3543
Sök

vw transporter 2,5tdi med trasig drivrem till dieselpump

3 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
har en transporter 2,5tdi -99 som drivremmen till diesel pumpen gick av på.sad köpte ny rem och skulle montera dit den men ja får int bilen att starta alls. har testat att ställa om motorn ett halv varav förhållande vis till pumpen ifall den stod fel efter nollning men det hjälpte inte heller.
är det någon som har några förslag el vet hur man gör??

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 januari 2008
Det som hänt på din är att pumpens inställning totalt ballat ur. Det du försökt med är ung. som att ställa en kamaxel på känsla, varför provade du flytta den ett halft varv för?

Du skall ställa in den så att insprutningen kommer ca 18 grader före övre dödläge på 1'ans cylinder. då kommer den starta iaf. OBS detta är bara en inställning som kommer att göra att din motor hoppar igång, den riktiga inställningen kan behöva göras både genom att vrida pumpen och via dator i värsta fall.

Observera att pumpen innehåller en kamskiva mm och det är väldigt viktigt med rätt inpassning. Ofta finns det nollningsmärken på pumpremhjul och fäste. bättre tips finner du i en verkstadsmanual.

Kika i på www.dieselclubsweden.se så kanske du får mer tips och hjälp.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
jag gjorde så för att jag inte visste var öd var någonstans ,(det går ju 2 varv på vevaxel på 1 varv på kammen.) jag ställde sendan in pumpen efter markeringarna och lika dant nollade motorn efter markeringarna.,men inget resultat. hur v et ja va dom 18 graderna är? har aldrig grejjat me nån diesel motor förr.. istort sett bara bensin v8:or

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
29 januari 2008
Är inte som på en gammal D24 t volvo då? Har man loss pumpen då så kommer de ju lugt i ledningar å sånnt.. Kan vara de för så var de när ja bytte spridarrör åt polaren å då fick man dra länge på starten så den fick dra ur all luft. Mest en teori från min sida sen får resten säga bu eller bä!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

12 Inlägg
28 december 2013
hehe  detta proble, har jag fått på min nu ,, hur gjorde du fö ratt hitta rätt ?? aldrig heller gjort detta smile

Sök