[/] - Få den att starta.
Gör i ordning inför bes:
[/] - Få den att gå som den ska.
[klart] - Fixa tuta. - behövde bara trycka lite hårdare...
[] - kolla bromsar.
[] - Kolla fjädring ETC
[Nope] - Turbo konvertera. - blir inget med detta, den står kvar som sugmotor eventuellt kanske kompressor konvent.
[] - Nya däck.
[] - Modda 944 chassi?
[] - fixa nya stolar.
[Nope] - servostyrning, går det ens? - blir inget med detta, powersteerin is the way togo.
[] - bur?
[] - Sänka?
[] - skivbroms runt om? från 924s?
[] - bredda bak är väl ett måste.
Köpte mig en porsche för ett par dagar sen, och både jag och min bil tokiga morbror är sugen att göra ett projekt av den. Vet inte riktigt vad som kommer hända här än då jag inte har bestämt mig.
Målet med det hela är att få ut ett par hästar, så det blir väl en turbo konvertering till vintern om jag har tur.
Bakgrundsfakta: köpte bilen för 5000kr utan att ens titta på den(endast på en bild) den startade inte när jag fick den heller vilket jag visste. Den var väl i hyffsat skick ändå, så tanken är bara att rusta upp den göra den fin och sportigare, har inte en aning om vad som händer, men det kommer bli kul!
här kommer lite bilder på hur den såg ut när jag fick den.
Standard med spruckna säten..
När jag väl fick igång motorn pga av en jordning som hade rostat så sprutade det ut bensin ur denna slangen på bilden under.
tänkte att den slangen är nog inte så dyr..
Finns bara ingenstans att hitta den.. åkte till hydroscand som fick göra en slang åt mig, kostade 560kr... trotts allt! värt!
nya slangen ditsatt
Nu går bilen som den ska, tog mig en tur runt det lilla samhället, men måste sätta fast batteriet ordentligt innan man kan gasa och se vad den går för. Sen göra iordningen den inför bes och sen börjar projektet.
--------
Sådär en lite update eller vad man ska kalla det, tog den till min egen bloods mekaniker. Min morbror med andra ord. Han har även byggt denna kadetten --> http://www.youtube.com/watch?v=uF4KWrX90HA
Den har drygt nu lite över 400hästar.
Anyway, jag hade tänkt kolla bromsar och så under bilen, men eftersom jag/vi inte hade tillgång till garage då bilen som är på videoklippet står där så fick inte porsche plats. Det har alltså regnat i stortsätt hela tiden sen jag kom dit,
Vi körde dock en sväng så han fick känna på bilen för, och kände precis som jag att den inte riktigt orkade eller ville varva ur. Det är tändningen som var lite ute och viftade, så vi ställde in det och det blev bättre men inte helt rätt ännu.
Ska åka tillbaka en lite soligare dag, och försöka fixa det. satte även dit passagerar sätet idag.
Vad jag har gjort idag
Gängat passagerar sätet så det sitter fast.
Kollat spolarvätske pumpen (sönder, behöver en ny)
Kollat tändningen(behöver en ny vad det nu heter, som sitter under fördelar locket. även sänka tändspolen för den går emot huven)
Behöver en -(minus) kabel från batteriet
Behövs göras inför bes
Fixa nya däck fram.
Tutan.
Spolartjofräs.
Måste nog även kolla avgasröret, då det låter ganska mycket. men det kanske det ska.
--------
Okej, skrev mitt förra inlägg i all hast.
Men har äntligen hittat vart problemet ligger någonstans.
Remmen som jag inte hittade nollan på har jag äntligen hittat så att säga.
Remmen sitter hela 5Kugg fel! jag anser att det är rätt många...
Så det ska fixas snarast möjligast, typ... innan veckan är slut.
Ventilkåpspackningen är beställd! Så den kommer om 2-4 dagar från mekonomen.
samtidigt som man rättar till remmen så sätter jag självklart dit den & ställer inte ventilerna.
Sen ska vi kolla under bilen hur den ser ut. Rostig eller ej
Fixa glappet i tutan (går bara tuta när jag svänger vänster)
Och köpa en en spolarvätske pump, sen ska jag in till bes.
Hoppas på bes inom 7dagar!
Väldigt dåligt med bilder också, men står mest där ute och tänker känns det som. På vad felet kan va alltså.
--------
Inget går som det ska, men har rättat till ALLT förutom EN grej.. vilket va svetsa grenröret, men det värre än vad jag trodde, så uppdaterar med en bild och den får tala för sig själv, kan bara säga att saker och ting ramlade visst av..
--------
Nehe igår när jag tänkte uppdatera så ville inte tangentbordet på laptoppen vara med, men som den data nisse jag är har jag såklart fler datorer.
Nu ska vi se om det kan bli en liten update med bilder som har gjorts (inte så många tyvärr) under tiden jag bytte grenrör och fixade topplocket.
Det började med så fint som den bilden ovan när fint håller hela avgasröret i handen. Grenröret gick alltså av mitt under en körning.
Och för att ta av grenröret var man tvungen helst att lyfta ur motorn, vilket inte kändes okej för min del. men fanns lite lättare och det va att lyfta ur topplocket, sagt och gjort så började pilla dän toppen.
Även ventilerna kom av efter mycket om och men.
Märkte till min förvåning detta... det va inte det finaste jag varit med om.
Men efter 8 timmar så börjar det arta sig.:
Sen började vi sätta ihop saker och ting.. och märkte att hela kammen hade stått 180grader fel. så att 4cylindern har öppnat helt galet. inte konstigt att den har gått konstigt och inte velat starta etc...
Så vi nollade den på riktigt.. finns alltså "2 nollor" en innan för och en på utsidan av hjulet. den på insidan va så skitig så vi såg inte den nollan.. men den ska ALLTID sitta på insidan.
När jag fick grenröret som såg väldigt annorlunda ut.. antagligen från en Lt31a? va en knepig böj på den.. för det som satt innan va rätt ner bara. Men även det grenröret åkte på.
Och för få plats med den nya grenröret behövdes det ett kortare oljefilter för det nya fina filtret jag hade satt på nyligen va för långt.
Sprutet fick sig även en tvätt i fotogenet..
Efter:
Efter vi har fått på toppen och "alla" dess sladdar.. typ 5st.. Men ändå. Så började modifiera avgasröret eftersom böjen från grenröret va annorlunda. så då spenderade jag flera dagar och timmar här under för att få saker och ting i rätt böj.
När man ligger underbilen så ser man saker man både vill och inte vill se.. tex att det är rost i trösklarna, det är 4 små hål som jag måste fixa innan bes, men det ska inte vara några problem, balkarna är jätte fina endast trösklarna som antirost kletet har torkat och trillat dän.
Det börjar helt enkelt likna något, även första gången jag svetsar, enligt min morbror så ser det ut so katt skit haha, men det blir ju alltid första gången för alla.. nångång..
Så morbror får svetsa resten så jag slipper spendera fler timmar under för att göra om hela proceduren igen. ville ju starta bilen ju!
Enligt mig så har jag gjort ett otroligt bra jobb med att få röret helt rakt under bilen utan att bli snett på några stället överhuvudtaget, sitter som ett jäkla smeck!!
Sen då så finns det en film på första starten efter som jag editera in här efter jag har fått in den på datorn, den startade så fint så. inga problem.
https://www.facebook.com/photo.php?v=16 … 2295555525
länken ovan ska fungera ska, gå till facebook antar jag.. men vill ni inte ha det så, så laddar jag upp den på tuben. Det viner lite om kamremmen som va lite hårt ådragen under tillfället, men låter inte så längre.
MEN! det va efter jag skulle köra ut den och för att börja ställa in tändningen och mixen.. men kom bort till grannen och den tvär dog. den gick otroligt dåligt, med bra för mycket soppa i och tändningen måste varit helt fel efter att kammen va så fel. Men jag rullade den till parkeringen. och där fick den stå, dagen efter vägrar den starta igen..
Men efter någon vecka så har jag gått igenom allt.. till igår.
Hittade stiften såhär.
Ja ni vet nog vad problemet är, liiiiite mycket soppa kanske. och det bara droppade om det när jag lyfte ur det.
Hade råkat dra CO skruven åt fel håll. Tänkte skruva ner den så den inte fick någon soppa och sakta skruva upp den när man testade att starta. Bara att jag började åt fel håll, fullt med bensin istället...
det är iaf återgäldat och nu startar den nästan, men den baktänder så in i... hur jag än ställer tändningen, men idag puttrar den men så fort den vill starta så baktänder det rätt ut genom insuget och in i luftfiltret så det står härliga till, nästan så man behöver byta kalsonger varje gång.
Längre har jag inte kommit, ska dit idag igen... det är ju så fruktansvärt nära nu.
--------
Har inte uppdaterat på länge.. med tanke på att det har hänt en jävla massa grejer runt om. Har inte ens varit hos bilen, försökt få hem den bland annat.. Vilket va svårt.
Men hur som helst så blev jag less på hela skit bilen så jag va nära på att dra förbi skroten när jag bogserade hem den. Men icke.
Droppen gick när denna nicke diken hoppade ur när jag drog ut nyckeln...
Jag blev lagom förbannad, kände att det va droppen att jag skulle plocka bort hela tändningslåset för att få på skräpet igen.. ojoj.. Men efter jag hade tagit mig en lugnande grogg så började googla lite, insåg att det verkade inte jätte svårt.
Men det gick fint, nu är allt ute.
Denna behövs nog egentligen byta, piggen på den ska vara lite längre.. för att radio etc ska funka (har inte radio 'än' om jag ens ska ha det.) måste köpa ett nytt tändninglås för att få en sån.. ville inte riktigt det, känns onödigt.
Allt är i delar, ska plockas ihop imon.
Min fina bil... arbetsyta !
Ja det va väl allt, uppdaterar nog imon när jag får på allt.
För övrigt så följde jag dessa guider. väldigt bra för er som får samma problem med nyckeln.
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=37204
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-25.htm
Ska även konvertera till brytarlöst.. någon som vet om det är bra?
--------
Sådär nu börjar saker komma på plats.
KLART!
Behöver bara ladda batteriet nu och hoppas på att allt fungerar.. höhö
--------
Gör i ordning inför bes:
[/] - Få den att gå som den ska.
[klart] - Fixa tuta. - behövde bara trycka lite hårdare...
[] - kolla bromsar.
[] - Kolla fjädring ETC
[Nope] - Turbo konvertera. - blir inget med detta, den står kvar som sugmotor eventuellt kanske kompressor konvent.
[] - Nya däck.
[] - Modda 944 chassi?
[] - fixa nya stolar.
[Nope] - servostyrning, går det ens? - blir inget med detta, powersteerin is the way togo.
[] - bur?
[] - Sänka?
[] - skivbroms runt om? från 924s?
[] - bredda bak är väl ett måste.
Köpte mig en porsche för ett par dagar sen, och både jag och min bil tokiga morbror är sugen att göra ett projekt av den. Vet inte riktigt vad som kommer hända här än då jag inte har bestämt mig.
Målet med det hela är att få ut ett par hästar, så det blir väl en turbo konvertering till vintern om jag har tur.
Bakgrundsfakta: köpte bilen för 5000kr utan att ens titta på den(endast på en bild) den startade inte när jag fick den heller vilket jag visste. Den var väl i hyffsat skick ändå, så tanken är bara att rusta upp den göra den fin och sportigare, har inte en aning om vad som händer, men det kommer bli kul!
här kommer lite bilder på hur den såg ut när jag fick den.
Standard med spruckna säten..
När jag väl fick igång motorn pga av en jordning som hade rostat så sprutade det ut bensin ur denna slangen på bilden under.
tänkte att den slangen är nog inte så dyr..
Finns bara ingenstans att hitta den.. åkte till hydroscand som fick göra en slang åt mig, kostade 560kr... trotts allt! värt!
nya slangen ditsatt
Nu går bilen som den ska, tog mig en tur runt det lilla samhället, men måste sätta fast batteriet ordentligt innan man kan gasa och se vad den går för. Sen göra iordningen den inför bes och sen börjar projektet.
--------
Sådär en lite update eller vad man ska kalla det, tog den till min egen bloods mekaniker. Min morbror med andra ord. Han har även byggt denna kadetten --> http://www.youtube.com/watch?v=uF4KWrX90HA
Den har drygt nu lite över 400hästar.
Anyway, jag hade tänkt kolla bromsar och så under bilen, men eftersom jag/vi inte hade tillgång till garage då bilen som är på videoklippet står där så fick inte porsche plats. Det har alltså regnat i stortsätt hela tiden sen jag kom dit,
Vi körde dock en sväng så han fick känna på bilen för, och kände precis som jag att den inte riktigt orkade eller ville varva ur. Det är tändningen som var lite ute och viftade, så vi ställde in det och det blev bättre men inte helt rätt ännu.
Ska åka tillbaka en lite soligare dag, och försöka fixa det. satte även dit passagerar sätet idag.
Vad jag har gjort idag
Gängat passagerar sätet så det sitter fast.
Kollat spolarvätske pumpen (sönder, behöver en ny)
Kollat tändningen(behöver en ny vad det nu heter, som sitter under fördelar locket. även sänka tändspolen för den går emot huven)
Behöver en -(minus) kabel från batteriet
Behövs göras inför bes
Fixa nya däck fram.
Tutan.
Spolartjofräs.
Måste nog även kolla avgasröret, då det låter ganska mycket. men det kanske det ska.
--------
Okej, skrev mitt förra inlägg i all hast.
Men har äntligen hittat vart problemet ligger någonstans.
Remmen som jag inte hittade nollan på har jag äntligen hittat så att säga.
Remmen sitter hela 5Kugg fel! jag anser att det är rätt många...
Så det ska fixas snarast möjligast, typ... innan veckan är slut.
Ventilkåpspackningen är beställd! Så den kommer om 2-4 dagar från mekonomen.
samtidigt som man rättar till remmen så sätter jag självklart dit den & ställer inte ventilerna.
Sen ska vi kolla under bilen hur den ser ut. Rostig eller ej
Fixa glappet i tutan (går bara tuta när jag svänger vänster)
Och köpa en en spolarvätske pump, sen ska jag in till bes.
Hoppas på bes inom 7dagar!
Väldigt dåligt med bilder också, men står mest där ute och tänker känns det som. På vad felet kan va alltså.
--------
Inget går som det ska, men har rättat till ALLT förutom EN grej.. vilket va svetsa grenröret, men det värre än vad jag trodde, så uppdaterar med en bild och den får tala för sig själv, kan bara säga att saker och ting ramlade visst av..
--------
Nehe igår när jag tänkte uppdatera så ville inte tangentbordet på laptoppen vara med, men som den data nisse jag är har jag såklart fler datorer.
Nu ska vi se om det kan bli en liten update med bilder som har gjorts (inte så många tyvärr) under tiden jag bytte grenrör och fixade topplocket.
Det började med så fint som den bilden ovan när fint håller hela avgasröret i handen. Grenröret gick alltså av mitt under en körning.
Och för att ta av grenröret var man tvungen helst att lyfta ur motorn, vilket inte kändes okej för min del. men fanns lite lättare och det va att lyfta ur topplocket, sagt och gjort så började pilla dän toppen.
Även ventilerna kom av efter mycket om och men.
Märkte till min förvåning detta... det va inte det finaste jag varit med om.
Men efter 8 timmar så börjar det arta sig.:
Sen började vi sätta ihop saker och ting.. och märkte att hela kammen hade stått 180grader fel. så att 4cylindern har öppnat helt galet. inte konstigt att den har gått konstigt och inte velat starta etc...
Så vi nollade den på riktigt.. finns alltså "2 nollor" en innan för och en på utsidan av hjulet. den på insidan va så skitig så vi såg inte den nollan.. men den ska ALLTID sitta på insidan.
När jag fick grenröret som såg väldigt annorlunda ut.. antagligen från en Lt31a? va en knepig böj på den.. för det som satt innan va rätt ner bara. Men även det grenröret åkte på.
Och för få plats med den nya grenröret behövdes det ett kortare oljefilter för det nya fina filtret jag hade satt på nyligen va för långt.
Sprutet fick sig även en tvätt i fotogenet..
Efter:
Efter vi har fått på toppen och "alla" dess sladdar.. typ 5st.. Men ändå. Så började modifiera avgasröret eftersom böjen från grenröret va annorlunda. så då spenderade jag flera dagar och timmar här under för att få saker och ting i rätt böj.
När man ligger underbilen så ser man saker man både vill och inte vill se.. tex att det är rost i trösklarna, det är 4 små hål som jag måste fixa innan bes, men det ska inte vara några problem, balkarna är jätte fina endast trösklarna som antirost kletet har torkat och trillat dän.
Det börjar helt enkelt likna något, även första gången jag svetsar, enligt min morbror så ser det ut so katt skit haha, men det blir ju alltid första gången för alla.. nångång..
Så morbror får svetsa resten så jag slipper spendera fler timmar under för att göra om hela proceduren igen. ville ju starta bilen ju!
Enligt mig så har jag gjort ett otroligt bra jobb med att få röret helt rakt under bilen utan att bli snett på några stället överhuvudtaget, sitter som ett jäkla smeck!!
Sen då så finns det en film på första starten efter som jag editera in här efter jag har fått in den på datorn, den startade så fint så. inga problem.
https://www.facebook.com/photo.php?v=16 … 2295555525
länken ovan ska fungera ska, gå till facebook antar jag.. men vill ni inte ha det så, så laddar jag upp den på tuben. Det viner lite om kamremmen som va lite hårt ådragen under tillfället, men låter inte så längre.
MEN! det va efter jag skulle köra ut den och för att börja ställa in tändningen och mixen.. men kom bort till grannen och den tvär dog. den gick otroligt dåligt, med bra för mycket soppa i och tändningen måste varit helt fel efter att kammen va så fel. Men jag rullade den till parkeringen. och där fick den stå, dagen efter vägrar den starta igen..
Men efter någon vecka så har jag gått igenom allt.. till igår.
Hittade stiften såhär.
Ja ni vet nog vad problemet är, liiiiite mycket soppa kanske. och det bara droppade om det när jag lyfte ur det.
Hade råkat dra CO skruven åt fel håll. Tänkte skruva ner den så den inte fick någon soppa och sakta skruva upp den när man testade att starta. Bara att jag började åt fel håll, fullt med bensin istället...
det är iaf återgäldat och nu startar den nästan, men den baktänder så in i... hur jag än ställer tändningen, men idag puttrar den men så fort den vill starta så baktänder det rätt ut genom insuget och in i luftfiltret så det står härliga till, nästan så man behöver byta kalsonger varje gång.
Längre har jag inte kommit, ska dit idag igen... det är ju så fruktansvärt nära nu.
--------
Har inte uppdaterat på länge.. med tanke på att det har hänt en jävla massa grejer runt om. Har inte ens varit hos bilen, försökt få hem den bland annat.. Vilket va svårt.
Men hur som helst så blev jag less på hela skit bilen så jag va nära på att dra förbi skroten när jag bogserade hem den. Men icke.
Droppen gick när denna nicke diken hoppade ur när jag drog ut nyckeln...
Jag blev lagom förbannad, kände att det va droppen att jag skulle plocka bort hela tändningslåset för att få på skräpet igen.. ojoj.. Men efter jag hade tagit mig en lugnande grogg så började googla lite, insåg att det verkade inte jätte svårt.
Men det gick fint, nu är allt ute.
Denna behövs nog egentligen byta, piggen på den ska vara lite längre.. för att radio etc ska funka (har inte radio 'än' om jag ens ska ha det.) måste köpa ett nytt tändninglås för att få en sån.. ville inte riktigt det, känns onödigt.
Allt är i delar, ska plockas ihop imon.
Min fina bil... arbetsyta !
Ja det va väl allt, uppdaterar nog imon när jag får på allt.
För övrigt så följde jag dessa guider. väldigt bra för er som får samma problem med nyckeln.
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=37204
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-25.htm
Ska även konvertera till brytarlöst.. någon som vet om det är bra?
--------
Sådär nu börjar saker komma på plats.
KLART!
Behöver bara ladda batteriet nu och hoppas på att allt fungerar.. höhö
--------
Senast redigerat av NyaPorschen (16 november 2013)
0
0
0
0