3306
Sök

Körde ner i ett hål med bilen. Vem ska betala?

7 392 Inlägg
13 december 2013
jetta16v skrev:
it_mutt skrev:
Slash skrev:

En enskild väg är öppen för alla och är i regel utmärkt med en gul skylt. Dock är det en själv som får räkna med att den enskilda vägen kan vara i dåligt skick och vara dåligt skyltad eller skött. Det du säkert blandar ihop det med är privat väg där tanken är att enbart de som har tillstånd får åka.

Nej. Enskild väg är -inte- allmän väg. Vägar där man får bidrag ska dock hållas öppna för allmänheten. Men är det inte bidragsvägar, så får markägaren ex.vis stänga av vägen för motortrafik. Så så är det med det.

Om man kan köra där då kan det väl inte vara stängt för motortrafik?

nej men markägaren FÅR stänga av den, ex bom, det får man ju inte med en allmän väg wink

1 534 Inlägg
13 december 2013
granadadr skrev:
jetta16v skrev:
it_mutt skrev:

Nej. Enskild väg är -inte- allmän väg. Vägar där man får bidrag ska dock hållas öppna för allmänheten. Men är det inte bidragsvägar, så får markägaren ex.vis stänga av vägen för motortrafik. Så så är det med det.

nej men markägaren FÅR stänga av den, ex bom, det får man ju inte med en allmän väg wink

Jo jag förstod, tack ändå för förtydligandet smile

Min fråga gällde TS, om TS körde på en "enslig väg" så kan man göra ett antagande att vägen INTE är avstängd och att TS då kan få ersättning?

Om TS tog sig igenom en eventuell avstängning, då är det en annan sak..

Evildan
13 december 2013
jetta16v skrev:
granadadr skrev:
jetta16v skrev:

Jo jag förstod, tack ändå för förtydligandet smile

Min fråga gällde TS, om TS körde på en "enslig väg" så kan man göra ett antagande att vägen INTE är avstängd och att TS då kan få ersättning?

Om TS tog sig igenom en eventuell avstängning, då är det en annan sak..

TS har redan i första inlägget klargjort var denna körde, på Studiovägen i Tyresö inte på någon enskild väg.

KHRacing
13 december 2013
frågan om enskild väg kom av ett annat inlägg i tråden.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
13 december 2013
Har du inte försäkring?

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 december 2013
it_mutt skrev:
Slash skrev:
KHRacing skrev:
Vad gjorde du på enskild väg då får man fråga ? (kom med ett ärligt svar nu)

En enskild väg är öppen för alla och är i regel utmärkt med en gul skylt. Dock är det en själv som får räkna med att den enskilda vägen kan vara i dåligt skick och vara dåligt skyltad eller skött. Det du säkert blandar ihop det med är privat väg där tanken är att enbart de som har tillstånd får åka.

Vem har sagt att man får åka in på stängda vägar? enskilda vägar med eller utan gul skylt får man åka in på. Om det står ett hinder eller en skylt som förbjuder att åka in där = då får man inte åka in. Dock finns det enskilda vägar med bidrag som ändå är "stängda" det vill säga väghållaren fuskar, detta går dock enbart att få reda på hos trafikverket. Så så är det med det.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Avstängd
10 388 Inlägg
13 december 2013
Slash skrev:
it_mutt skrev:
Slash skrev:

Vem har sagt att man får åka in på stängda vägar? enskilda vägar med eller utan gul skylt får man åka in på. Om det står ett hinder eller en skylt som förbjuder att åka in där = då får man inte åka in. Dock finns det enskilda vägar med bidrag som ändå är "stängda" det vill säga väghållaren fuskar, detta går dock enbart att få reda på hos trafikverket. Så så är det med det.

Behöver inte alls handla om fusk, statsbidragsvägar får stängas när det finns risk för extra skador, som vid tjällossning ex.vis.

Du missar hela poängen dock.

Det finns vägar som inte är stadsbidragsvägar, som trots det är öppna, men det innebär inte att du per automatik har rätt att åka där.

Enskild väg är fortfarande inte heller allmän väg. Förstår inte varför det inte sjunker in. Att en väg är öppen för allmänheten innebär inte heller att det är "allmän väg".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 392 Inlägg
14 december 2013
ska vi ta och lägga ner detta om enskild väg?? wink då det inte är det tråden handlar om,, eller TS har kört på någon enskild väg smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 december 2013
För att återgå till ämnet, efterdom du inte dokumenterade hålet när du körde i det utan istället ringde kommunen så skickade dom snabbt som attans ut nån att lägga igen det just för att slippa betala. För är hålet inte kvar så finns ju således inga bevis för att det fanns när du var där heller. (det kunde ju varit igenasfalterat tidigare, men att du uppmärksammat det och försöker kräva ersättning från dom för nåt som du själv orsakat någon annanstans. Det finns ju såna som gör så)

Tråkigt, javisst. Men alla letar ju efter möjligheter till att slingra sig ur kostnader, privatperson som offentligt företag. Att det sen är dom som har störst resurser som lägger ner mest energi på att med olika fula knep slingra sig ur saker, medans vi privatpersoner allt som oftast inte kan göra det kan man väl dock bli lite irriterad på...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

