Nytt regelverk runt motorbyte och ombyggda fordon

Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

KHRacing skrev:

Phaetoon skrev:

bumpe skrev:
Gäller fortfarande regeln på ombyggda fordon med max 15kW per 100 KG tjänstevikt eller är det amatörbyggt fordon som har de reglerna?

Den regeln gäller fortfarande.

Den regeln gäller för amatörbyggda bilar, men i undantagsfall kan den även komma att gälla för ombyggt fordon, men i de flesta fall är det vid Ombyggt fordon inga problem att regga in med annan motor så länge som andra delar kompenserar, bromsarna exempelvis.

Nja, regeln gäller både ombyggt och amatörbyggt fordon, men det är ju inte en fast gräns. Det är inte 15kW/100kg tjänstevikt som är den begränsande faktorn, utan det är vad SFRO anser att bilen klarar som gäller och då med tillägget max 15kW/100kg.

Det svåra är ju att hitta tillräckligt tåliga och bra delar till bilen, utan att bygga om den ombyggda bilen så mycket så att det måste klassas som ett amatörbyggt fordon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Dagge me Lojjden skrev:
Man får ju bara öka effekten med 15kw/100kg. Är det på bilens orginala tjänstevikt eller tjänstevikten när bilen är färdibyggd?
Finns de ingen annan utväg till mycke pullver under huven?

Man får inte öka effekt med, utan bara till, maximalt 15kW/100kg tjänstevikt. (Vet att jag märker ord, men det är lika bra att vara övertydlig)

Det är bilens tjänstevikt i ombyggt skick som räknas.
Så man ska tänka på det innan man lättar bilen maximalt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

rough_boy skrev:
Så om jag har en opel kadett 85a 1,3   kan jag då slänga i en 1,6 i den??   om jag monterar kat??

Du får inte katalysator-konvertera en motor, utan allting måste vara original från donatorbilen. Men om donatorbilen har en 1.6 motor med original katalysator så är det fritt fram.
(Iaf om effektkrav och liknande uppfylls.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

torpis skrev:
Om jag förstått rätt så kan man med bytt motor och bromsar besiktiga bilen som ombyggt fordon.

Var går gränsen för bytt drivlina?  låt säga att jag monterar en Volvo S40 T4-motor i en Volvo S40 2.0t, är det motorbyte nog?

Rent defintionsmässigt (ordmässigt) så är ju drivlinan de komponenter som driver bilen framåt, dvs motor, växellåda och bakaxel.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 mars 2008 · 6 017 Inlägg

azash skrev:
Hejsan
Jag har suttit och läst endel nu och förstår mig ej på dessa jäkla regler!
Jag bygger en vw Caddy 90-gt
har nu en 1,8 gt motor på 108 hk
Är i tankarna att turbokonventera den

Mina frågor är då
1# Vad för motor kan jag ha utan att behöva omregga den som ombyggt fordon?
1b# Kan jag ha en turbomotor?

2#Om jag reggar som ombyggt fordon vad för motoreffekt kan jag max ha samt vilken motor kan jag sätta i?
(Jag vet att man måste ändra drivlina transmission och bromsar för att fåigenom det som ombyggtfordon, samt att de delar man då sätter på att dimensionerade efter bilens prestanda

Den som kan svaret på mina frågor får gärna lämna ett pm, och skriva det här i tråden utifall fler har samma tomrum i huvudet som jag ;P

GLAD PÅSK!
//Linuz M

du får ej ha turbokonverterad motor på bil nyare än 1975!

om då kan få den reggad som ombyggt fordon är det vikten och bromsar, transmision osv. som avgör
dock max 15kW/100kg tjänstevikt.

Jonas
Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

azash skrev:
Hejsan
Jag har suttit och läst endel nu och förstår mig ej på dessa jäkla regler!
Jag bygger en vw Caddy 90-gt
har nu en 1,8 gt motor på 108 hk
Är i tankarna att turbokonventera den

Mina frågor är då
1# Vad för motor kan jag ha utan att behöva omregga den som ombyggt fordon?
1b# Kan jag ha en turbomotor?

