3689
Sök

Koppling som tappar tryck 945

40 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena, har bytt från automat till manuell i min 945a, vi fick allt att funka och lyckades lufta kopplingen hyffsat bra, det gick att köra iaf. Efter ett tag så tappa jag allt tryck, då visade det sig att huvudcylindern hade gått, så jag bytte den igår och luftade kopplingen så bra som det gick, kunde köra i en timme typ sen tappade den tryck igen. Denna gången tappade jag inte allt tryck, utan om jag luftar så får jag tryck men ändå går det inte att köra med, hackar fram när pedalen är i botten. Har kollat runt kopplingar och i slavcylinder så det inte läcker.

Det sitter 6-puckad sinterlamell och hårdare tryckplatta så det är ju trögt att koppla, undrar om det finns starkare grejer eller gör jag bara fel när jag luftar? Eller varför tappar jag lite tryck efter ett tag? Ge gärna tips på hur man får ut all luft! Nu har vi gjort på det traditionella sättet, pumpat hållt inne och öppnat nippeln. 

Tacksam för svar!


1 020 Inlägg
2 mars 2014
#2
Trycksätt behållaren o öppna nippelen.
Har ett lock där jag borra ett hål o satte dit en ventil från ett hjul.
Pumpar ca 1 bar med handpump,  sen öppnar jag nippelen o låter det flöda.
Funkar var gång.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

40 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#3
andreas1 skrev:
Trycksätt behållaren o öppna nippelen.
Har ett lock där jag borra ett hål o satte dit en ventil från ett hjul.
Pumpar ca 1 bar med handpump,  sen öppnar jag nippelen o låter det flöda.
Funkar var gång.

Okej, får pröva!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 mars 2014
#4
andreas1 skrev:
Trycksätt behållaren o öppna nippelen.
Har ett lock där jag borra ett hål o satte dit en ventil från ett hjul.
Pumpar ca 1 bar med handpump,  sen öppnar jag nippelen o låter det flöda.
Funkar var gång.

Höll på att lufta ihjäl mig på en 740. Huvudcylindern byttes men blev inte riktigt bra. Det var båda cylindrarna som var otäta och läckte igenom trycket...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 562 Inlägg
2 mars 2014
#5
andreas1 skrev:
Trycksätt behållaren o öppna nippelen.
Har ett lock där jag borra ett hål o satte dit en ventil från ett hjul.
Pumpar ca 1 bar med handpump,  sen öppnar jag nippelen o låter det flöda.
Funkar var gång.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2139983

Funkar varje gång, brukar ställa ner trycket på kompressorn till ca 1 bar. Mekonomen säljer en liknande grej där du ansluter ett hjul, för ca 200kr, men varför köpa en sån när man kan göra en egen.

1 020 Inlägg
2 mars 2014
#6
DiwraZ skrev:
andreas1 skrev:
Trycksätt behållaren o öppna nippelen.
Har ett lock där jag borra ett hål o satte dit en ventil från ett hjul.
Pumpar ca 1 bar med handpump,  sen öppnar jag nippelen o låter det flöda.
Funkar var gång.

Höll på att lufta ihjäl mig på en 740. Huvudcylindern byttes men blev inte riktigt bra. Det var båda cylindrarna som var otäta och läckte igenom trycket...

Ja det är oftast så,  ryker inte båda cylindrarna samtidigt brukar den andra ge sig inom snar framtid..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök