3492
Sök

Lagligt med xenon på halvljus Celica 1977 ?

80 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej, Ja jag vet att man måste ha automatisk nivåreglering.... men läste någonstans att det var andra regler om fordonet var årsmodell innan 84 ?  Så tänkte fråga om ngn vet ?


5 686 Inlägg
10 januari 2014
#2
Har aldrig hört eller läst något om att det vore andra regler gällande xenon på äldre bilar.
Vore intressant ifall det skulle vara lagligt då det lyser mycket bättre.

Enda skillnaden gällande belysning vad jag vet är att det inte finns det något krav på skärmblinkers på bilar från före -86.


80 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Har aldrig hört eller läst något om att det vore andra regler gällande xenon på äldre bilar.
Vore intressant ifall det skulle vara lagligt då det lyser mycket bättre.

Enda skillnaden gällande belysning vad jag vet är att det inte finns det något krav på skärmblinkers på bilar från före -86.

Som sakt det lyser mer än dubbelt så bra ju smile


Avstängd
10 388 Inlägg
10 januari 2014
#4
Finns, mig veterligt, inga undantag i "xenonlagen" för äldre bilar. (nej det finns ingen lag som heter som, men det är uppenbart vad jag menar)

Bländar ju lika jävligt på en "70-någonting" som på en 740

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

80 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#5
Jag ska ha h1 xenon på hel då det är dubbla lycktor. kolla gärna in min celica


5 686 Inlägg
10 januari 2014
#6
8power skrev:
Jag ska ha h1 xenon på hel då det är dubbla lycktor. kolla gärna in min celica

På hellyset är det bara köra på iaf.


Avstängd
10 388 Inlägg
10 januari 2014
#7
simlar skrev:
8power skrev:
Jag ska ha h1 xenon på hel då det är dubbla lycktor. kolla gärna in min celica

På hellyset är det bara köra på iaf.

Bör väl tilläggas att det -egentligen- inte är lagligt där heller, men det är sällan det blir något väsen om det (då det inte påverkar "någon annan" )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

pim_pim
10 januari 2014
#8
Självklart ska du ha xenon i halvljuset också. wink

Voodoo
1 444 Inlägg
10 januari 2014
#9
Körde h4 xenonkitt på min ena jetta och de s,var så mycket ströljus så ja montera bort xenonet och montera osram nightbreaker som jag rekomenderar

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

1 798 Inlägg
10 januari 2014
#10
it_mutt skrev:
simlar skrev:
8power skrev:
Jag ska ha h1 xenon på hel då det är dubbla lycktor. kolla gärna in min celica

På hellyset är det bara köra på iaf.

Bör väl tilläggas att det -egentligen- inte är lagligt där heller, men det är sällan det blir något väsen om det (då det inte påverkar "någon annan" )

Det är tillåtet numera enligt bilprovningen att förse helljus/extraljus med xenonljus, iaf enligt de direktiv som bilprovningen har fått, hur det ser ut med laget kan jag dock inte svara på.
Fick själv läsa när jag var inne med min bil, han var osäker och fick läsa innantill hur det var.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 januari 2014
#11
Hilmer skrev:
it_mutt skrev:
simlar skrev:
På hellyset är det bara köra på iaf.

Bör väl tilläggas att det -egentligen- inte är lagligt där heller, men det är sällan det blir något väsen om det (då det inte påverkar "någon annan" )

Det är tillåtet numera enligt bilprovningen att förse helljus/extraljus med xenonljus, iaf enligt de direktiv som bilprovningen har fått, hur det ser ut med laget kan jag dock inte svara på.
Fick själv läsa när jag var inne med min bil, han var osäker och fick läsa innantill hur det var.

Det är "lagligt" om bilen är äldre än 1jan -05
Det var då lagen om e-godkända strålkastare kom. om bilen är äldre än 1jan -05, kan du hävda att lamporna satt där innan lagen trädde i kraft.

det gäller iaf extraljus, helljus är jag osäker på.

Halvljus så är det nivåreglering och strålkastartvätt som gäller, får att få det lagligt.
Senast redigerat av kwansa (10 januari 2014)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

675 Inlägg
10 januari 2014
#12
En annan sak som kan vara värd att säga ang. xenon är att om bilen är importerad behövs inte automatisk höjdreglering av lyset. Högtrycksspolning till lyktan är enda kravet för importbilar smile


80 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#13
Linkan_740 skrev:
En annan sak som kan vara värd att säga ang. xenon är att om bilen är importerad behövs inte automatisk höjdreglering av lyset. Högtrycksspolning till lyktan är enda kravet för importbilar smile

Okej, synd att jag tog bort spolningen sad


80 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#14
simlar skrev:
8power skrev:
Jag ska ha h1 xenon på hel då det är dubbla lycktor. kolla gärna in min celica

På hellyset är det bara köra på iaf.

