6 januari 2014
Trådstartare
God fortsättning på 2014! Har ägt bilen i två år. Mätarställning 23700 mil. Ett av problemen är att den då och då blir strömlös under färd. Plötsligt slocknar instrumenten och motorn dör. Detta oavsett om jag kör eller står på tomgång. Den går att starta direkt igen och sedan går det en viss tid innan det händer igen. Dock inte med regelbunden tidsintervall. Har ingen erfarenhet av SAAB och vet inte vilka saker som hänger ihop så kanske gör jag våld på regler för trådar (ber om ursäkt i så fall) när jag nämner ett par saker till som bilen har för sig;
SID-en talar om att höger bakljus inte fungerar (gör det inte heller). Säkringarna är hela. Dessutom talar SID-en om att stöldlarmet behöver servíce. Enligt Haynes hänger bakljuset ihop med TWICE-n. Denna styr tydligen stöldlarm, parkeringsljus, stolvärme m m. F ö kan nämnas att sedan fruns rumpa höll på att bli strekt av värmen i passagerarstolen drog jag säkringen till den. Förarstolens värme har inte fungerat sedan innan jag köpte bilen.
Jag förstår att det jag skrivit verkar förvirrande och själv är jag förvirrad av denna bil efter många år med Volvo 740. Kan dock någon kunnig, som har överblick, hjälpa mig att reda ut begreppen och kanske också hjälpa till med en lösning av problemen blir jag oändligt tacksam!