Technical update
Honda Prelude 97-01 (BB6) Ball JointsHonda är som sagt som lego, det som passar på en Honda passar mycket väl på 4 andra, men att veta vilka är inte så lätt alla gånger...
Så.. Nedre spindelled. Honda säljer inte bakre nedre spindelled löst. Men av allt jag kunnat googla mig fram till så är de exakt samma som fram
Främre nedre spindelled heter 51220-SL5-013 och kostar i runda slängar 1.500,00kr st från Honda i Sverige
Nejnejnejtack, för 3.000kr kan jag köpa mig en volvo 440 och fortfarande känna mig mindre våldtagen.
Meeen, eftersom Honda är Honda så kan det alltid finnas flera sätt att få tag på exakt samma delar.
Honda TSB 99-039 Honda TSB for front lower ball joints for Preludes (2001-03-27)Honda TSB 99-039, downlod PDFDär åberopar man del 04510-SL5-000. Det är ett två-pack kulleder med muttrar och allt. Denna del kostar 900kr i Sverige. för 2st ^^
Då beställer jag hellre dem än 2st e-bayleder för 600kr (inkl frakt). Mekonomen har dem för 450kr/st men de är samma skit som på ebay för halva priset. Jag kör helst med Honda original här.
Det har tagit mig lite googlande och läsande för att komma fram till allt det här, kan självklart inte ta åt mig full creds för det,
då jag läst mig till det mesta. Men tänkte dela med mig av mina fynd här, så kanske de hjälper någon annan
Övre spindelleder är en historia i sig.. Honda säljer inte övre spindelleder separat, utan man ska köpa hela armarna med bussningar och allt. Visst, det är ett alternativ. Men jag gissar de kommer kosta mig runt 1.700,00kr. styck. .. Så, nej, bara pressa i nya spindelleder i mina nylackade övre armar
Nu börjar brydderiet, vilka jävla leder ska man ha ?
Ebay är ibland hopplöst, folk vet inte vad de säljer. De har läst på lådan och sedan skrivit av det fel i annonserna
Och här verkar det finnas måååånga variationer. Det slutade med att jag var tvingad åka ned i garaget och mäta, och sedan fortsätta googla..
4th gen front and rear uppers are 33mm ball joints (OEM)
5th gen front uppers are 35mm and rears are 33mm (OEM)Ja, det stämmer med vad skjutmåttet säger.
.. Sedan är det bara att övertala någon tjomme i england att dubbelkolla och mäta delarna innan han tar betalt för dem
typ 600kr inkl frakt för alla 4, så får jag hoppas att de håller längre än 6 veckor
Så nu är det bara till att i vanlig ordning sätta sig och vänta på att delarna kommer hem.
Jag har nog 6-7 paket jag väntar på, säkert något mera som jag glömt bort
Men det är bra att vänta på leveranser, man hinner med så mycket annat under tiden, tex tvätta fönster och plantera om krukväxter