2495
Sök

Hjääälp!!! Jag får inte dit länkarmslagringen

4 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
Det är en Seat ibiza -08 och får inte dit länkarmslagringen fram. Jag gjorde en egen variant av pressverktyg men lagringen sprack till slut för det gick så jävla trögt. Måste jag ha ett specialverktyg? Eller har dom givit meg fel på mekonomen?

Lukas

866 Inlägg
16 november 2013
År det den bakre i plast eller den främre i gummi på länkarmen ?

4 Inlägg
16 november 2013
Trådstartare
Det är den bakre i plast

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
17 november 2013
brukar gå fint att pressa i men går lite trögt..ingen rolig bussning att byta.

Kör fort så hinner inget hända...

866 Inlägg
17 november 2013
Opps !Så det nu att du svarat .Använder M12 gängad stång och mothållen i lagerpress saten och drar in den tills att innerhylsan bottnar och knakar in resten med en handslägga . Ser det jävligt ut i hållaren så kör jag med ett gammalt honingsverktyg i hålet. Dom är skit tradiga i bland!! :-)

14 206 Inlägg
17 november 2013
vi gjorde en likdan variant bytt på 2bilar med dessa idiotlösningar.

inget roligt att hållas med är svårt att få i bussningen rakt och det är rejält tight att få i den. man undrar hur dom gör på vag med dessa..

4 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
Jag gjorde nått liknande med hemmagjord press, bytt på båda sidor nu. Tack för era tips

451 Inlägg
25 november 2013
Jag har bytt dom tusen tals gånger, sätt dom i skruvstäd med en planka i mellan och fetta in den ordentligt så glider den in lätt

5 127 Inlägg
25 november 2013
Growe skrev:

inget roligt att hållas med är svårt att få i bussningen rakt och det är rejält tight att få i den. man undrar hur dom gör på vag med dessa..

Jag brukar beroende på vilken framvagnsbalk det är antingen ta ur hela klumpen som bussningen sitter i och pressa i skruvstäd smile
Är det fel balk så det ej går att ta ut den delen så är det gängstång och en platta som trycker både på framsidan av bussningen och på ytterringen smile sen en platta på baksidan av fästet som är lite urholkat smile funkar bra båda sätten smile

Ska byta 2 sådana bussningar på onsdag fast på en Skoda smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

14 206 Inlägg
25 november 2013
mb_pucken skrev:
Growe skrev:

Jag brukar beroende på vilken framvagnsbalk det är antingen ta ur hela klumpen som bussningen sitter i och pressa i skruvstäd smile
Är det fel balk så det ej går att ta ut den delen så är det gängstång och en platta som trycker både på framsidan av bussningen och på ytterringen smile sen en platta på baksidan av fästet som är lite urholkat smile funkar bra båda sätten smile

Ska byta 2 sådana bussningar på onsdag fast på en Skoda smile

iof är balken lätt att ta ner 4skruv och lite rattstången så har man den nere..
verkar vara vw svar på allt man ska göra med deras halvnya bilar..
slutar väll med framvagnsbalk i service läge när man ska byta olja oxå.
riktigt smäck enligt mig smile

Sök