3229
Sök

Golf 3 stratar ej när det är kallt ute

326 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
Har problem med en golf 3a -95 som inte startar när det är kallt ute. Är det varmt så startar den utan problem men blir det minusgrader snurrar den bara på startmotorn och tänder inte. Ibland när jag släpper nyckeln slår den ett par slag annars helt död.

Får motorvärmaren sitta i ett par timmar brukar den starta så är det någon tempgivare eller kallstartsventil som är kass i den?

20 Inlägg
25 november 2013
Hade samma problem med min gamla golf 3:a. Bytte tempgivaren samt tändstiften så gick den som den skulle igen.

326 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
Vilken är givaren till motorstyrningen för det finns två på skruvat och jag antar att den ena är till tempmätaren? En tvåpolig och en fyrpolig

2 250 Inlägg
25 november 2013
Skulle kunna vara hallgivare också, om det nu sitter en sådan på din bil.... som läser av korrekt tändläge. Brukar läsa av svänghjulet eller inuti tändfördelaren. Det kan vara som så att det blir avbrott i den när det blir kallare. Typ kass lödning inuti givaren. Metaller krymper när de blir kallare. Var väldigt vanligt i gamla TV-apparater....

Varför inte värma lite försiktigt med en varmluftspistol på en givare åt gången när motorn är riktigt kall.

Men o andra sidan kan det ju vara att bita i svansen att tänka så. En tempgivare ska ju styra flödet av bränsle, öka lite när motorn är kall.

326 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
Nja tror inte på hallgivare för de brukar ju oftast strula när de blir varm. Dessutom så går ju bilen klockrent bara den startat.

20 Inlägg
26 november 2013
einar- skrev:
Vilken är givaren till motorstyrningen för det finns två på skruvat och jag antar att den ena är till tempmätaren? En tvåpolig och en fyrpolig

Är den fyrpoliga givaren du ska ha.

Sök