Varför är det så att på dieselbilar hör man ofta suset av turbon medan på bensinbilar låter det i princip nästan ingenting? Nu tänker jag främst på bilar i orginalutförande.
på original bilar laddar dieslar oftast mera än vad bensinare gör. Ger mera ljud. Sen är det ofta mindre ljudämpare på dieslar just för att dom inte generar lite mycket avgas-ljud. Därmed hörs även turbon lite lätt genom avgas-systemet.
Skulle även tro att det har lite med att diesel och bensin motorer avger ganska olika typer av motorljud, bensin ljusare mer likt vinet från turbon och diesel ger ett dovare som lämnar mer utrymme för luften att höras
2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Varför är det så att på dieselbilar hör man ofta suset av turbon medan på bensinbilar låter det i princip nästan ingenting? Nu tänker jag främst på bilar i orginalutförande.
på original bilar laddar dieslar oftast mera än vad bensinare gör. Ger mera ljud. Sen är det ofta mindre ljudämpare på dieslar just för att dom inte generar lite mycket avgas-ljud. Därmed hörs även turbon lite lätt genom avgas-systemet.
Det sitter ljuddämpare på andra ställen på dieslar. Min V70 har en på tryckröret tex.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
på original bilar laddar dieslar oftast mera än vad bensinare gör. Ger mera ljud. Sen är det ofta mindre ljudämpare på dieslar just för att dom inte generar lite mycket avgas-ljud. Därmed hörs även turbon lite lätt genom avgas-systemet.
Det sitter ljuddämpare på andra ställen på dieslar. Min V70 har en på tryckröret tex.