einar- skrev:
Kan ta grunderna i hur K-jetronic fungerar. Du har inga spridarpulser på K-jet som är helt mekaniskt utan det matar in soppa hela tiden likt en förgasare.
Om du följer luften in i själva insprutningen så passerar den en plåtskiva som är synlig om du tar bort den svarta gummibälgen.
Den skivan reglerar hur mycket soppa som släpps in i motorn, ju mer du gasar ju mer luft vill motorn ha och skivan höjs mera och ger motorn mer bränsle.
Bränslemässigt har du två olika trycknivåer i K-jet, du har ett systemtryck (bränsletrycket som kommer till spridarna) och ett styrtryck.
Styrtrycket är de trycket som håller emot mätskivan jag nämnde tidigare så att den inte går för lätt.
Grejen du har kort på heter styrtrycksventil. När motorn är kall håller den ett lågt styrtryck för att motorn ska gå fetare likt en automatchoke (lågt styrtryck = mätskivan går högre och mer bränsle matas in)
I ventilen sitter en eluppvärmd bimetallfjäder som håller emot fjädern i regulatorn så den släpper ut det mesta av trycket till returledningen och efter ca 30-45 sek böjer bimetallfjädern undan sig och styrtrycket stiger till ca 3,5 bar och motorn går magrare.
Hålet du ser är bara en dränering för kondensfukt så du kan montera tillbaka alla delar som de ska sitta igen (ingenting är trasigt som jag kan se) och montera tillbaka styrtrycksventilen för jag tror inte du har problemet där.
Saker du ska börja och titta på (utöver vanlig service som tänddelar och filter) är att söka efter tjuvluft (K-jet på volvomotorer är helt mekaniskt och saknar elektronisk reglering) och även rengöra mätskivan som ofta är full i klägg från vevhusventilationen som gör den tyngre och lyfter mindre än vad den ska.
Vanligaste stället de drar tjuvluft på är runt spridarna (mer regel än undantag) och insugspackningen.
Edit: K-jetronic har en egen bränslepump som ska klara av att ge ett högre tryck till skillnad från de elektroniska insprutningssystemen. Sitter det fel pump i din bil och den börjar bli sliten av att försöka ge 3,5 bar istället för 2,5-3 bar de är byggd för blir det också rätt lustiga fel