3312
Sök

Volvo 940 -98 motorlampa lyser efter spridar byte

Muffinsmugglare
54 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har precis fått på allt "standard" trim på 940in, dvs 3" lmm, anpassade chip, bosch 968 spridare osv.
Jag körde först med fake spridare, gick inget vidare, köpte äkta bosch spridare och montera, men då började motor/lambda lampan lysa, jag har inte ställt upp soppatrycket än till 3,8 bar, kan det vara det som fattas nu eller är det något annat fel tro?
Har också problem med att den att den stannar när man kopplar ur vid korsningar och så..

Mvh


730 Inlägg
29 juni 2013
#2
Har du inte felkodsläsare så du kan kolla vad som är fel då?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Muffinsmugglare
54 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#3
YeahBitch skrev:
Har du inte felkodsläsare så du kan kolla vad som är fel då?

Nej har tyvärr inte tillgång till någon


Smålänning
7 887 Inlägg
29 juni 2013
#4
Du har ändrat alla motorn originalparmetrar och undrar varför motorlampan lyser?

Fixa ett nytt chipp som passar ihop med grejerna, för antingen klarar inte styrenheten att justera sig efter parametrarna, eller så är lamda eller LMM kass...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muffinsmugglare
54 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
Du har ändrat alla motorn originalparmetrar och undrar varför motorlampan lyser?

Fixa ett nytt chipp som passar ihop med grejerna, för antingen klarar inte styrenheten att justera sig efter parametrarna, eller så är lamda eller LMM kass...

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag redan ett chip som är anpassat efter spridarna, 3" lmm osv, det ända jag inte gjort än är att höja soppatrycket till 3.8, en kompis kör med exakt samma grejer, den går inte helt rent heller pga soppatrycket men motorlampan lyser inte för honom iaf.


Smålänning
7 887 Inlägg
30 juni 2013
#6
Jag skulle börja med att utesluta fel på komponenter, så kolla felkoder!

Men möjliga fel när den dör vid frikoppling är:

Spjällkontakt
Luftmassamätare
Lamdasond
Tjyvluft
Bränsletrycksfall
Vevaxelgivare

Sen kan det ju givetvis vara fel på chippet också...

Nolla boxarna annars, lyft av batteripolen i några minuter smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muffinsmugglare
54 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
Jag skulle börja med att utesluta fel på komponenter, så kolla felkoder!

Men möjliga fel när den dör vid frikoppling är:

Spjällkontakt
Luftmassamätare
Lamdasond
Tjyvluft
Bränsletrycksfall
Vevaxelgivare

Sen kan det ju givetvis vara fel på chippet också...

Nolla boxarna annars, lyft av batteripolen i några minuter smile

Ok tack för tipsen, tror jag blåste toppackningen eller krökt en ventil igår, så måste ändå av med topphelvete och så nu, får se hur den går när allt är fixat!

Mvh


Down n`out
514 Inlägg
8 december 2013
#8
Fixk du reda på felet? Min beter sig exakt lika dant efter att jag monterat samma saker som dig...

Down n`out

Down n`out
514 Inlägg
8 december 2013
#9
Fixk du reda på felet? Min beter sig exakt lika dant efter att jag monterat samma saker som dig...

Down n`out

460 Inlägg
8 december 2013
#10
varför pressa bilen när du vet att bränsletrycket är för lågt för att det ska räcka, antar att den spikat och därför skjutit packningen? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)


Sök