2549
Sök

Ni som vet lite om ljudsystem är det här bra saker?

172 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
Tja, ska köpa ljud grejer nu..

Det som ska inhandlas är:

Slutsteg: DLS a6 eller ett magnat rx mono eller ett rockford T5001

Basar: DD 1012, eller audiotop WF 12or

Framsystem: vet inte än, kanske DDC6.5 om det är bra.

Undrar vad som spelar bäst ihop av dessa saker??
Rekommenderar ni nåt annat än det här som ligger i samma prisklass?

Är rockford steget bra? orkar det med 2-4 audiotop wf 12or?

MvH
Senast redigerat av huckstar (1 maj 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
1 maj 2007
kan inte ge så mkt åsikter men DLS stegen ska prestera riktigt bra. har en del DLS saker här hemma, dock inte steg, men de håller riktigt hög kvalitet. vad jag hört ska audioyop's basar spela bra med men kan inte avgöra riktigt då jag inte har egna erfarenheter.

Mvh Ludde

172 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
okok, la till ett rockford steg nu också, du kanske vet nåt om det? tongue

1 631 Inlägg
1 maj 2007
Vad jag kan se så funderar du på att kombinera rätt mycket olika grejor som kommer från olika återförsäljare. Ett tips är att försöka handla allt på samma ställe, det är mycket lättare att få grejor som fungerar ihop då än att själv försöka plocka ihop det bästa!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

172 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
Okay, mjajo men de brukar bli så dyrt då, tänkte ifall nån har kunskap om dessa grejer och vad som funkar bäst ihop?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
2 maj 2007
huckstar skrev:
Okay, mjajo men de brukar bli så dyrt då, tänkte ifall nån har kunskap om dessa grejer och vad som funkar bäst ihop?

Behöver inte nödvändigt vis bli dyrt. Bilstereo bygge är ju iofs inte billigt iheller men att dömma efter vad du har planerat att införskaffa så vill ja inte påstå att din budget är liten iheller. Satsa mycke pengar på ett framsystem och huvudenhet och lägg en slant mindre på dunket.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

385 Inlägg
2 maj 2007
Jag har en Audiotop 12" bas och den är verkligen mumma. smile Värd alla pengarna.

Som framsystem har jag Phoenix Gold. Konstigt nog får Phoenix Gold inte särskilt mycket uppmärksamhet av någon... Det är riktigt fint ljud i det ju neutral

Edit: Skrev fel tongue
Senast redigerat av evilmaster (2 maj 2007)

172 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
evilmaster skrev:
Jag har en Audiotop 12" bas och den är verkligen mumma. smile Värd alla pengarna.

Som framsystem har jag Phoenix Gold. Konstigt nog får Phoenix Gold inte särskilt mycket uppmärksamhet av någon... Det är riktigt fint ljud i det ju neutral

Okey fan va fint. smile
Vad driver du din 12"a på för steg?
Ja phoenix gold är underskattat, funderar på ett sådant framsystem själv.. Kan du rekommendera en bra sida som säljer PG? smile

2 201 Inlägg
2 maj 2007
Phoenix Gold är mycket fint, o underskttat. har det både fram o bak 6,5 kit fram o 6 tum bak. Bilradiohörnan i Lund säljer det. fast jag är inte säker på om det finns på deras hemsida, men ring dit.

385 Inlägg
2 maj 2007
huckstar skrev:
evilmaster skrev:

Okey fan va fint. smile
Vad driver du din 12"a på för steg?
Ja phoenix gold är underskattat, funderar på ett sådant framsystem själv.. Kan du rekommendera en bra sida som säljer PG? smile

Jag har ett GAS steg till basen, vet inte vad det är för modell då jag köpte det av en kompis begagnat. Bra drag blir det iaf. smile
Min lilla Kenwood stereo är för svag för att driva framsystemet, så jag har ett steg till det också, Sony Xplod nånting (också köpt av min polare).

Jag är superduperjättenöjd, och allt gick för +/- 9000kr.

Alla högtalare är köpta i Helsingborg hos Ljudbyggaren i Helsingborg http://www.ljudbyggaren.se/

385 Inlägg
2 maj 2007
Ska kanske tillägga en sak...

Det viktigaste man ska tänka på när man köper ett ljudsystem är ens egna preferenser. Se till att få provspelat din egen musik på de högtalarna du tänker köpa, så märker du om det låter så som du vill.

Även om något överlag är bra, så har man väl ändå en egen uppfattning om hur något ska låta?

172 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Jo det har du rätt i, men jag vill ha fint ljud men ändå rejält med tryck i basarna och det ska gå spela högt. Men då kanske man måste klättra lite i prisnivå? helst inte..

385 Inlägg
2 maj 2007
huckstar skrev:
Jo det har du rätt i, men jag vill ha fint ljud men ändå rejält med tryck i basarna och det ska gå spela högt. Men då kanske man måste klättra lite i prisnivå? helst inte..

Du kommer inte bli besviken med en Audiotop 12" tror jag. smile
Hade en MDS 12" tidigare, den var rent ut sagt mesig i jämförelse. Plus att spolen släppte efter ett par månader bara (då hade jag trots allt drivit den UTAN steg halva tiden!).

Måste pusha lite för Phoenix Golds framsystem också (Z(?)-serien)... Värt varenda krona!
Senast redigerat av evilmaster (2 maj 2007)

~ Team Ljudstudion ~
106 Inlägg
2 maj 2007
Att det ska dunka högt och låta bra beror ju helt på hur du sätter/bygger baslådan..
Sen beror det ju på vad du har för bil också hur stor den är etc..

Att köpa lite grejjer här och där brukar oftast inte löna sig.. Jag hade hellre väntat
och sparat lite extra pengar istället för att välja ett billigt alternativ för att man inte
kan vänta på att få in ljudet i bilen..

Men det är vad jag tycker.. /Emelie

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!

7 Inlägg
2 maj 2007
hallå ska köpa ett steg till min 24" och behöver lite hjälp. den e på 3000watt. e de nån som har nått bra förslag? tack å hej

172 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Okay, jag vill ha bra med dunk och det ska gå spela högt så man kan spela ifrån polarna.. så vi säger att steg och basar får gå på runt 6-8000:-?

Får man nåt fint för det... tongue

1 631 Inlägg
3 maj 2007
huckstar skrev:
Okay, jag vill ha bra med dunk och det ska gå spela högt så man kan spela ifrån polarna.. så vi säger att steg och basar får gå på runt 6-8000:-?

Ja, det får man absolut! "Standard-receptet" är dubbla tolvor (4 Ohm styck) i en portad låda och ett steg som ger bra med effekt i 2 Ohm.

Lämpligt är två basar för ca 1.500 styck och så ett slutsteg för ca 5.000.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

172 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
huckstar skrev:

Ja, det får man absolut! "Standard-receptet" är dubbla tolvor (4 Ohm styck) i en portad låda och ett steg som ger bra med effekt i 2 Ohm.

Lämpligt är två basar för ca 1.500 styck och så ett slutsteg för ca 5.000.

Härligt. smile

Precis vad jag behövde veta nu blev allt mycket lättare att välja på. Tackar så mycket.

MvH

172 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
Tror jag har bestämt mig för ett steg nu och det får nog bli ett dls a3 the twin mono.. Är det bra att driva basar på??

Basarna blir troligen 2st L5, L7or, eller 2 audiotop wf 12...

MvH Jimmy

Sök