2670
Sök

Kamrem seat Leon 1.6 101 hk - snabb hjälp sökes!

Styla en bil från grunden räcker!
187 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#1
Tittat på en seat Leon 1.6 bensin 101 hk.
Hittar ingenstans på nätet hur ofta man ska byta kamrem. Blir tokig. Behöver hjälp innan jag slår till och köper denna.

Bilen har idag gått 20.5 tusen mil och bytt vid 12500

Tack på förhand


-.-
383 Inlägg
26 november 2013
#2
Enligt Autodata finns inget angivet intervall.


På en Audi står detta i Autodata, antar att det är ungefär samma som Seat 1,6.
1,6: Biltillverkaren har inte rekommenderat kontroll/byte av kamrem för denna motor.
1,8-modeller -årsmod. 1999 byt kamrem var 120.000:e km.
1,8-modeller årsmod. 2000- byt kamrem var 180.000:e km.
1,8 turbo-modeller byt kamrem var 120.000:e km

Den var ju som sagt bytt vid 12.500mil så 12.000 mila intervall verkar ju vara lämpligt.
Men det är ju ingen garani att den håller till 24.500 mil.
Jag hade nog bytt den om jag var du.
Billigare att byta rem än att reparera efter ett eventuellt haveri, i värsta fall byta motor.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 november 2013
#3
Samma som på VW 2.0 spis (8 ventiler AGG, -96), inget intervall men kontroll var 9000-e mil o "byte vid behov". Jag byter efter 9000 mil eller 6 år, vilket som kommer först...
Bytet är enkelt.
1: Bort med remmen/remmarna för AC, generator, servopump osv
2: Bort med kamremskåpans övre del
3: Bort med remskivan på vevaxeln.
4: Bort med kamremskåpans nedre del
5: Ur med stiften
6: Nolla motorn (Kamaxel: "OT" på kamdrevet mot ett streck på toppen. Vev: Lucka mellan motor/vlåda, stålkulan(?) mitt i "kikhålet" mot dess märke (?), minns ej 100%). Fixera drevet som driver fördelaren!
7: Bort med rem + spännrulle
8: Byt spännrullens monteringsbult om den är av den äldre klenare varianten (nyare varianten brukar medfölja kamremssatasen
9: Dit med den nya remmen, spänn korrekt.
10: Dra runt motorn för hand 2-3 varv, kolla så "nollningen" stämmer fortfarande.
11: Dra säkringen för bränslepumpen. Spinn motorn 10 sek 2-3 gånger på starten. Kontrollera så remmen inte "vandrar". Kolla "nollningen" igen. Kontrollera remspänningen IGEN.
12: Återmontera övriga delar.
13: Provkör.
14: Klart.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök