3555
Sök

Någon som är duktig på att fixa avgasvärden inför besiktning? (För högt Co-värde 2500)

352 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Jag har en bil på gång men den har en gammal bess 2:a. För högt co värde vid 2500 varv. 
Jag är lite orolig för man har ju hört om folk som lagt ner massa pengar på att byta katalysator lambdasonden och allt annat för 10-tals kronor på verkstad. Sedan kanske skrotat bilen bara för den ej går igenom bess pga av avgasvärdena.
Ibland har det bara varit något enkelt fel som någon insugspackning eller så smile.

Jag undrar om ni har några förslag på vad det kan vara som orsakar detta? 

De senaste tre besiktningsprotokollen säger en del:
Vid första besiktningen gjordes ingen avgasmätning pga av avgasläckage.

Besiktningen därefter gjordes besiktning men fick tvåor på: avgasläckage, för högt lambda värde vid förhöjd tomgång samt för högt co värde vid förhöjd tomgång.
Värden:
Hc 73 (200)
Co 0.1 (0.5)
Co 2500 0.6 (0.3)

Den tredje besiktningen så verkar ägaren ha fixat avgasläckaget samt ev bytt lambdasond. Den enda tvåan då vart: För högt co värde vid förhöjd tomgång.

Värden:
Hc 95 (200)
Co. 0.1  (0.5)
Co 2500  0.5  (0.3)

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
för 3 timmar sedan
vad har den för lambda värde vid bes?
även om den är godkänd kan det ge ledtrådar..  tanke på att hc är rätt högt och co halten är hög så förbränner den inte så bra kanske någon form av misständning eller liknande. 

men det kan ju vara så att även om lambda värdet är godkänt så kanske man kan ana att det fortfarande är avgasläckage före lambdan som lurar lambdan att tro att den går snålt..   men igentligen går fett och därav dom andra värdena. 
ibland räcker det med en mindre läcka på fel ställe för att lura lambdan att den går snålt istället för fett smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök