2510
Sök

Är detta ett motstånd eller nått, på pluskabeln? hummer 12v elbil

406 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#1
Ja(hoppas fotot funkar) vad är det som sitter på +kabeln? skall nämligen koppla in ett biltema 12v/18ah batteri på grabbens elbil, original är 12v/10ah......kommer det att funka? det står ju nått med 13A på motståndet eller vad det nu är på pluskabeln?
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25909/25909-2057eba94ac6c5b7699d9e77c8cedb6b.jpg
Senast redigerat av xc90 (18 januari 2014)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

12 Inlägg
18 januari 2014
#2
Det ska nog inte vara några problem, bilen drar ju inte mer ström för att batteriet är större.
Vild gissning på L2 beteckningen att det kanske kan vara något sorts spole, men rätta mig gärna smile

406 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#3
Happymeal skrev:
Det ska nog inte vara några problem, bilen drar ju inte mer ström för att batteriet är större.
Vild gissning på L2 beteckningen att det kanske kan vara något sorts spole, men rätta mig gärna smile

O spole innebär?? Har tyvärr ingen koll på sånt. Har dock kopplat ihop allt nu men nu är det kväll/snö/mörkt så det är inte läge för grabben o testa. Den funkar, men jag vet ju inte om den är "strypt" eller nått i.o.m "motståndet/spolen"
Ska man kanske koppla förbi det helt o hållet?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

516 Inlägg
18 januari 2014
#4
Tja
Det är inget motstånd utan ett överbelastnings skydd, så du ska nog inte ta bort den wink


406 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#5
MickeEng skrev:
Tja
Det är inget motstånd utan ett överbelastnings skydd, så du ska nog inte ta bort den wink

Såg en video på youtube där han serie koppla 2 st original batterier med till synes detta överbelastningsskydd!!!
Hur funkar det  o vad gör det för nytta då? Nu vet jag ju inte hur länge den bilen/hummern funkar men ändå.....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

516 Inlägg
18 januari 2014
#6
Det är till för att skydda motor och elektronik för överbelastning, skulle till exempel bilen fastna mot något så inte hjulen går runt så löser den så att inte motorn brinner upp, sedan återställer den sig själv efter typ 30sek. så det har inget att göra med hur många batterier det är in kopplat.


406 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#7
Blir så less.....fick grabben till o testa bilen nu både med o utan spole/överbelastningsskydd......UTAN någon märkbar skillnad jämfört med original-batteri......nyladdat o allt.....det kanske håller laddningen bättre men den blev f-n inte starkare, vilket va det jag eftersökte.......470:- i sjön.......nästa steg blir förmodligen o seriekoppla ett likadant batteri till o sen går den väl som attans innan någon motor brinner upp.
Får väl gräva djupt i fickorna o införskaffa en bensin-atv sen, 4-takt så inte grannarna klagar för mycket........

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

516 Inlägg
18 januari 2014
#8
Ja vad gör man inte för barnen, måste ju skämma bort dom lite, klart grabben ska ha någe kul att åka på.
Tillbaka till batteriet seriekopplar du 2 st batterier så har du fortfarande 12v men mera amp så strömmen kommer att räcka längre kommer inte bli någon större skillnad , parallellkopplar du däri mot så får du 24v och det vetifasen om den håller för, men det är bara testa, Friskt kopplat..... smile


21 761 Inlägg
18 januari 2014
#9
Nja, nu blev det inte riktigt rätt där. Seriekoppling innebär 24 V och parallellkoppling blir fortfarande 12 V. smile

516 Inlägg
18 januari 2014
#10
Drönirettab skrev:
Nja, nu blev det inte riktigt rätt där. Seriekoppling innebär 24 V och parallellkoppling blir fortfarande 12 V. smile

Ja, sorry naturligtvis börjar kanske bli lite trött tur att det är någon som är vaken wink


406 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#11
MickeEng skrev:
Drönirettab skrev:
Nja, nu blev det inte riktigt rätt där. Seriekoppling innebär 24 V och parallellkoppling blir fortfarande 12 V. smile

Ja, sorry naturligtvis börjar kanske bli lite trött tur att det är någon som är vaken wink

Hehe shit happens......
Men en liten följdfråga: vad kan hända/händer om jag seriekopplar 1st 12v/10ah och 1st 12v/18ah batteri??
Känns inte som en bra lösning, men frågan är vad som händer?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

516 Inlägg
19 januari 2014
#12
Har du 2 batterier med olika kapacitet så kommer det batteriet med lägst amp att ladda ur och kapaciteten blir begränsad till det batteriet med lägst amp tal.


Renovering/film
129 Inlägg
14 februari 2014
#13
xc90 skrev:
MickeEng skrev:
Drönirettab skrev:
Nja, nu blev det inte riktigt rätt där. Seriekoppling innebär 24 V och parallellkoppling blir fortfarande 12 V. smile

Ja, sorry naturligtvis börjar kanske bli lite trött tur att det är någon som är vaken wink

Hehe shit happens......
Men en liten följdfråga: vad kan hända/händer om jag seriekopplar 1st 12v/10ah och 1st 12v/18ah batteri??
Känns inte som en bra lösning, men frågan är vad som händer?

Seriekopplar du dom så får du 24v. Man bör heller aldrig använda sig utav olika storlekar på batterier.
Om du var ute efter mer effekt så är ett nytt batteri helt fel. Visst kan det hjälpa om batteriet är dåligt men någon vidare effektökning får du ju inte.

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.

685 Inlägg
14 februari 2014
#14
Kan inte rekomendera att köra på 24V. Kylningen på dessa leksaksbilar brukar vara helt åt helvete.
gjorde det på en 3 hjuling och den funka finfint i ca 10 minuter sen va all plast smält.
Tänkte göra liknande med en bil men motorn satt fast på så gott som samma sätt där. Även om det monterades en 120mm fläkt för att kyla motorn så sket det sig endån tongue

Mao, vill du ha mer kraft eller högre hastighet så öka till MAX 16V eller så får du byta motor till en starkare och köra den på 12V.


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
14 februari 2014
#15
Det finns egentligen ingen rimlig lösning, bästa vore om du fick tag på en elscooter som klarar en vuxen på 90 pannor och bygga om med utväxling, men då kan du nästan lika gärna börja fila på en lådbil.
motorerna i leksaksbilarna är dimensionerade utan marginaler för effektökning, så levnadstiden om du höjer spänningen sjunker drastiskt.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |


Sök