3250
Sök

Kan man använda Hagmans 2k gula epoxyprimer som rostskydd på saker som ska målas med hammarlack?

6 738 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Hej! smile
Snart var det då dags att plocka ner fram o bakvagn på bilen o blästra o måla det med svart hammarlack från Hammerite.

Skrev lite till dom som gör Hammerite hammarlacken. Och för bästa resultat samt längsta hållbarhet så ska rostskyddande grundfärg användas innan man målar på hammarlacken, dom rekommenderade mej använda denna http://www.hammerite.se/produkter/no1-anti-rust-primer/

Dock har jag en oöppnad burk med Hagmans gula 2K epoxyprimer som jag vet är bättre! smile
Men kan jag använda denna som rostskyddsgrundfärg innan jag målar på hammarlacken?
Tänkte mest så att inte epoxyn eller hammarlacken reagerar på varan så det ser helt konstigt ut?

Jag tror inte det är några problem men känns ju alltid bäst o fråga först wink

mvh big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 november 2013
Hej!

Så vitt jag vet så är det tvärtom som blir problem. Det vill säga att man lägger hammarlack i botten och sen en vanlig oljebaserad/vattenbaserad färg ovanpå. Då Hammarlacken innehåller silicon så är det ytters få färger som går att måla ovanpå hammarlacken med bra resultat. Jag Har använt hammarlack till en hel del prylar och aldrig upplevt några problem (förutom när jag försökte bryta neongul hammarlack men de är en annan story tongue). Hade jag varit du hade jag provat i liten skala först, bara för att vara 100% säker.

MVH Fredrik

6 738 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
FreddeLi skrev:
Hej!

Så vitt jag vet så är det tvärtom som blir problem. Det vill säga att man lägger hammarlack i botten och sen en vanlig oljebaserad/vattenbaserad färg ovanpå. Då Hammarlacken innehåller silicon så är det ytters få färger som går att måla ovanpå hammarlacken med bra resultat. Jag Har använt hammarlack till en hel del prylar och aldrig upplevt några problem (förutom när jag försökte bryta neongul hammarlack men de är en annan story tongue). Hade jag varit du hade jag provat i liten skala först, bara för att vara 100% säker.

MVH Fredrik

Tack så mycket för snabbt svar! smile
hehe jo det vet jag att hammarlacken ej går att måla över, jag ska prova på en liten plåtbit. Jag tror inte det ska vara några problem big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 071 Inlägg
27 november 2013
Jag har kört med slät hammarlack och det fungerade utan problem och inga problem och lacka över i framtiden eftersom den saknar silikon

Onödigt inlägg^^

Sök