3125
Sök

Hur koppla in HKS SSQV-Dump?

Saab 9-3 Turbo - Nordic Steg 3
6 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Jag kanske är grymt trög men har en fråga. Har nu förstått att det härliga dump-ljudet som många supror har kommer från en HKS SSQV-Dump. Nu till min fråga. Hur kopplar man in dom dumparna? Den jag har nu va ju bara 2 slangar (Vakumslangen & en annan). Är det samma på HKS SSQV? Vissa säger att man ska svetsa fast dom, men jag har ingen aning. Vänder mej därför till er. Är det nån supra-ägare där ute som kan hjälpa mej elr nån annan med en sån dump? Bilen det gäller är en Saab 9-3 2.0t Nordic Steg 3 99-års modell. MVH, Robert! smile

"Jag lever mitt liv 402 meter åt gången..."

5 710 Inlägg
2 maj 2007
Fästet till just den typen av dump är lite speciellt.
Som du var inne på så svetsar man fast en ring i tryckröret, en ring som sedan passar mot dumpen och med en klämma fäster man delarna mot varandra.

Lite meck alltså för den som inte kan svetsa ....

MVH Jonas
..............

6 Inlägg
2 maj 2007
jag har samma dump på min 900 turbo, man hamnar som sagt att svetsa. men när tryckrören i min saab var av aluminium så svetsade jag helt nya rör i rostfritt!! de e bara vakum slangen som ska kopplas till dumpen. MVH Matias

SAAB-Dåre
192 Inlägg
2 maj 2007
mercuracing skrev:
jag har samma dump på min 900 turbo, man hamnar som sagt att svetsa. men när tryckrören i min saab var av aluminium så svetsade jag helt nya rör i rostfritt!! de e bara vakum slangen som ska kopplas till dumpen. MVH Matias

Du vet att du ska ha återcirk dump på min 900 va? wink För att den ska gå bäst tongue

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

727 Inlägg
2 maj 2007
R_Karlsen skrev:
Jag kanske är grymt trög men har en fråga. Har nu förstått att det härliga dump-ljudet som många supror har kommer från en HKS SSQV-Dump. Nu till min fråga. Hur kopplar man in dom dumparna? Den jag har nu va ju bara 2 slangar (Vakumslangen & en annan). Är det samma på HKS SSQV? Vissa säger att man ska svetsa fast dom, men jag har ingen aning. Vänder mej därför till er. Är det nån supra-ägare där ute som kan hjälpa mej elr nån annan med en sån dump? Bilen det gäller är en Saab 9-3 2.0t Nordic Steg 3 99-års modell. MVH, Robert! smile

Har du ens tittat på hur en ssqv ser ut?! sök runt på nätet och du kommer hitta massa bilder på installtioner på alla möjliga bilar, finns ju även den varianten att du svetsar på en rör snutt på flänsen/ringen som dumpen fästs i med låsring, och fäster den med en slangbit precis som orginal dump, slipper du greja så mycket med orginal rören, du lär ju i vilket fall som helst plugga ett hål, där dumpen skickar ut luften till systemet igen sen är de bara koppla som vilken dump som helst

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

169 Inlägg
2 maj 2007
I länken nedan kan du se hur man monterat en HKS dump på en Treser Audi 200.

http://194.187.45.115/treser.htm

Mvh Mattias

202 Inlägg
2 maj 2007
Finns färdiga flänsar att köpa som man svetsar på tryckröret.
Kan du inte svetsa så finns det säkerligen någon som gör det för en billig penning.

1 567 Inlägg
2 maj 2007
Jag kör med HKS på min bil!!Det finns en bild så ser du hur den sitter..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

727 Inlägg
3 maj 2007
merl skrev:
Finns färdiga flänsar att köpa som man svetsar på tryckröret.
Kan du inte svetsa så finns det säkerligen någon som gör det för en billig penning.

flänsen får man med när man köper ventilen?! fick då jag cool

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Sök