har en volvo v70 automat 2,4t 2001. den har vart lite svårstartad ett tag, i morse körde jag en sväng (till dagis och hem igen) gick in och ca 1 timma senare så startar inte bilden.. startmotorn går inte runt över huvud taget. Har försökt med startkablar men det händer absolut INGENTING.. någon som har någon aning om vad det kan vara? Har provat med den vanliga nyckeln och reservnycken, nycklarna har inte vart i kontakt med varandra. hjääälp.
Eftersom det är en automat skulle jag tippa på att det är växellägesgivaren som gett upp. Den gör att startmotorn inte går runt om bilen står i annan än läge P eller N. Testa att skifta från den du vanligtvis startar på.
Kolla lilla kabeln för styrströmmen på startmotorn. Du kommer åt den om du sticker in handen bakom insuget från förarsidan. Är ett vanlig flatstift och inte helt ovanligt att det oxiderar alt. vibrerar loss.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Du ska nog kunna lägga i N på någotvis. Jag har en V70-08, jag vrider på tändningen och håller på bromsen så kan man lägga i vilken växel man vill.
Eller har du inte ens tändningsström?
ja, förlåt, tänkte inte riktigt där. det hjälper iaf inte om jag lägger i N, det händer ändå ingenting.. Kan det ha något med startspärren att göra? Vet du isf hur jag ska göra? Har läst manualen till bilen om startspärrr och provat göra som det står med att låsa, låsa upp och ha mig..
Kolla lilla kabeln för styrströmmen på startmotorn. Du kommer åt den om du sticker in handen bakom insuget från förarsidan. Är ett vanlig flatstift och inte helt ovanligt att det oxiderar alt. vibrerar loss.
har en volvo v70 automat 2,4t 2001. den har vart lite svårstartad ett tag, i morse körde jag en sväng (till dagis och hem igen) gick in och ca 1 timma senare så startar inte bilden.. startmotorn går inte runt över huvud taget. Har försökt med startkablar men det händer absolut INGENTING.. någon som har någon aning om vad det kan vara? Har provat med den vanliga nyckeln och reservnycken, nycklarna har inte vart i kontakt med varandra. hjääälp.
"Norskt recept" Farsan S80 automat gick inte igång efter han stannat och stängt av vid färjekön, allt var bara dött, åkte dit med en 10nyckel lossa och skruva fast kablarna till batteriet och sen starta den i alla fall... kanske inte rätta saken och göra men han kom ju av färjan iallafall