3261
Sök

Audi A4 1,8Ts Quattro -04: Turbo går ibland inte igång förens omstart av bilen

7 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Första inlägget här.

Jag är nyligen ägare till en A4 Avant 1,8Ts Quattro S-Line STCC Edition.

För en vecka sedan när jag var ute och körde och bilen var uppe i 90 grader och jag skulle gasa på lite så märkte jag att turbon inte alls gick i. Bilen var slö som fasen. Stannade och startade om bilen, tryckte på "test" knappen och allt var bra. Nu fungerade turbon precis som vanligt. Trodde det var nåt tillfälligt konstigt som hände.

Nu idag så hände det igen dock. Turbon vägrade att gå i när jag tryckte på gasen och återigen gick bilen som en vanlig 1,8 motor. När jag stod vid ett trafikljus så tryckte jag denna gång på testknappen utan att först ha startat om bilen. Men det visade allt OK även denna gång. Då stängde jag av den och starta igen och visst turbon fungerade som vanligt.

För övrigt så visar den inga symptom alls på att vara dålig. Det kan vina lite om den ibland när man gasar på men det är väl normalt vad jag har förstått. För det mesta är den väldigt tyst och hörs just inte.

Båda ggr det har hänt har alltså varit vid kallstart. Det har varit mellan -5 till -10 grader ute och bara hänt när bilen har stått en stund och varit kall.

Är det någon här som har någon aning om vad det är som händer? Jag har ingen pejl på bilar alls i stort sett men för mig låter det som någon form av glapp/elproblem? Men har som sagt ingen aning.

Mottager gärna några teorier med intresse. Om det börjar hända mer frekvent så antar jag att man får lämna in den och läsa av felkoder som första steg.

Mvh Danne

98 Inlägg
24 januari 2014
#2
Turbon i sig är ju en mekanisk del och har inget elektrisk alls på sig så den slutar ju inte snurra bara sådär. enda elektriska i turbo systemet är magnetventilen som kanske kan bråka lite med dig, sitter även en givare i intercoolern som känner laddtrycket, och sist men inte minst Luftmassemätaren. Dessa grejjer borde ge dig någon form av felkod.
Senast redigerat av drenchyy (24 januari 2014)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 januari 2014
#3
läs felkoderna för det lär ligga något sparat eftersom en omstart gör att det fungerar. troligen går den på grundladd och kan då kännas väldigt platt..

troligen känner den av någon misständning när bilen är kall och går i safemode.

inget ovanligt med deffekta spolar och dom är RIKTIGT känsliga för dåliga stift och stift av pissmärken. dessa ska alltid ha ngk stift!

spolarna kan man mäta upp samtidigt som man felsöker bilen
bästa är så klart att mäta spolarna när bilen är kall och logga värderna tills den är varm så ser man om någon spole visar ojämn kurva.


vagcom eller autocom fixar man detta med utan problem.
bor du nära örebro så har ja tillgång till autocom

Kör fort så hinner inget hända...

690 Inlägg
25 januari 2014
#4
Var uppmärksam nästa gång du startar bilen kall om kylfläkten går igång direkt på högvarv (även fast bilen är kall)
Kan vara tempgivaren som är påväg att ge sig eller har gett upp... Kan ge liknande eller samma symptom... har haft det själv på en tidigare A4 1.8T
Min trodde då att bilen var varm fast den inte var det och gick då som en påse nötter fram till motorn var varm på riktigt.. och det tog ett bra tag innan den var genomvarm (längre än man tror vintertid)
Tempmätaren visade en normalt stigande kurva men iom att den kylde ner och gav fel blandning så var motorn ej 90 grader när givaren visade och trodde det.

Som sagt en defekt tempgivare kan ställa till massa konstigheter och är inte alls säkert att det ger en motorlampa, men kan ha genererat en felkod ändå... så har du tillgång till en vagcom så kolla koder!

