3250
Sök

Kylarläckage saab 9-3 aero og 2000

38 Inlägg
22 januari
Trådstartare
#1
Hej!

Funderar på om läckaget mitt kylarsystem kan vara att termostaten inte öppnar ordentligt och det sprutar ur expansionskärlet? Övre kylarslang är stenhård innan jag öppnar locket försiktigt. Och det verkar hålla tätt vid kall motor.

Jag hittar inga spår efter läckaget kan tilläggas. Och ingen vitrök eller vatten i oljan. Bilen går som bara Attan också.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (22 januari )


Diagnostekniker
2 829 Inlägg
22 januari
#2
Stenhård slang och inget yttre läckage?
Kolla så att du inte får avgaser i kylsystemet.

Up the RA

38 Inlägg
22 januari
Trådstartare
#3
Inget sådant. Och med de mängderna som det läcker borde det synas på avgaser och gång.

Jesper328 skrev:
Stenhård slang och inget yttre läckage?
Kolla så att du inte får avgaser i kylsystemet.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (22 januari )


3 337 Inlägg
22 januari
#4
Öppnar inte termostaten överhettar motorn till slut. Men långt ifrån genast, särskilt så här års.

Temperaturmätaren i bilen visar för hög temperatur också då. Värme i kupen fungerar som det ska.

Funkar inte vattenpumpen kan fenomenen bli märkligare.
Inte nödvändigtvis att den visar rätt temp, och ofta betydande försämring av kupevärmen eftersom det bara självcirkukerar.

Att det busar över im man öppnar med varm motor är normalt.  Ska vara övertryck. Finns en ventil i locket som ska släppa ut om det blir för högt.

38 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Öppnar inte termostaten överhettar motorn till slut. Men långt ifrån genast, särskilt så här års.

Temperaturmätaren i bilen visar för hög temperatur också då. Värme i kupen fungerar som det ska.

Funkar inte vattenpumpen kan fenomenen bli märkligare.
Inte nödvändigtvis att den visar rätt temp, och ofta betydande försämring av kupevärmen eftersom det bara självcirkukerar.

Att det busar över im man öppnar med varm motor är normalt.  Ska vara övertryck. Finns en ventil i locket som ska släppa ut om det blir för högt.

Jag bytte termostat. Och det blev iallafall bättre. ?


38 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#6
Hittade de två läckagen. Motorvärmaren och en slang under motorn ?


3 337 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Uppföljning med felbeskrivning händer allt för sällan.

Mycket bra!!!

38 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Uppföljning med felbeskrivning händer allt för sällan.

Mycket bra!!!

Slangen under visade sig vara att slangen är hel. Utan det är röret till turbon som läcker som ett såll. Och vet inte om det är ett rör som är gjutet i turbon så hela turbon måste bytas eller om det är en packning som har gett sig. hmm

Det är därför som det var svårt att se läckaget för det var så pass att det hann ånga bort då turbon blir rätt varm.



Sök