3875
Sök

Konstant malande/rivande ljud från växellåda

47 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena, ska köpa mig en ny bil (940 d24td) av en kompis. Han sa att han tror urtrampningslagret är slut.

växellådan är en M47

Har sökt info men inte många verkar ha detta problem.

symptom:

På tomgång låter de som skrammel och lite rivande ljud. Ljudet tystnar direkt när kopplingen är nedtryckt. Men 1an och 2an och 3an låter som F*N med ett tuggande/rivande/malande ljud som knappt kan beskrivas. 4an går utmärkt men 5an låter också illa.

Någon som har någon som helst aning om vad de kan va eller hur man lätt kollar de utan att riva ner en massa?

Har läst lite om antingen urtrampningslagret eller bottenstocken i växellådan?

förmodar att bottenstocken är eller att de sitter ett lager där som isåfall har gått åt skogen.

mycket tacksam för svar!

mvh Mämpel

Påstängd
1 197 Inlägg
8 oktober 2013
#2
Har för mig att urtrampningslagret är dåligt om det låter när man kopplar ur.
Om det låter med kopplingen uppe tror jag det ska vara lagret till ingående axeln.

Absolut inte säker på det, men jag tror det.


278 Inlägg
9 oktober 2013
#3
DieselLoket skrev:
Tjena, ska köpa mig en ny bil (940 d24td) av en kompis. Han sa att han tror urtrampningslagret är slut.

växellådan är en M47

Har sökt info men inte många verkar ha detta problem.

symptom:

På tomgång låter de som skrammel och lite rivande ljud. Ljudet tystnar direkt när kopplingen är nedtryckt. Men 1an och 2an och 3an låter som F*N med ett tuggande/rivande/malande ljud som knappt kan beskrivas. 4an går utmärkt men 5an låter också illa.

Någon som har någon som helst aning om vad de kan va eller hur man lätt kollar de utan att riva ner en massa?

Har läst lite om antingen urtrampningslagret eller bottenstocken i växellådan?

förmodar att bottenstocken är eller att de sitter ett lager där som isåfall har gått åt skogen.

mycket tacksam för svar!

mvh Mämpel

Förmodligen som du säger lager i lådan som gått åt helvete. Polarens m45 lät illa på alla växlar utom 4an och då var lagret på ingående axel helt kört... Men å andra sidan så kostar inte en begagnad m47 många kronor samt du har en anledning att montera en m90 låda med kardan på en gång wink

47 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#4
Haha tack för svar! smile ja håller med rätt mycke där med att lika bra med M90 på en gång smile

5 Inlägg
5 januari 2014
#5
Tjena! Ursäkta att jag stör denna tråd men..
Volvo 940 b230fk med m90.

Jag svetsdiffade bilen i förrgår gjorde rent ordentligt o allt man ska göra.. Va ute o sladda o hade mig samma kväll/natt och samma sak hela dagen igår men sen åkte jag in i en rondell skicka upp bilen åkte ett par varv sen åkte jag ut från rondellen och peta i 3:an hängde kvar brett i ca 5 meter sen small de till..
Sen kommer ett ljud som låter som att de slår och ju fortare man åker ju mer slår det, så jag åkte och hissade upp bilen, snurrade på hjulen och de låter någonstans mellan växellådan och kardanet.. Mer exakt mellan hardyskivan och precis där kardanet går in i lådan..
Ber om ursäkt för dålig förklaring!
Tack på förhand.


4 478 Inlägg
5 januari 2014
#6
ja, det var en knepig förklaring,det är inte så att agadiffen /drivaxeln gått sönder,hissa upp bilen och försök att "snurra"hjulen åt olika håll/ett framåt det andra bakåt/ kan du göra det,så har svetsen eller axeln gått av, om inte så har du felet längre fram i drivlinan.men kan ju mycket väl vara hardyskivan som du säger.men kolla det som jag skrev först,bara för att utesluta svetsen/axeln.

5 Inlägg
5 januari 2014
#7
Jag gjorde de när jag hissa upp den, och svetsen är hel o fin wink den hackar fortfarande när man svänger så allt i axeln är helt, lokaliserade ljudet från där hardyskivans område sitter..



Sök