2#Om jag reggar som ombyggt fordon vad för motoreffekt kan jag max ha samt vilken motor kan jag sätta i?
(Jag vet att man måste ändra drivlina transmission och bromsar för att fåigenom det som ombyggtfordon, samt att de delar man då sätter på att dimensionerade efter bilens prestanda

Den som kan svaret på mina frågor får gärna lämna ett pm, och skriva det här i tråden utifall fler har samma tomrum i huvudet som jag ;P

GLAD PÅSK!
//Linuz M

du får ej ha turbokonverterad motor på bil nyare än 1975!

om då kan få den reggad som ombyggt fordon är det vikten och bromsar, transmision osv. som avgör
dock max 15kW/100kg tjänstevikt.

Fast man får ju turbokonvertera själva bilen, om man monterar in en komplett original turbomotor med katalysator osv. Men motorn får man som sagt inte turbokonvertera.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
KHRacing
23 mars 2008 ·

Phaetoon skrev:
Nja, regeln gäller både ombyggt och amatörbyggt fordon, men det är ju inte en fast gräns. Det är inte 15kW/100kg tjänstevikt som är den begränsande faktorn, utan det är vad SFRO anser att bilen klarar som gäller och då med tillägget max 15kW/100kg.

Det svåra är ju att hitta tillräckligt tåliga och bra delar till bilen, utan att bygga om den ombyggda bilen så mycket så att det måste klassas som ett amatörbyggt fordon.

MIn EVO skall väga 1250 för att kunna regga med 250hk, jag komma landa på under 1100kg.

& det var inga som helst problem att regga med detta enligt SFRO.
Så som du säger, det är upp till SFRO att bedömma i enskilda fall, jag har exempelvis större bromsar (STORA) big_smile

Kommer även modivera den större turbon med en effektökning/vridökning på 20/10 % till 300hk.

Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

azash skrev:
Hejsan
Jag har suttit och läst endel nu och förstår mig ej på dessa jäkla regler!
Jag bygger en vw Caddy 90-gt
har nu en 1,8 gt motor på 108 hk
Är i tankarna att turbokonventera den

Mina frågor är då
1# Vad för motor kan jag ha utan att behöva omregga den som ombyggt fordon?
1b# Kan jag ha en turbomotor?

2#Om jag reggar som ombyggt fordon vad för motoreffekt kan jag max ha samt vilken motor kan jag sätta i?
(Jag vet att man måste ändra drivlina transmission och bromsar för att fåigenom det som ombyggtfordon, samt att de delar man då sätter på att dimensionerade efter bilens prestanda

Den som kan svaret på mina frågor får gärna lämna ett pm, och skriva det här i tråden utifall fler har samma tomrum i huvudet som jag ;P

GLAD PÅSK!
//Linuz M

Jag ska försöka svara wink

Eftersom originalmotorn som din VW Caddy I är reggad med låg på 90hk (70kW), så är det ju den motorn som man får utgå ifrån när det gäller effektkrav, om nu inte biltillverkaren lämnat andra siffror.
Med 20% effektökning och 10% vridökning så är ju en turbomotor uteslutet, då vridet på en turbomotor ofta är bra mycket högre än tillåtet. 108hk är begränsningen i hk vid reg. besiktning, om nu inte tillverkaren godkänt mer. Så din nuvarande motor är precis inom hk-begränsningen.

Det är i princip bara om du reggar bilen som ombyggt fordon som du kan använda dig av en turbomotor.

Om du vill regga bilen som ombyggt fordon, med allt vad det innebär i förstärkningar och förbättringar, så är det 15kW/100kg tjänstevikt som gäller.
Tjänstevikten på din Caddy uppges att vara 1050kg, dvs så får du ha maximalt ~210hk i den, om SFRO bedömmer att bilen klarar av den effekten vill säga.

