Vad ska jag ha för wastgate till min 855 t5a

HBB
28 december 2013 · 332 Inlägg

Är inte riktigt haj på det här med bildelar o allt. Har en volvo 855 t5a årsmodell 94 som strular med laddtrycket och enligt förra ägaren så är det wastgaten som behöver bytas så tänkte jag börjar med det.


Någon som vet en sida där jag kan beställa/köpa en wastgate?

E28T
11 januari 2014 · 11 Inlägg

inte magnet-ventilen då?

BMW E28 518i "M50B28 Turbo" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
11 januari 2014 · 26 176 Inlägg

DuettChrille skrev:
inte magnet-ventilen då?

Tippar på att det är magnetventilen som strular också ja.
En klassiker.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turbodeath
11 januari 2014 · 2 452 Inlägg

är helt onödigt o byta wastegate på den om det inte är så att den är helt kass,det klassiska är slangar,magnetventil som är kass.är ju chipet som styr laddet o inte wastegaten...

döden kommer tillbaka
Gizmojohan
11 januari 2014 · 3 295 Inlägg

turbodeath skrev:
är helt onödigt o byta wastegate på den om det inte är så att den är helt kass,det klassiska är slangar,magnetventil som är kass.är ju chipet som styr laddet o inte wastegaten...

Du får nog ta och läsa på lite om det där, wastgaten styr i allra högsta grad laddtrycket. Sen att wastgate styrs via en magnetventil som i sin tur styrs av en mjukvara är en annan sak....
Har man en slapp wastegate kanske inte den orkar hålla porten stängd vilket medför att man får segt laddtryck.

Senast redigerat av Slave_joe (11 januari 2014)

turbodeath
11 januari 2014 · 2 452 Inlägg

det var ju det jag menade därför jag skrev om den inte är helt kass,vet du varför många rasar med för att många ägare skruvar på wastegate,istället för att ha ett chip i ecu...

döden kommer tillbaka
Gizmojohan
11 januari 2014 · 3 295 Inlägg

turbodeath skrev:
det var ju det jag menade därför jag skrev om den inte är helt kass,vet du varför många rasar med för att många ägare skruvar på wastegate,istället för att ha ett chip i ecu...

Ahh precis. Men du skrev även att wastegaten inte styrde laddet. wink

turbodeath
11 januari 2014 · 2 452 Inlägg

du vet hur det är när man har bråttom o skriva,sen hoppas man att folk vet om det som är 850 ägare

döden kommer tillbaka
HBB
16 januari 2014 · 332 Inlägg

Jag är inte så jätte haj på de här me bilar o lyssnade bara på vad den personen sa när jag fick bilen att hon trodde de va wastgaten som behövdes bytas ut haha men den där magnetventilen vart fasen sitter den då o hur ser man om den e kass?

Christian S
16 januari 2014 · 4 816 Inlägg

sitter vid luftburken, går 3 slangar och 1 kabel till den så du kan inte ta fel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
HBB
16 januari 2014 · 332 Inlägg

Okej ja får ta o kolla de=) fick oxå höra att de ska sitta en laddtrycks regulator på nåt fjäderbens torn under huven att de kan va den som s trular som gör att min bil överladdar o skuttar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang