den är orginal nu tror jag ett uppvisande räcker!

men det kan bara dom på bilprovningen svara på. lättast är att åka dit och prata med dom.

dom brukar gärna hjälpa till och berätta exakt vad man behöver göra eller ej.

Nej, ett föreläggande om regbes är ju just ett föreläggande om just regbes. Det gäller oavsett om han återställer bilen eller tänker försöka regga den med trimprylar (svårt).

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (31 oktober 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 705 Inlägg
31 oktober 2013
#23
Growe skrev:
fast det dom vill är att han ska göra en reggbes på det ändrade..

Nej.
Det dom vill är att han ska göra en regbesiktning *för att säkerställa att bilen är återställd till originalskick*!

Vill han besikta bilen *med* dom ombyggda grejerna så måste han regga om bilen som amatörbyggt fordon eller liknande, eftersom hans bil med all sannolikhet aldrig varit registrerad med dom grejerna.

Namnet "regbesiktning" är givetvis en förkortning för "registrerings besiktning", alltså en besiktning som intygar att bilen är i precis det utförande den var då den registrerades.
Vill man ändra något på bilen och ändå klara en besiktning, så måste bilen registreras om till exempelvis ombyggt fordon, så att man kan få ett registreringsbevis som matchar det utförande bilen verkligen är i.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
31 oktober 2013
#24
rcy skrev:
Growe skrev:
fast det dom vill är att han ska göra en reggbes på det ändrade..

Nej.
Det dom vill är att han ska göra en regbesiktning *för att säkerställa att bilen är återställd till originalskick*!

Vill han besikta bilen *med* dom ombyggda grejerna så måste han regga om bilen som amatörbyggt fordon eller liknande, eftersom hans bil med all sannolikhet aldrig varit registrerad med dom grejerna.

Namnet "regbesiktning" är givetvis en förkortning för "registrerings besiktning", alltså en besiktning som intygar att bilen är i precis det utförande den var då den registrerades.
Vill man ändra något på bilen och ändå klara en besiktning, så måste bilen registreras om till exempelvis ombyggt fordon, så att man kan få ett registreringsbevis som matchar det utförande bilen verkligen är i.

brukar aldrig stå att det handlar om enbart reggbes. men kan ha fel men vet många som råkat ut för det som bara behövt visat upp den och visat att den är orginal.


reggbeskning kallas det när man registrerar ändringar på fordonet. men har man inga ändringar från ursprungen är det svårt att reggbesikta ändringarna så att säga.

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#25
Haha alla skriver så olika så fattar ingenting , enligt SBP kundsupport var det bara att åka in och visa upp bilen nu när den är helt återställd till orginalskick , En reggbesiktning borde ju bara vara om bilen ska ändras med dem "o orginala" grejorna då bilen redan är reggad med orginal sakerna , det är ju svårt att regga en bil som redan är reggad , men som sagt återkommer dirrekt jag vart och besiktigat , finns lite jag måste pilla med först


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
31 oktober 2013
#26
KvasTnackE skrev:
Haha alla skriver så olika så fattar ingenting , enligt SBP kundsupport var det bara att åka in och visa upp bilen nu när den är helt återställd till orginalskick , En reggbesiktning borde ju bara vara om bilen ska ändras med dem "o orginala" grejorna då bilen redan är reggad med orginal sakerna , det är ju svårt att regga en bil som redan är reggad , men som sagt återkommer dirrekt jag vart och besiktigat , finns lite jag måste pilla med först

/facepalm på dig asså.. du har skrivit imot dig själv 10 gånger nu...

FÅR du ombesiktning på en bil SÅ MÅSTE du reggbesikta för att den ska få framföras på gata igen.
får du regbesikning av polisen står inte bilen som original i registret längre.

hur svårt ska det va, du/ägaren innan fick reggbesiktning på bilen pga för att den inte ser original ut. ÅTERSTÄLL den till original och åk in å reggan.


19 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#27
En reggbesiktning kostar 2000 kr och man måste ha en massa intyg på motorn , jag undrar om det RÄCKER MED EN OMBESIKTNING EFTERSOM BILEN ÄR ORGINAL.. Kanske jag som inte fattar er , eller ni som inte fattar mig :p


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
31 oktober 2013
#28
KvasTnackE skrev:
En reggbesiktning kostar 2000 kr och man måste ha en massa intyg på motorn , jag undrar om det RÄCKER MED EN OMBESIKTNING EFTERSOM BILEN ÄR ORGINAL.. Kanske jag som inte fattar er , eller ni som inte fattar mig :p

TACK för den första klara meningen från dig.
det beror helt enkelt på vad som står i papperna som polisen gav till den som hade bilen då.


19 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#29
Motoreffekt ändrad (stor turbo)
Bilen måste regesterings besiktigas , men den måste väl bara reggas om jag ska fortsätta köra med den o-orginala turbon , bilen är ju redan reggad orginal så vore ju lite knepigt om jag måste regga den igen även om den skulle gå igenom den svenska bilbesiktningen


Trucker
1 414 Inlägg
31 oktober 2013
#30
KvasTnackE skrev:
Motoreffekt ändrad (stor turbo)
Bilen måste regesterings besiktigas , men den måste väl bara reggas om jag ska fortsätta köra med den o-orginala turbon , bilen är ju redan reggad orginal så vore ju lite knepigt om jag måste regga den igen även om den skulle gå igenom den svenska bilbesiktningen

Du verkar inte förstå hur det faktiskt funkar...

Ägare har ändrat bilen FRÅN orginal, dvs bytt till megaturbo....
flygande besiktning utförs och bilen får en REGbesiktning för bilen är EJ orginal längre, dvs ÄNDRAD från orginal...
(olagligt enligt poliser/besiktningsmän osv)

Så nu är bilen belagd med REGISTRERINGSBESIKTNING för bilen har blivit tagen på en flygande...

Så enda sättet för dig att kunna besikta den normalt (en gång per år) är att ägaren av bilen
besöker ett besiktningsorgan och gör en REGISTRERINGSBESIKTNING, dvs visar upp den, så dom ser att den är orginal (dvs återställd från skicket som den flygande besiktningen visade)

När dom anser den är orginal igen, så tas behovet om regbesiktning bort, och bilen är "godkänd" och kan besiktas som normalt...

åker du in på en vanlig besiktning så kommer dom säga du måste regbesikta den FÖRST...

Du kan inte bara byta till herrejössesturbo och sen regbesikta den, så funkar det inte...

utan då är det en SFRO besiktning för OMbyggtfordon som gäller...

Har ägaren av bilen med regbeskt föreläggande förstått nu?
Senast redigerat av zleepy (31 oktober 2013)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
31 oktober 2013
#31
KvasTnackE skrev:
Motoreffekt ändrad (stor turbo)
Bilen måste regesterings besiktigas , men den måste väl bara reggas om jag ska fortsätta köra med den o-orginala turbon , bilen är ju redan reggad orginal så vore ju lite knepigt om jag måste regga den igen även om den skulle gå igenom den svenska bilbesiktningen

du skriver ju tom svarat till dig själv.

eftersom bilen har åkt dit för regbesikning så finns den inte längre i registret som "original"
läs ovan å hoppas du förstår
Senast redigerat av barenhoff (31 oktober 2013)


1 140 Inlägg
31 oktober 2013
#32
Kanske behövs en till som förklarar för att han ska fatta smile

Jag blev stannad med min Audi i en flygande bes, hade för breda hjul (9,5" med 30mm spacers) och åkte på en regbes bara för det.
Jag satte då på mina dubbfriavinterdäck på bilen (7" breda 15") och gjorde en regbes, kostade mig 1200kr bara för att dom skulle kolla så bilen var återställd i orginalutförande.

Åker du på regbes så MÅSTE du göra en regbes, svårare än så är det inte!

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
31 oktober 2013
#33
almqvist__89 skrev:
Kanske behövs en till som förklarar för att han ska fatta smile

Jag blev stannad med min Audi i en flygande bes, hade för breda hjul (9,5" med 30mm spacers) och åkte på en regbes bara för det.
Jag satte då på mina dubbfriavinterdäck på bilen (7" breda 15") och gjorde en regbes, kostade mig 1200kr bara för att dom skulle kolla så bilen var återställd i orginalutförande.

Åker du på regbes så MÅSTE du göra en regbes, svårare än så är det inte!

polisen ska skriva in alternativt återställa till orginalskick. ska inte krävas en reggbesiktning på sånna saker..
kollade du med bilprovningen först?

Kör fort så hinner inget hända...

1 705 Inlägg
31 oktober 2013
#34
Ska försöka vara extremt tydlig nu.

En registreringsbesiktning utförs för att intyga att ett fordon är i det skick den var när den registrerades. I dom allra flesta fall innebär detta att bilen ska vara original, alltså så som den lämnade fabriken.

