3040
Sök

VW Golf mk2 1.6 PN Går dåligt på tomgång

207 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
#1
Tjabba!
Så här ligger det till, Håller på och försöker få liv i en Golf med PN motorn, som har någon slags elektronisk förgasare eller något?
Men i alla fall...
Ibland får man nöta ett tag på starten och gasa lite för att den ska hoppa igång, och ibland så startar den hur snällt som helst (typ 50/50). Köra med den är absolut inga problem.
Men den går fasiken inge bra på tomgången, ibland så spinner den jättefint (typ 1 gång på 10) men oftast så hackar den, typ som när man nästan får motorstopp, och efter ett tag så dör den...

Det jag har testat är följande:
* Bytt Fördelarlock, rotor och tändstift (rotorn och locket va lite halvslitna men ingen katastrof, och stiften va bruna och fina)
* Bytt tändkabeln mellan fördelaren och tändspolen då den var totalt sönder ärgad.
* Kopplat in lambdasonden, antagligen har kontakten glidit isär eller något.
* Gjort rent hela "förgasaren"
* Bytt förgasargummit
* testat bättra på jorden till motorn
* kollat efter tjuvluft med startgas, men nada...
* Testat rycka ur kontakten till vad jag tror är tomgångsmotorn, och då går den! men den står och pendlar mellan typ tomgång och förhöjd tomgång.
* Testat rycka ur kontakten till den blåa tempgivaren, ingen skilland! mätte även upp givaren och fick ca 1000ohm?

Tidigare ägare har bytt topplockspackningen och därefter har detta problem kommit.
Kan kamremmen ha hamnat ett hack fel?
eller kan det vara tändningen som är knas?

eller är den någon av alla de konstiga givarna på förgasaren som strular?

Idéer tas tacksamt emot! smile


207 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#2
Ingen?


186 Inlägg
14 december 2013
#3
Hur är den när du kör? Kan mycket väl vara att han ställt kammarna lite knasigt efter han bytt packning.


207 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#4
Roennis skrev:
Hur är den när du kör? Kan mycket väl vara att han ställt kammarna lite knasigt efter han bytt packning.

Inga konstigheter att köra...

Jag har nu rivit ner och kollat kamremmen, och den stod rätt, dock stod drevet till fördelaren tokfel.
Så jag har fixat det samt nollat in tändningen igen.
Jag har även skramlat fram en bättre beg "förgasare"
samt att jag har bytt den blå tempgivaren och lambdasonden.

MEN!
INGEN SKILLNAD!?!?!?!?

Den startar, och går på typ tomgång i allt mellan några minuter till knappt en sekund, sen dör den.

Vad har jag missat?


207 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#5
Inget golfproffs som har något tips?


1 319 Inlägg
19 december 2013
#6
Mät upp lambdasonden

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

207 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#7
Volvofarfar skrev:
Mät upp lambdasonden

Den är ny, så den bör fungera. Har ifs inte mät upp den.


207 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
#8
Inget fel på lambdasonden heller...
Är det ingen som vart med om detta själv? jag blir tokig snart.
Den startar hur lätt som helst och sen dör den efter ca 10-30sek. typ som att den får för lite bensin. har mätt upp trycket från pumpen och det är på ca 0,25-0,3 bar. är det korrekt?


...has left the building...
4 474 Inlägg
23 december 2013
#9
Det var lääänge sen jag skruvade med "Mono Jetronic" som den där "förgasaren" kallas har jag för mig. Iaf se över samtliga vakuumslangar mm. Kolla så att gasspjället är tillräckligt stängt när den står på tomgång, inte ovanligt att "nån" har skruvat på stopplägesskruven. Minns inte hur den skall vara inställd, men kort sagt kan man säg att om man stänger spjället helt (dvs axeln vilar INTE på stoppskruven) så skall man öppna spjället typ 1/2 varv med stoppskruven, dvs så pass mycket/lite så att den inte kan "fastna". Ta detta med en stor nypa salt då jag inte minns redigt. Normalt så finns det en plasthatt (försegling) på stoppskruven, om den sitter kvar så skruva INTE på den, den är isf högst sannolikt korrekt inställd från fabrik. Har för mig att du har skruvar där du dels justerar co-halten, samt en annan för att höja/sänka tomgången...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ljudfreak ;)
25 Inlägg
24 december 2013
#10
Bytte du den blå tempgivaren till en ny ? Låter exakt som symtomen de blir när den är kass


207 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#11
Mrbaslover skrev:
Bytte du den blå tempgivaren till en ny ? Låter exakt som symtomen de blir när den är kass

Yes! Den blåa är bytt emot en ny. Går det att mäta upp den nya givaren så jag vet om den fungerar som den ska?

http://i923.photobucket.com/albums/ad80/Budda13372/20131227_172914_zps1c6a2075.jpg
Den givaren är det jag har bytt.
Har även mätt upp kablarna och den vita är jordad och den blåa har 5v när tändningen är på. är det korrekt?



dawwe skrev:
Det var lääänge sen jag skruvade med "Mono Jetronic" som den där "förgasaren" kallas har jag för mig. Iaf se över samtliga vakuumslangar mm. Kolla så att gasspjället är tillräckligt stängt när den står på tomgång, inte ovanligt att "nån" har skruvat på stopplägesskruven. Minns inte hur den skall vara inställd, men kort sagt kan man säg att om man stänger spjället helt (dvs axeln vilar INTE på stoppskruven) så skall man öppna spjället typ 1/2 varv med stoppskruven, dvs så pass mycket/lite så att den inte kan "fastna". Ta detta med en stor nypa salt då jag inte minns redigt. Normalt så finns det en plasthatt (försegling) på stoppskruven, om den sitter kvar så skruva INTE på den, den är isf högst sannolikt korrekt inställd från fabrik. Har för mig att du har skruvar där du dels justerar co-halten, samt en annan för att höja/sänka tomgången...

Detta är ingen "Mono Jetronic" utan en "ecotronic carburettor"
http://www.kfz-tech.de/Engl/EcotronicVergaser.htm

Så här ser den ut.
http://i923.photobucket.com/albums/ad80/Budda13372/20131227_170113_zpsdb0a5c2b.jpg


Men iaf, det finns 3st ställskruvar på förgasaren. vilken av dessa menar du?

Nr 1
http://i923.photobucket.com/albums/ad80/Budda13372/20131227_172948_zpsa71c1901.jpg


Nr 2
http://i923.photobucket.com/albums/ad80/Budda13372/20131227_172958_zpsc9182166.jpg


Nr 3
http://i923.photobucket.com/albums/ad80/Budda13372/20131227_173004_zps8ad44ca9.jpg




Har även passat på att filma hur den beter sig.

http://youtu.be/yp_LZtv6RXo
Senast redigerat av _Budda_ (8 januari 2014)


207 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
#12
någon? hmm


207 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#13
Har fortfarande inte fått ordning på den här...

Jag har slitit bort insuget och bytt insugspackning samt tätat allt med packningsklister, så det finns inte en sportmössa att det är tjuvluft någonstans.

Fast nu beter den sig annorlunda emot förut!?
den startar lika lätt och sen står den och pendlar mellan tomgång och upp emot kanske 1500varv. den håller på så i allt från en evighet till bara någon sekund. frekvensen på pendlandet är ca 1hz.

Någon annan vänlig själ som har någon idé vad jag ska kolla upp här näst?


1 319 Inlägg
8 januari 2014
#14
Jobbigt fel, Kolla ALLA kontaktstycken så inte någon kabel glappar/hoppat ur...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

207 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#15
Volvofarfar skrev:
Jobbigt fel, Kolla ALLA kontaktstycken så inte någon kabel glappar/hoppat ur...

Har slitit isär och kollat samtliga kontakter, mätit alla emot jord för att kolla kortslutningar, mätit volten på alla kontakter med tändningen på, bättrat på alla jordpunkter etc och inget hjälper...

Har även provat med en ny tändmodul, och ingen skillnad...

Nu börjar jag bli desperat...

Brinner golfar bra tro?


1 319 Inlägg
9 januari 2014
#16
_Budda_ skrev:
Volvofarfar skrev:
Jobbigt fel, Kolla ALLA kontaktstycken så inte någon kabel glappar/hoppat ur...

Har slitit isär och kollat samtliga kontakter, mätit alla emot jord för att kolla kortslutningar, mätit volten på alla kontakter med tändningen på, bättrat på alla jordpunkter etc och inget hjälper...

Har även provat med en ny tändmodul, och ingen skillnad...

Nu börjar jag bli desperat...

Brinner golfar bra tro?

Kablarna vid tempgivaren såg ju lite mysko ut, eller är det tejpat orginal?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

207 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#17
Nu Äntligen! så är problemet löst! big_smile
Jag bytte styrboxen så spann hon som en katt sen.

Ett stort tack till alla som tog sig tid att försöka hjälpa mig! Uppskattas verkligen smile



Sök