3566
Sök

Hjälp med kabelareor samt avsäkring

385 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Tja!
Har skaffat mig ett spl ice 1500.1 steg som jag tänkt lasta ned till 1ohm vilket resulterar i ca 1500wrms. I nuläget har jag 21mm kabel med 80amp säkring från ett 700amp Volvo batteri i fram som jag haft innan jag köpte nytt slutsteg. Min tanke är att koppla ett extra batteri i bak, ett 800amp Volvo batteri, och givetsvis säkra av vid extra batteriet men räcker det med 80 amp säkring och räcker 21mm kabel? Kabeln i sig är ca 4m nått Hollywood kit.

Om detta nu fungerar hade jag tänkt dra grövre kablar från extra batteriet till slutsteget med 150 amp säkring som spl rekommenderar. Varför jag är tveksam är för att jag får det till att slutsteget drar 100~ amp vid 1500wrms 14,4v och att 80 amp säkringarna kommer att gå, eller blir dessa enbart för laddningskretsen då slutsteget hämtar merparten av strömmen från extra batteriet?

Om någon vill veta är det en 100 amp generator.

Tacksam för svar!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 januari 2014
Kabeln mellan fram och bak kommer vara en del i laddningskretsen. 21mm2 får avsäkras max 100A. Vid två batterier tänk på säkring i båda ändar av kabeln.

Kör kraftigare kabel mellan steget och batteriet i skuffen (minst 35mm2).

Med vänlig hälsning, Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

385 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
zovix skrev:
Kabeln mellan fram och bak kommer vara en del i laddningskretsen. 21mm2 får avsäkras max 100A. Vid två batterier tänk på säkring i båda ändar av kabeln.

Kör kraftigare kabel mellan steget och batteriet i skuffen (minst 35mm2).

Med vänlig hälsning, Z

Det räcker då som laddning förhoppningsvis. Tack för snabbt svar!

Sök