7 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#5
Growe skrev:
läs felkoderna för det lär ligga något sparat eftersom en omstart gör att det fungerar. troligen går den på grundladd och kan då kännas väldigt platt..

troligen känner den av någon misständning när bilen är kall och går i safemode.

inget ovanligt med deffekta spolar och dom är RIKTIGT känsliga för dåliga stift och stift av pissmärken. dessa ska alltid ha ngk stift!

spolarna kan man mäta upp samtidigt som man felsöker bilen
bästa är så klart att mäta spolarna när bilen är kall och logga värderna tills den är varm så ser man om någon spole visar ojämn kurva.


vagcom eller autocom fixar man detta med utan problem.
bor du nära örebro så har ja tillgång till autocom

Hej och tack för svar.

Jag bor i just Örebro så det vore underbart om du kunde hjälpa mig med detta vid tillfälle. Den förra ägaren har bytt ut 2 spolar sa han till mig vid köp för den hade börjat gå dåligt. Vad jag vet sitter det 4 i den? Alltså är 2 stycken av dem inte utbytta i så fall. Så det skulle ju kunna vara en ytterligare som håller på att ge sig då ja.

Men jag skickar iväg ett PM till dig så kan vi fortsätta privat.

7 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#6
AEN skrev:
Var uppmärksam nästa gång du startar bilen kall om kylfläkten går igång direkt på högvarv (även fast bilen är kall)
Kan vara tempgivaren som är påväg att ge sig eller har gett upp... Kan ge liknande eller samma symptom... har haft det själv på en tidigare A4 1.8T
Min trodde då att bilen var varm fast den inte var det och gick då som en påse nötter fram till motorn var varm på riktigt.. och det tog ett bra tag innan den var genomvarm (längre än man tror vintertid)
Tempmätaren visade en normalt stigande kurva men iom att den kylde ner och gav fel blandning så var motorn ej 90 grader när givaren visade och trodde det.

Som sagt en defekt tempgivare kan ställa till massa konstigheter och är inte alls säkert att det ger en motorlampa, men kan ha genererat en felkod ändå... så har du tillgång till en vagcom så kolla koder!

Som synes i denna tråd så verkar det nog framöver lösa sig med felkodsläsningen i alla fall smile

Tack för info och svar!

690 Inlägg
25 januari 2014
#7
Jag tror inte att det är tändspolarna... brukar ge misständningar och ryck/ryckig gång, men kan ju såklart inte svära på att det inte är dom.. men det låter inte riktigt som spolarna bara... brukar börja med att den till och från rycker till (misständer på någon cylinder) under belastning.... och när dom ger upp nästan helt så märker du det.. tro mig
:-)

Det som får mig att tro att det är något annat är att bilen i sig går som den ska men med dåligt ladd.. och själva laddet bör inte påverkas av en dålig spole...
Låter mer som att den får fel värden, eller kan vara en magnetventil som skrivet tidigare
Senast redigerat av AEN (25 januari 2014)

7 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#8
Jag har tänkt på att vid start av bilen nån gång så har tändningen liksom misstänt typ en enda enstaka kort gång vid få tillfällen just efter man vridit om nyckeln. Men det kanske inte behöver ha med tändspolarna att göra och kanske är normalt.

Men annars går den som en klocka. Förra ägaren är min syssling och haft den sedan den var ny i stort sett. Felfritt register förutom trasig kylare en gång och tändspolare som gett sig. Felfri på besiktniningar, servad var 2000mil. Den har idag gått 14.000mil. så den är väl omhändertagen. Detta problem har han aldrig haft förut och det är ju klart det ska börja strula lite precis efter att jag köpt den av honom wink

Men men får som sagt hoppas felläsningen kommer att ge något.
Senast redigerat av deeyay (25 januari 2014)

690 Inlägg
25 januari 2014
#9
Koppla annars in en laddtrycksmätare så kan du se hur turbon arbetar... en kul grej som även ger ett hum om hur bilen går :-)

När jag hade liknande problem... bortse från ljudet jag beskrivit.. det var en helt annan sak.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=190411

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191373

7 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#10
Felkoder som fanns lagrat i bilen:

http://imageshack.com/a/img829/6519/z881.jpg

Kan tillägga att det inte har hänt igen sedan sist.
Senast redigerat av deeyay (2 februari 2014)


Sök