Det blev nog fel här. Ohm-mätning (resistansmätning) ska alltid utföras i spänningslöst tillstånd. Annars förstörs instrumentet... Inte bara på ohm-mätningsområdet. Så att säga pengar upp i rök!
Ställer Du in instrumentet för strömmätning ( DC, likström på bil ) och ansluter i serie, 10 eller 20 A brukar vara möjligt att välja, så tro nu inte att instrumentet klarar allt. Gör Du t ex ett startförsök, så går instrumentet i graven. Kanske bilen med om du har otur.
Det enda man kan använda en multimeter till, relativt riskfritt, för instrument och laborant är spänningsmätning.
Då gäller det att koppla in instrumentet parallellt med spänningskällan, tvärs över en lampa, batteri o s v.
Kommer ihåg en tidigare elever som kom till skolan dagen efter att han lånat en multimeter för att mäta strömmen hemma, som han sa. Detta efter att pappan klagat på något hör elräkning.
Visst, glad i hågen hade gossen ställt in instrumentet på strömmätning (växelström), och sedan anslutit mellan nolla och fas... Hur gossen såg ut? Ja han hade haft mätsladdarna runt någon finger mm. Fingrarna och handled var illa brända. Av instrumentet återstod en förkolnad sothög!
Lika illa kan det gå om man mäter ström i en bil på fel ställe och på fel sätt.
Labb on! Billiga instrument finns på Biltema, kanske gäller att ha några på lager?