En annan sak att tänka på är ju att vikten både kan öka och minska något när du bygger om bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

KHRacing skrev:

Phaetoon skrev:
Nja, regeln gäller både ombyggt och amatörbyggt fordon, men det är ju inte en fast gräns. Det är inte 15kW/100kg tjänstevikt som är den begränsande faktorn, utan det är vad SFRO anser att bilen klarar som gäller och då med tillägget max 15kW/100kg.

Det svåra är ju att hitta tillräckligt tåliga och bra delar till bilen, utan att bygga om den ombyggda bilen så mycket så att det måste klassas som ett amatörbyggt fordon.

MIn EVO skall väga 1250 för att kunna regga med 250hk, jag komma landa på under 1100kg.

& det var inga som helst problem att regga med detta enligt SFRO.
Så som du säger, det är upp till SFRO att bedömma i enskilda fall, jag har exempelvis större bromsar (STORA) big_smile

Kommer även modivera den större turbon med en effektökning/vridökning på 20/10 % till 300hk.

Mitsubishi har nog godkänt Evon för ganska höga effektsiffror och vrid.
Du får ha mer än 50kW/100kg tjänstevikt om biltillverkaren godkänt det.
Har inte biltillverkaren godkänt högre siffror så är det 50kW/100kg tjänstevikt som gäller.

(Enligt det här stycket)

2.       en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
barrre Evolution Garage
8 april 2008 · 394 Inlägg

Jag jagar fortfarande svar på min fråga i början av tråden.... vilka papper/koder vill bilprovningen läsa vid ett motorbyte???

Vad vill dom veta? Vilken typ av "bevis" vill dom ha att motorn som sitter i, är just den motor man påstår att det är.

Jag förutsätter att åtminstone någon som skriver i tråden har reggat en bil med utbytt motor?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Sharky
9 april 2008 · 10 287 Inlägg

Ring och prata med den station som kommer att ta din bil. Efter lite mailväxling hit och dit så inser jag att kvaliteten på vad besiktningsmännen vet och gör ute på stationerna varierar.

/Göran


barrre skrev:
Jag jagar fortfarande svar på min fråga i början av tråden.... vilka papper/koder vill bilprovningen läsa vid ett motorbyte???

Vad vill dom veta? Vilken typ av "bevis" vill dom ha att motorn som sitter i, är just den motor man påstår att det är.

Jag förutsätter att åtminstone någon som skriver i tråden har reggat en bil med utbytt motor?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvostreet
24 april 2009 · 45 Inlägg

tjena.... du som viste lite.... vad måste jag göra för att byta motor i min volvo 240 till en audi s6 v8 4,2L motor?

och känner du någon som kan mappa?
mvh andreas

_junior_
7 juni 2010 · 63 Inlägg

lånar tråden snabbt. har sökt på google osv men inte hittat nått svar.
ska och registrera min cab i morgon och undrar om man får köra dit den?

Nitrometanskada Gött mos
30 december 2010 · 1 096 Inlägg

Hej

Håller på och gör lite efterforskningar ang en bil ja e spekulant på. Bilen är en 242 75:a med 1031 bakaxel och vent skivor, den får alltså ha 220 hk vid reggbesiktning. Motorn som är i nu har 280hk original, men motorn är ändrad.

Såhär säger SFRO "den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid.

Eftersom motorn är ändrad så bör effektbedömningen tas på ett effektintyg och ett sådant med "rätt" siffror kan man ordna. Men frågan är, om man uppvisar ett intyg som anger 60hk mindre än motorn ger original.. är den differensen för stor för att godtas?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Bara tur att jag såg detta. Du borde ha startat en ny tråd...roll

Nåja. Jag vet att Gustaf på SFRO har nämnt att nedtrimmade motorer inte är ok eftersom det räknas som strypning och anses lätt att ta bort.
Nu vet jag inte om jag har refererat till detta i forumet eller om jag bara har det i min mailväxling med Gustaf.

/Göran


Nitrometanskada skrev:
Hej

Håller på och gör lite efterforskningar ang en bil ja e spekulant på. Bilen är en 242 75:a med 1031 bakaxel och vent skivor, den får alltså ha 220 hk vid reggbesiktning. Motorn som är i nu har 280hk original, men motorn är ändrad.

Såhär säger SFRO "den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid.

Eftersom motorn är ändrad så bör effektbedömningen tas på ett effektintyg och ett sådant med "rätt" siffror kan man ordna. Men frågan är, om man uppvisar ett intyg som anger 60hk mindre än motorn ger original.. är den differensen för stor för att godtas?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nitrometanskada Gött mos
30 december 2010 · 1 096 Inlägg

Sharky skrev:
Bara tur att jag såg detta. Du borde ha startat en ny tråd...roll

Nåja. Jag vet att Gustaf på SFRO har nämnt att nedtrimmade motorer inte är ok eftersom det räknas som strypning och anses lätt att ta bort.
Nu vet jag inte om jag har refererat till detta i forumet eller om jag bara har det i min mailväxling med Gustaf.

/Göran


Nitrometanskada skrev:
Hej

Håller på och gör lite efterforskningar ang en bil ja e spekulant på. Bilen är en 242 75:a med 1031 bakaxel och vent skivor, den får alltså ha 220 hk vid reggbesiktning. Motorn som är i nu har 280hk original, men motorn är ändrad.

Såhär säger SFRO "den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid.

Eftersom motorn är ändrad så bör effektbedömningen tas på ett effektintyg och ett sådant med "rätt" siffror kan man ordna. Men frågan är, om man uppvisar ett intyg som anger 60hk mindre än motorn ger original.. är den differensen för stor för att godtas?

Okej, jag tyckte det kändes onödigt med en trådstart för min fråga handlar ju kring detta regelverk. tongue

Har efter att jag skrev detta läst lite mer och det känns ganska hopplöst med denna motorn med tanke på originaleffekten :p

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
lewwan Överladdad gröngöling
10 november 2013 · 1 302 Inlägg

Ang E85 konverteringen

¨Frågan om E85 och ändrade motorer i ombyggt fordon (som turbokonvertering) togs upp till diskussion på det möte med hobbyfordonsgruppen (ett samarbetsmöte mellan besiktningsorgan, Transportstyrelsen och olika intresseorganisationer för hobbyfordon) som SFRO arrangerade 24 september 2013. Efter en hel del diskussion kom mötet fram till att den tolkning som gällt de de senaste åren, att det vid E85-konvertering i ombyggt fordon är möjligt att modifiera motorn genom att till exempel turbo eller kompressor monteras skulle fortsätta gälla.
Den 17 oktober fick SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe ett brev från FBB (FordonsBesiktningsBranschen, en av två branschorganisationer för besiktningsorganen) där man meddelade att man i samråd med Swetic (den andra branschorganisationen) beslutat att begära ett allmänt råd i frågan från Transportstyrelsen.
Man har också beslutat att tills vidare underkänna liknande byggen, i väntan på svar från Transportstyrelsen.
Det betyder att vi måste informera våra kunder om att det tills vidare är stopp för detta.
SFRO kommer att arbeta för att det fortsatt ska vara möjligt att registrera ombyggda fordon anpassade för drift på det miljöanpassade drivmedlet E85 med ombyggda motorer. Försvinner den möjligheten försvinner också möjligheten att överhuvudtaget registrera ett fordon av årsmodell 1976 eller nyare med ändrad motor. Då försvinner också den effekt som reglerna haft de senaste åren, att uppmuntra byggare att välja E85 som bränsle för sitt fordon.¨


Har man kunnat turbokonvertera en sugmotor om man har en etanolkonverterad motor?

Mvh

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang