3056
Sök

Sugtrimmning av Volvo B234F, tips på bra knep?

762 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#61
Jag hittade lagen angånge etanolkonvertering och byta sprut och så som jag kunde tolka det så var det tillåtet smile

Man kan få ut mer än 170 hk ur ett Lh2.4 men det kräver att man har mappat det rätt och verkligen gjort rätt på en sugmotor.

Lh2.4 systemet försöker att hela tiden ligga på lambda 1 och byter man till större spridare så är det inga problem att plocka ut 200 hk med Lh2.4 då du turbon pressar in me luft som gör att styrsystemet också slänger på med mer soppa, så mer soppa och mer luft= mer kraft smile men systemet är inte så exakt som eftermarknadsapruten så det är svårare att mappa rätt smile

Men jag ska beställa ett megasquirt och sätta in. Sen får det bli marinvev och andra kammar och ventilfjädrar, man kan inte plana en 16V topp så det får jag skippa och jag tar portning till en annan gång smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 december 2013
#62
lh 2.4 klarar över 350 turbohästar... lite större lmm å spridare samt chip  å sen är de bara å ladda på...

tror dock trådskaparens bil hade blivit billigast å bara höjja tändningen på å ev byta kamaxlar...


10 287 Inlägg
13 december 2013
#63
Är du säker?
Jag har i alla tider fått lära mig att lambdaregleringen på LH2.4 bara jobbar under ca 3000 rpm.

/Göran

Garagemuppen skrev:
Lh2.4 systemet försöker att hela tiden ligga på lambda 1

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

762 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
#64
Nä jag är inte riktigt säker, men det kan nog vara som du säger faktiskt. Tror att jag har läst det innan nu när du nämner det smile

Kamaxlar det har jag tänkt att byta i vilket fall, men först så får det bli reggning med Etanol och annat styrsystem smile


1 758 Inlägg
13 december 2013
#65
bosabengt skrev:
Jag kan bara svara för B230F LH 2.4 och där räcker LH 2.4 till 170 hk, inte mer.

Å vet inte alls hur folk gör då dem turbokonverterar 8v då dem iaf säger att dem har mer än 170 hk.

Vem har påstått det?
Känner personligen till en handfull sugmotorer som bromsat runt 200 hk med LH 2.4. Med turbo är 400 inga problem, säkert inte 500 heller även om det inte är det bästa alternativet med tanke på körbarhet och bränsleförbrukning. Har själv haft en sugis som bromsat 193 och en turbomotor som bör gett runt runt 380.
Och i VOC kör många över 170 hk...

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 december 2013
#66
Körde lh2.4 med min 16v turbo. Pumpade ur bra mer än 200 kan jag säga...


prestanda framför utseende
225 Inlägg
13 december 2013
#67
Jo uppenbart är ju att LH systemet fungerar bra till effekt men körbarhet och funktioner kan det aldrig tävla med ett modernt sprut. vill man ta mycket effekt PÅ RIKTIGT inte bara upplevt sådan så är styrsystem vägen att gå.

Hade det varit så bra hade folk använt det på även avancerade byggen med mera .

Allt handlar ju i slutändan om vilken smak man har . jag föredrar möjlighetern man får med ett modernt sprut framför stenåldersgrejor och VET att man kan få normal bränsleförbrukning även vid mycket hög trimningsgrad av motorer med ett sådant. något som är mycket svårt att uppnå med ett LH-jetronic.

Hur som helst känns diskussionerna rätt meningslösa för att vi alla diskuterar äpplen mot elefanter.

det kostar pengar o trimma, varför tror ni att det finns folk som kan bygga bilar med massor av effekt till lägre summor än andra ? för att de vet VAD de skall lägga pengarna på. VAR ens investeringar gör störst nytta .

avstämt insug alternativt ITB:er , portad topp möjligtvis med komphöjning , avstämt extraktor-grenrör (gärna byggt för den här motorn , 10cm längre kollektor kan göra STOR skillnad effektmässigt) tillsammans med ett eftermarknads-styrsystem. På det här sättet VET jag att trådskaparen kommer kunna plocka ORDENTLIGT med icke överladdad effekt .



Sök