Ah det vet jag. farsan kör med 55watt xenon på org hel 55watt xenon på tre britaxblå extra ljus.

enda nackdelen man blir bländad av skyltarna big_smile


653 Inlägg
10 januari 2014
#15
Hade det vatt en 76 eller 78 så hade de vatt godkänt, 77 va regeringen griniga

Smoke tires not drugs

Avstängd
10 388 Inlägg
10 januari 2014
#16
Hilmer skrev:
it_mutt skrev:
simlar skrev:
8power skrev:
Jag ska ha h1 xenon på hel då det är dubbla lycktor. kolla gärna in min celica

På hellyset är det bara köra på iaf.

Bör väl tilläggas att det -egentligen- inte är lagligt där heller, men det är sällan det blir något väsen om det (då det inte påverkar "någon annan" )

Det är tillåtet numera enligt bilprovningen att förse helljus/extraljus med xenonljus, iaf enligt de direktiv som bilprovningen har fått, hur det ser ut med laget kan jag dock inte svara på.
Fick själv läsa när jag var inne med min bil, han var osäker och fick läsa innantill hur det var.

kwansa skrev:
Hilmer skrev:
it_mutt skrev:

Bör väl tilläggas att det -egentligen- inte är lagligt där heller, men det är sällan det blir något väsen om det (då det inte påverkar "någon annan" )

Det är tillåtet numera enligt bilprovningen att förse helljus/extraljus med xenonljus, iaf enligt de direktiv som bilprovningen har fått, hur det ser ut med laget kan jag dock inte svara på.
Fick själv läsa när jag var inne med min bil, han var osäker och fick läsa innantill hur det var.

Det är "lagligt" om bilen är äldre än 1jan -05
Det var då lagen om e-godkända strålkastare kom. om bilen är äldre än 1jan -05, kan du hävda att lamporna satt där innan lagen trädde i kraft.

det gäller iaf extraljus, helljus är jag osäker på.

Halvljus så är det nivåreglering och strålkastartvätt som gäller, får att få det lagligt.

Diskuterade det med besiktningsgubbarna sista gången jag besiktigade A4:an (97:a, så uppenbart äldre än 05).

Och nej, de bryr sig inte, men det är som sagt -egentligen- inte lagligt, då strålkastaren inte är godkänd för xenon så upphör också E-märkningen att gälla. Enligt gubben jag pratade med då, så fick det helt enkelt vara en ofantligt grinig besiktningsman, eller en polis som haft den sämsta dagen på länge, för att det skulle bli något väsen.
Han personligen menade dock att han inte förstod problemet, då det inte påverkar någon annan.

Jag vill ha för mig att jag har "hört om någon" som haft problem med polisen över det, men jag kan inte hänvisa till någon. Så, säker källa; mnjaäe tongue

- - - - - - - -

Gällande xenon och ickenivåreglering på importer, så verkar det vara precis tvärt om när det gäller min erfarenhet.

Importbilar (åtminstone Audi) har extremt sällan strålkastartvätt i någon form alls, men, de importer jag kört har alla haft räckviddsbegränsning på xenon (men då inte högtrycksspolning).

Enda jag vet med säkerhet som klarar sig undan nivåregleringen är de "absolut tidigaste modellerna". Där sitter inte nivåreglering original, oavsett var bilen är såld (Audi C4-modellerna som exempel). Så det ser jag gärna en källa på smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 798 Inlägg
10 januari 2014
#17
Oavsett hur lagen ser ut så var det jag läste en ändring från att inte vara godkänt till att vara just godkänt i helljus o extraljus, kommer inte ihåg om det var i -11 eller -12 men ändringen hade iaf trätt i kraft 1-2 dagar innan jag var och visade upp bilen vill jag minnas.
Bilen i fråga är en -96.


AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
7 februari 2014
#18
Xenon är tillåtet på bilar utan aut nivåreglering OM det inte går att använda tsm med halvljus. Alltså, xenon i helljus och i dimljus (kopplade till helljus) är OK.

Josefin

Avstängd
10 388 Inlägg
9 februari 2014
#19
JosseAudi skrev:
Xenon är tillåtet på bilar utan aut nivåreglering OM det inte går att använda tsm med halvljus. Alltså, xenon i helljus och i dimljus (kopplade till helljus) är OK.

Den där diskussionen har vi iofs redan haft, och nej, det är -egentligen- inte tillåtet alls (sen att ingen bryr sig är en annan femma).

Dimljus går väl alldeles ypperligt att använda tillsammans med halvljus på många/de flesta bilar?

- - Edit - -

Läste lite slarvigt om dimljuset där noterade jag. Men som sagt, iaf inte

- - Edit 2 - -

Sen undrar jag iofs lite. "Ok" enligt vem? Det är som sagt inte lagligt, men besiktningen bryr sig inte om det sitter i helljuset ex.vis (inte vad jag upplevt eller hört om), men det innebär ju inte att det är lagligt på något vis
Senast redigerat av it_mutt (9 februari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök