3662
Sök

Skoda pickup 1,9D Turbokonvertering!

65 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
#1
Nu tänkte jag ta och göra nå kul av skoda pickupen o göra det till en turbodiesel.
Så nu är frågan, Måsta man byta diesel pump till en större om man ska turbokonvertera.
Tänkte plocka hela turbokittet från en Audi 80 1,9td , Så om jag gör det , måste jag byta pumpen med då¨?
TAck på förhand


225 Inlägg
24 april 2013
#2
ju mer luft du till för desto mer bränsle behöver du men jag tror nog att det räcker med att du skaffar en bränsletrycksreglator och ökar trycket men du vet väl att den inte går igenom besiktning med något annat än orginal

5 700 Inlägg
24 april 2013
#3
Är det mekanisk eller elektrisk pump på bilen?

Om det är en mekanisk så bör det finnas en plombering man kan ta bort och skruva upp dieselmängden pumpen ger ut (flödet går inte att öka hur mycket som helst utan att bygga om pumpen).

Om det går att justera dieselmängden på en elektrisk pump vet jag ej.

Det bör ju finnas en typskylt med serienummer eller instämplade serienummer på pumpen, är det samma serienr på TD-motorns pump som pumpen på din SD-motor så ska det bara vara att riva bort plomberingen och ställa på dieselmängden tills det svartryker.

Edit:
Kan påpeka att jag är inte allt för insatt i dieselmotorer.
Senast redigerat av simlar (24 april 2013)


2 024 Inlägg
24 april 2013
#4
Mestred skrev:
ju mer luft du till för desto mer bränsle behöver du men jag tror nog att det räcker med att du skaffar en bränsletrycksreglator och ökar trycket men du vet väl att den inte går igenom besiktning med något annat än orginal

Du har ingen koll på hur en diesel funkar va?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

225 Inlägg
24 april 2013
#5
de som är skillnaden med om du har en bränsletrycksreglator är att du vet hur mycket soppa du sprutar in vilket gör det lättare efter som du kan räkna ut hur mycket soppa du behöver men om den är mekanisk eller elektronisk är jag inte så inne i

2 024 Inlägg
24 april 2013
#6
Twisted523 skrev:
Nu tänkte jag ta och göra nå kul av skoda pickupen o göra det till en turbodiesel.
Så nu är frågan, Måsta man byta diesel pump till en större om man ska turbokonvertera.
Tänkte plocka hela turbokittet från en Audi 80 1,9td , Så om jag gör det , måste jag byta pumpen med då¨?
TAck på förhand

Kontakta Dieselmeken i Aneby, finns här på garaget oxå som Dieselmeken, han har monterat turbo på dessa spisar förr och har koll på vad du behöver göra.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

225 Inlägg
24 april 2013
#7
Expoze skrev:
Twisted523 skrev:
Nu tänkte jag ta och göra nå kul av skoda pickupen o göra det till en turbodiesel.
Så nu är frågan, Måsta man byta diesel pump till en större om man ska turbokonvertera.
Tänkte plocka hela turbokittet från en Audi 80 1,9td , Så om jag gör det , måste jag byta pumpen med då¨?
TAck på förhand

Kontakta Dieselmeken i Aneby, finns här på garaget oxå som Dieselmeken, han har monterat turbo på dessa spisar förr och har koll på vad du behöver göra.

kan va en bra ide att få rätt ja det va bra skrivet tänkte inte på det faktiskt smilesmilesmilesmile

2 024 Inlägg
24 april 2013
#8
Mestred skrev:
de som är skillnaden med om du har en bränsletrycksreglator är att du vet hur mycket soppa du sprutar in vilket gör det lättare efter som du kan räkna ut hur mycket soppa du behöver men om den är mekanisk eller elektronisk är jag inte så inne i

Bränsletrycksregulator på en diesel????? Ge inte råd till andra om du inte vet själv hur det funkar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

225 Inlägg
24 april 2013
#9
Expoze skrev:
Mestred skrev:
ju mer luft du till för desto mer bränsle behöver du men jag tror nog att det räcker med att du skaffar en bränsletrycksreglator och ökar trycket men du vet väl att den inte går igenom besiktning med något annat än orginal

Du har ingen koll på hur en diesel funkar va?

ja vet då att diesel inte förbränns vilket gör det svårare efter som det måste va högre tryck nej pumpen räcker nog inte men va fan man får testa sig fram då lär man sig

225 Inlägg
24 april 2013
#10
Expoze skrev:
Mestred skrev:
de som är skillnaden med om du har en bränsletrycksreglator är att du vet hur mycket soppa du sprutar in vilket gör det lättare efter som du kan räkna ut hur mycket soppa du behöver men om den är mekanisk eller elektronisk är jag inte så inne i

Bränsletrycksregulator på en diesel????? Ge inte råd till andra om du inte vet själv hur det funkar.

big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

9 Inlägg
5 februari 2014
#11
har turbokonverterat min brors skoda Felicia diesel (samma skit som pickup) kör just nu på lite lägre ladd, 1,2bar som brukis. och de funkar fint . men kan behövas lite mer diesel så pump byte är just nu på G till en mekanisk !


Sök