3640
Sök

Vad betyder Sugmotor?

286 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
#1
Hej undrar vad sug motor betyder någon skillnad när det gäller att trimma lättare/svårare?
Och är Honda civic v-tech en sugmotor?
Senast redigerat av 1Snake (1 augusti 2006)

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!

perpelle
1 augusti 2006
#2
1Snake skrev:
Hej undrar vad sug motor betyder någon skillnad när det gäller att trimma lättare/svårare?
Och är Honda civic v-tech en sugmotor?

Att den inte "drivs"/"laddas" av någon annan kraftkälla, tex turbo. Turbo är BETYDLIGT  billigare att trimma än sug.

1 926 Inlägg
1 augusti 2006
#3
sugmotor har ingen turbo eller kompressor,  dvs svårare och dyrare att trimma. Ja Honda civic är sugmotor.. ska du trimma gäller det att ha en turbo motor. blir änklare och billigare. men visst går det att trimma en sugmotor också, men det är mycket dyrare.  lycka till.
Senast redigerat av Spelis (1 augusti 2006)

286 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
#4
så ni råder mig att  tubokonvertera?/eller byta till en helt ny motor?
Senast redigerat av 1Snake (1 augusti 2006)

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!

Mr White
1 072 Inlägg
1 augusti 2006
#5
Bara genom att byta kammar och extraktor och ett litet större avags gör en grym skillnad på en
v-tec har själv kört så...Sen beror de ju lite på hur mycke hk man vill ha oxå.

Men råder dej till att pröva detta först och ev sen börja bygga turbo om du  inte är nöjd.


12 086 Inlägg
1 augusti 2006
#6
Sugmotor betyder att den suger i sig luften, ist för en turbomotor då luften pressas in i motorn.. vilket ganska självklart säger att en turbomotor ger mer effekt, förhålladevis.

Turbokonvertera råder jag dig inte till o göra då du knappt verkar veta vad en turbo är.
Honda V-tec motorerna är sugmotorer, jävligt roliga sådana.. högvarviga o pigga!

157 Inlägg
30 april 2007
#7
Jag har en följdfråga - är kompressor mer användbart än turbo? Jag själv har genom logiskt tänkande kommit fram till att kompressor slår turbo. Men är det så?

Vad är igentligen bäst när man ska konvertera en sugmotor?
Senast redigerat av Figgy (30 april 2007)


Troligen galen...
567 Inlägg
30 april 2007
#8
Figgy skrev:
Jag har en följdfråga - är kompressor mer användbart än turbo? Jag själv har genom logiskt tänkande kommit fram till att kompressor slår turbo. Men är det så?

Vad är igentligen bäst när man ska konvertera en sugmotor?

Det finns inget "rätt" svar på frågan om turbo eller kompressor är bäst.

Det finns för och nackdelar med både turbo och kompressor...

248 Inlägg
30 april 2007
#9
Tänkte bara sticka in med en fråga, i fall jag ber en privatperson (eller företag) som är kunnig att bygga om en sugmotor till turbo vad handlar det om för priser då? (tänkte i fall någon frågat företag eller polare) tongue

Magnus Betnér - "Det är blattar eller hur? Det ska lysa blått under bilen, skit i fall det går och öppna dörr jävlarna"

2 014 Inlägg
30 april 2007
#10
Om vi snackar företag blir det troligtvis DYRT. När det gäller privatpersoner så beror det helt och hållet på vilka kontakter man har.

Edit:

Såg att du bad om priser.

Det billigaste när det gäller företag är nog att skaffa färdiga konverteringskit, i de fall sådana finns att tillgå. Kan tänkas att GIK Turboteknik i Göteborg har till just Honda CRX. Men priset är väldigt mycket beroende av vilken toppeffekt du siktar på. Önskar du sådan toppeffekt som original interna delar inte pallar med tillkommer ju kostnader för att plocka isär motorn och modifiera/byta vissa komponenter. Räkna från cirkus 25K och uppåt.

Vad gäller privatpersoner beror det också på hur långt du vill gå, men som sagt främst vilka kontakter du har. Jag turbokonverterade (med en massa hjälp) en BMW E30 323i för X antal år sedan, och betalade totalt 3500 kr. Ska det däremot bli seriöst gjort får du nog lägga på lite pengar.

Att anlita en privatperson är troligtvis billigare, och troligtvis men inte nödvändigtvis mindre hållbart i längden. Har du turen att känna en person som är turboguru kan du kanske komma mycket billigt undan men ändå få en mycket bra konvertering.
Senast redigerat av Alecci (30 april 2007)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 414 Inlägg
30 april 2007
#11
Kompressor = tar kraft ifrån drivaxeln (alltså måste motorn tillföra kraft till kompressorn) = Mindre total kraft

Turbo = tar kraft ifrån överblivna avgaser = tillför kraft som annars går förlorad = Mer total kraft...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 maj 2007
#12
en tumregel:

torbon ger effekt på höga varvtal

kompressorn på låga...

så bäst är ju att ha båda!


2 014 Inlägg
1 maj 2007
#13
Kompressorn drivs ju av motorn, och ger följaktligen effekt från samma varvtal som motorn ger effekt frånn (0 rpm).

Turboaggregat däremot beöver som sats viss tid för spool-up eftersom de drivs av avgaserna, och följaktligen är de något senare än kompressorerna.

Därmed inte sagt att turbo (som också är en form av kompressor) enligt ger effekt vid höga varvtal, allt beror på motorns uppbyggnad och dess komponenters avstämmande. Finns massa metoder, bland annat:

- sugmotor
- motor med överladdning av kompressor
- motor med överladdning av turbo
- motor med överladdning av dubbel turbo
- motor med överladdning av turbo och kompressor
- motor med sekventiell överladdning av turbo
- motor med seriemässig överladdning av trippel turbo

Vissa termer är kanske inte 100 % korrekta, men det spelar mindre roll då dessa sällan är användbara för gemene man. Om så trots allt skulle vara fallet, finns bättre ställen att hämta kunskap på än här (absolut inget illa menat mot GOrg).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök