3833
Sök

B230FT med axiallager i mitten och marinvev

66 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej

Jag har köpt ett B230FT block från 1987 samt en SPM marinvev.

Det är många som säger att axiallagret börjar glappa och det skär för mig senare? Veven är balanserad, kolvar stakar, lager och hela bottendelen kommer sättas ihop av en erfaren motorrenoverare. Svänghjulet blir M90-svänghjul i aluminium, troligen även det balanserat. Hur stor är rasrisken då när man i alla fall minskat obalansen?

Maskinen kommer att ha 16v topp (1094 från B204FT) med 3mm koppartopppackning.

Lite tips mottages gärna... Jag är medveten om att marinvev inte är ett måste när man överladdar, men jag sänker gärna laddet lite och får en väldigt stark och lättkörd maskin.

Hästintresserad.

10 287 Inlägg
6 maj 2007
#2
Leta upp LG Svensson på Turboperformanceclub och snacka med honom.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

66 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#3
Tack så mycket Sharky!

Det skall jag göra.

Hästintresserad.


Sök