Om man byter något på bilen, exempelvis sätter på en större turbo, måste bilen *först* registreras som ombyggt fordon, och sedan registreringsbesiktas för att intyga att fordonet matchar det den nu är registrerad som!

Man kan *inte* slänga på en större turbo och sedan åka in och göra en registreringsbesiktning, eftersom fordonet då aldrig kommer att kunna matcha den registrering som gäller! För att klara en besiktning med ett ombyggt fordon, måste fordonet först registreras om, *sen* kan man göra en registreringsbesiktning!

Har du av polisen fått ett åläggande om registreringsbesiktning, så har du just nu ett oregistrerat fordon.
Eftersom du inte klarar kraven i den registrering som finns, och du inte har registrerat om bilen som ombyggt fordon, så är du så att säga "mitt i mellan" två lägen.
Antingen återställer du till original och gör en registreringsbesiktning mot gällande registreringsbevis, eller så reggar du om bilen som ombyggt fordon och gör en besiktning mot den registreringen istället. Dock är det rätt hårda krav för att klara en sådan och du kommer inte igenom om du bara slängt på en större turbo, det garanterar jag.


234 Inlägg
31 oktober 2013
#35
Till TS: Du har fått många bra svar så jag förstår inte vad som är oklart.

Korta snabba svar: Har din bil blivit förelagd om registreringsbesiktning så är det det som ska göras, du kan INTE göra en vanlig kontrollbesiktning innan den har blivit registreringsbesiktad.

Tror du inte på de skrivna svaren här i tråden så får du ringa till ett besiktningsorgan och fråga, de kan slå upp reg numret och säga till dig vad som gäller.

Mvh// Mattias

1 140 Inlägg
31 oktober 2013
#36
Growe skrev:
almqvist__89 skrev:
Kanske behövs en till som förklarar för att han ska fatta smile

Jag blev stannad med min Audi i en flygande bes, hade för breda hjul (9,5" med 30mm spacers) och åkte på en regbes bara för det.
Jag satte då på mina dubbfriavinterdäck på bilen (7" breda 15") och gjorde en regbes, kostade mig 1200kr bara för att dom skulle kolla så bilen var återställd i orginalutförande.

Åker du på regbes så MÅSTE du göra en regbes, svårare än så är det inte!

polisen ska skriva in alternativt återställa till orginalskick. ska inte krävas en reggbesiktning på sånna saker..
kollade du med bilprovningen först?

Japp, alternativt återställa men det är ÄNDÅ en regbes som ska utföras.
Finns inga undantag, jag ringde runt till alla..

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

* Voff voff *
10 588 Inlägg
1 november 2013
#37
Growe skrev:
almqvist__89 skrev:
Kanske behövs en till som förklarar för att han ska fatta smile

Jag blev stannad med min Audi i en flygande bes, hade för breda hjul (9,5" med 30mm spacers) och åkte på en regbes bara för det.
Jag satte då på mina dubbfriavinterdäck på bilen (7" breda 15") och gjorde en regbes, kostade mig 1200kr bara för att dom skulle kolla så bilen var återställd i orginalutförande.

Åker du på regbes så MÅSTE du göra en regbes, svårare än så är det inte!

polisen ska skriva in alternativt återställa till orginalskick. ska inte krävas en reggbesiktning på sånna saker..
kollade du med bilprovningen först?

Ja, återställa till originalskick OCH regbesiktiga! Texten om återställande till original står som alternativ till att regga bilen med ändrad motor (vilket allt som oftast inte går). Inte som alternativ till regbes.

Precis som skrivits i tråden nu ett stort antal gånger så gäller följande:

Har bilen förelagts regbes så måste man regbes! Antingen för att visa att den är återställd till original eller för att regga med trimdelar (vilket högst troligt inte kommer gå).

Det går INTE att kringgå ett föreläggande om regbes! I synnerhet inte genom att bara åka in och göra en vanlig kontrollbes.


//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Evildan
1 november 2013
#38
Alla i tråden kanske inte har körkort så jag tog mig friheten att länka till en sida med körkortsteori wink

http://www.korkortsteori.se/Teori/Besiktning

Föreläggande om registreringsbesiktning

Om det vid en kontrollbesiktning eller vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon byggts om eller på något annat sätt har ändrats, kan fordonet föreläggas att inom en månad inställas för registreringsbesiktning. En registreringsbesiktning har till syfte att:


identifiera ett fordon
fastställa de uppgifter som ska införas i vägtrafikregistret
kontrollera att fordonet uppfyller de krav som ställs på det.

Fordonet får körförbud om inte registreringsbesiktningen genomförs i tid.


Sök