Tjabba!
Så här ligger det till, Håller på och försöker få liv i en Golf med PN motorn, som har någon slags elektronisk förgasare eller något?
Men i alla fall...
Ibland får man nöta ett tag på starten och gasa lite för att den ska hoppa igång, och ibland så startar den hur snällt som helst (typ 50/50). Köra med den är absolut inga problem.
Men den går fasiken inge bra på tomgången, ibland så spinner den jättefint (typ 1 gång på 10) men oftast så hackar den, typ som när man nästan får motorstopp, och efter ett tag så dör den...
Det jag har testat är följande:
* Bytt Fördelarlock, rotor och tändstift (rotorn och locket va lite halvslitna men ingen katastrof, och stiften va bruna och fina)
* Bytt tändkabeln mellan fördelaren och tändspolen då den var totalt sönder ärgad.
* Kopplat in lambdasonden, antagligen har kontakten glidit isär eller något.
* Gjort rent hela "förgasaren"
* Bytt förgasargummit
* testat bättra på jorden till motorn
* kollat efter tjuvluft med startgas, men nada...
* Testat rycka ur kontakten till vad jag tror är tomgångsmotorn, och då går den! men den står och pendlar mellan typ tomgång och förhöjd tomgång.
* Testat rycka ur kontakten till den blåa tempgivaren, ingen skilland! mätte även upp givaren och fick ca 1000ohm?
Tidigare ägare har bytt topplockspackningen och därefter har detta problem kommit.
Kan kamremmen ha hamnat ett hack fel?
eller kan det vara tändningen som är knas?
eller är den någon av alla de konstiga givarna på förgasaren som strular?
Idéer tas tacksamt emot!