andreasliljemark skrev:
Hej!
Bilen vibrerar vid körning, speciellt vid gaspådrag.
Därför tänkte jag byta stödlager (lager och lagerhållare) och även gummiskivan, (hardyskivan?) den mellan växellåda och främre kardan (torr och sprickor i den).
Har tyvärr inte tillgång till garage. Men var idag på en gör-det-själv-hall och kollade lite hur de såg ut och provade men lyckades inte få ner kardanen.
Detta gjorde jag:
*Skruvade bort dom 6 bultarna som sitter i gummiskivan mellan kardan och växellåda.
*Skruvade ner plåten som stödlagret sitter i, 4 bult i karossen + dom 2 som håller stödlagerhållaren.
Det var vel egentligen så långt ja kom, skurvade tillbaka allt, men nästa gång, hur får jag isär främre och bakre kardan? Alltså knutkorset? köpte lite låsringstänger på biltema, för de hade ja inte, men är det så man får isär?
och om jag mot all förmodan skulle få isär skiten, hur får ja enklast bort och dit gamla och nya lagerhållaren och lagret utan press o sånt? Är som sagt på en gör-det-själv-hall o håller på.
Juste, som sagt är de vibrationen vid gaspådrag som gör att ja vill byta stödlager, nu kan ja rubba/dra och slita kardanen kanske ända uppemot 7-8cm fram- och tillbaka, känns som det är lite för mycket?
Bäst av allt vore ju såklart om nån volvonörd kunde skriva en steg-för-steg lista, men de kanske är att hoppas på alldeles för mycket
Aja, hoppas ni orkar läsa igenom, hjälp vore mycket uppskattat