3515
Sök

Grön rca utgång för subwoofer, splita?

385 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Tja alla hjälpsamma!
Jag har en fråga angående om det är några nackdelar att montera en Y-split RCA för att få stereo signal istället för mono signal från en grön RCA utgång för sub? Sen står det även om man kollar spec för stereon i fråga "subwoofer output 4v LP 60hz" menas det då att stereon ej skickar signaler på den utgången på under 60hz eller vad?

En annan fundering är att om man nu monterar en Y-split RCA halverar jag volten på utgången? Vad jag då förstår är att det ända det påverkar är hur mycket gain man måste ha på slutsteget, stämmer detta eller har det fler nackdelar?

Mvh

21 761 Inlägg
9 december 2013
Signalen halveras inte om man sätter en Y-split på lågnivåkabeln, skillnaden är inte stor så vitt jag vet iaf. Man ska inte behöva vrida upp stegets gainkontroll en massa extra.

Bilstereoslutsteg har normalt sett två lågnivåingångar även på monosteg (alltså bassteg), därför är det nog ingen nackdel att använda en Y-split på stereons gröna subwooferkabel. Men signalen är ju fortfarande mono, det blir inte stereo bara för att man använder en förgreningskabel.

Med "subwoofer output 4V LP 60hz" menas att signalstyrkan är som högst 4 V och att stereon har ett lågpassfilter som delar vid 60 Hz, dvs bara frekvenser under 60 Hz skickas ut från utgången. smile

385 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Okej, tack för det utförliga svaret!

Sök