Hilmer skrev:
it_mutt skrev:
simlar skrev:
8power skrev:
Jag ska ha h1 xenon på hel då det är dubbla lycktor. kolla gärna in min celica
På hellyset är det bara köra på iaf.
Bör väl tilläggas att det -egentligen- inte är lagligt där heller, men det är sällan det blir något väsen om det (då det inte påverkar "någon annan" )
Det är tillåtet numera enligt bilprovningen att förse helljus/extraljus med xenonljus, iaf enligt de direktiv som bilprovningen har fått, hur det ser ut med laget kan jag dock inte svara på.
Fick själv läsa när jag var inne med min bil, han var osäker och fick läsa innantill hur det var.
kwansa skrev:
Hilmer skrev:
it_mutt skrev:
Bör väl tilläggas att det -egentligen- inte är lagligt där heller, men det är sällan det blir något väsen om det (då det inte påverkar "någon annan" )
Det är tillåtet numera enligt bilprovningen att förse helljus/extraljus med xenonljus, iaf enligt de direktiv som bilprovningen har fått, hur det ser ut med laget kan jag dock inte svara på.
Fick själv läsa när jag var inne med min bil, han var osäker och fick läsa innantill hur det var.
Det är "lagligt" om bilen är äldre än 1jan -05
Det var då lagen om e-godkända strålkastare kom. om bilen är äldre än 1jan -05, kan du hävda att lamporna satt där innan lagen trädde i kraft.
det gäller iaf extraljus, helljus är jag osäker på.
Halvljus så är det nivåreglering och strålkastartvätt som gäller, får att få det lagligt.
Diskuterade det med besiktningsgubbarna sista gången jag besiktigade A4:an (97:a, så uppenbart äldre än 05).
Och nej, de bryr sig inte, men det är som sagt -egentligen- inte lagligt, då strålkastaren inte är godkänd för xenon så upphör också E-märkningen att gälla. Enligt gubben jag pratade med då, så fick det helt enkelt vara en ofantligt grinig besiktningsman, eller en polis som haft den sämsta dagen på länge, för att det skulle bli något väsen.
Han personligen menade dock att han inte förstod problemet, då det inte påverkar någon annan.
Jag vill ha för mig att jag har "hört om någon" som haft problem med polisen över det, men jag kan inte hänvisa till någon. Så, säker källa; mnjaäe
- - - - - - - -
Gällande xenon och ickenivåreglering på importer, så verkar det vara precis tvärt om när det gäller min erfarenhet.
Importbilar (åtminstone Audi) har extremt sällan strålkastartvätt i någon form alls, men, de importer jag kört har alla haft räckviddsbegränsning på xenon (men då inte högtrycksspolning).
Enda jag vet med säkerhet som klarar sig undan nivåregleringen är de "absolut tidigaste modellerna". Där sitter inte nivåreglering original, oavsett var bilen är såld (Audi C4-modellerna som exempel). Så det ser jag gärna en källa på