7 392 Inlägg
14 december 2013
henke_99 skrev:
För att återgå till ämnet, efterdom du inte dokumenterade hålet när du körde i det utan istället ringde kommunen så skickade dom snabbt som attans ut nån att lägga igen det just för att slippa betala. För är hålet inte kvar så finns ju således inga bevis för att det fanns när du var där heller. (det kunde ju varit igenasfalterat tidigare, men att du uppmärksammat det och försöker kräva ersättning från dom för nåt som du själv orsakat någon annanstans. Det finns ju såna som gör så)

Tråkigt, javisst. Men alla letar ju efter möjligheter till att slingra sig ur kostnader, privatperson som offentligt företag. Att det sen är dom som har störst resurser som lägger ner mest energi på att med olika fula knep slingra sig ur saker, medans vi privatpersoner allt som oftast inte kan göra det kan man väl dock bli lite irriterad på...

joo man ska ALLTID fota på plats DIREKT,, sen ringa kommunen och säga att man fotat,, då blir de ju garanterat mer tillmötesgående

1 534 Inlägg
14 december 2013
Riktigt surt om du inte får ersättning för skadorna men då blir det en väckarklocka till nästa gång att alltid vara beredd på sånt här och ha med kameran i största hugg(eller mobilen) och ta bilder..

Bra varning för även alla som läser i tråden också, man kanske kan sprida sånt här vidare och varna folk i ens bekantskapskrets(alla läser inte på gorg) att vara beredda på att samla bevis direkt på plats när det händer något..

450 Inlägg
14 december 2013
henke_99 skrev:

Men seriöst. Tror du kommunen är någon jäkla maffia, klart dem inte "skicka ut nån fort som attan" och fuskar och lurar, vi pratar om kommunen som inte kan lyfta luren utan att de känns jobbigt, folket jobbar där för att dem är lata och tror du verkligen dem bryr sig om nån ringer och klagar, skulle dem bevisas skyldiga för något så betalar dem ju, men tills dess lyfter dem nog inga högar med skrot om ni förstår vad jag menar !

7 392 Inlägg
14 december 2013
Henrik-N skrev:
henke_99 skrev:

Men seriöst. Tror du kommunen är någon jäkla maffia, klart dem inte "skicka ut nån fort som attan" och fuskar och lurar, vi pratar om kommunen som inte kan lyfta luren utan att de känns jobbigt, folket jobbar där för att dem är lata och tror du verkligen dem bryr sig om nån ringer och klagar, skulle dem bevisas skyldiga för något så betalar dem ju, men tills dess lyfter dem nog inga högar med skrot om ni förstår vad jag menar !

du kommunen ÄR maffia,, de gör precis allt för att suga ut oss innervånare,, så de försöker smita undan precis ALLT,, ett praktex, här så hade de fuskat med sandning,, en kollega till mig föll å bröt foten,, 30 min senare var det sandat å de förnekade precis allt,, men hon hade 3 vittnen plus ambulanspersonal,,
likaså så ljög en som är chef på gatukontoret mig rätt upp i ansiket,, om en skada,,

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 december 2013
granadadr skrev:
Henrik-N skrev:
henke_99 skrev:

du kommunen ÄR maffia,, de gör precis allt för att suga ut oss innervånare,, så de försöker smita undan precis ALLT,, ett praktex, här så hade de fuskat med sandning,, en kollega till mig föll å bröt foten,, 30 min senare var det sandat å de förnekade precis allt,, men hon hade 3 vittnen plus ambulanspersonal,,
likaså så ljög en som är chef på gatukontoret mig rätt upp i ansiket,, om en skada,,

Ja precis. Så fort det handlar om att dom eventuellt ska behöva betala nåt så finns det massor med energi att lägga...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 086 Inlägg
14 december 2013
Om man inte via dialog med vägverket/kommunen kan få ersättning så bör man kolla vad lagen säger, då kan man anlita en jurist att ta reda på vad lagen säger. Har man sedan lagen på sin sida är det bara att stämma. Med "bara" vill jag inte på något sätt mena att det är en enkel och smidig process smile

315 Inlägg
15 december 2013
Germax skrev:
Om man inte via dialog med vägverket/kommunen kan få ersättning så bör man kolla vad lagen säger, då kan man anlita en jurist att ta reda på vad lagen säger. Har man sedan lagen på sin sida är det bara att stämma. Med "bara" vill jag inte på något sätt mena att det är en enkel och smidig process smile

framförallt kan det också vara en dyr process att dra igång något sådant...

12 086 Inlägg
15 december 2013
Donic skrev:
Germax skrev:

framförallt kan det också vara en dyr process att dra igång något sådant...

Ja, om man förlorar ja. Det är därför man ska va säker på att man har lagen på sin sida och att man har bevis nog för det. Handlar det om 5000kr för nya fälgar kan det tyckas va onödigt, men handlar det om större belopp skulle jag hävda min rätt så långt det går.

Sök