2692
Sök

Klonkande ljud SAAB 9-3 SS

172 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
Hej!
Har problem med ett klonkande ljud i min bil.
Ljudet uppkommer vid lätt duttande på bromsen, då kopplingen släpps upp för fort och då man åker över fartgupp.
Rent logiskt borde något vara löst eftersom det är så osammanhängande?
Typ avgasrör, motorupphängning?
Eller vad tror ni? Någon som varit med om nåt liknande?

Vill ogärna glida under bilen i detta vädret...

184 Inlägg
13 februari 2014
spindelled kanske. Inte direkt ovanligt på dessa.

3 722 Inlägg
13 februari 2014
För att slippa dyra verkstadskostnader så borde du krypa under bilen och känna på stag och länkarmar. Finns ju Shells GDS hallar också om du vill slippa det ruskiga vädret. (Om du har en sådan Shell station i närheten)
Senast redigerat av Digital_Kicker (13 februari 2014)

2 250 Inlägg
13 februari 2014
Vore jag lika känslig som dig, så skulle jag köra vidare tills våren kommer om du inte ids krypa inunder. Hoppas det går bra...

Har samma ljud smile i båten, men det får vänta tills det bli säsong. Gissar på motorljud i mitt fall. Inget som jag ids kolla nu när det är kallt. Är allt för frusen o slö... 
Men kom gärna med förslag....  typ Ramlagerspel eller generatorn som lossat något i fästena.

Ja, ja, vi kan gissa.Växellådan som lossnat lite, fast bara lite?

8 881 Inlägg
13 februari 2014
Kolla framfjädrarna det är en klassiker att dom går av.

Fotograf på tierpidag.se

172 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
Hamilton skrev:
Kolla framfjädrarna det är en klassiker att dom går av.

Har redan haft av dom och det ljudet vet jag att det inte är!

Spindelled fick jag bra att veta på senaste besiktning! Kan jag kolla själv om den glappar? Sitter ju integrerad med länkarmen på bilen..

2 250 Inlägg
14 februari 2014
Lyft upp framänden,  en sida åt gången... försök att kraftigt vicka hjul in o ut, både i sida och så att säga ut o in ovan o nedan. Det ska inte glappa alls, förutom litet i styrningen.
Krängningshämmare, ett böjt järn från vänster upphängning till höger under bilen, sitter fäst med gummibussningar. Bänd. Ska kunna röra sig väldigt lite, inte glappa.

55 Inlägg
14 februari 2014
Garanterat krängningshämmarstaget. Hade lika på min och är tydligen vanligt. Om inte annat så kan det va stödlagret. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … /framvagn/ Nr 4:a i bilden är krängningshämmarstaget och nr 8 lagret.

EDIT: Billigt med krängningshämmarstag och sitter dessutom med endast 2 muttrar per sida. Så bara att hålla tummarna att det är dom och inte fjädrarna, då fjädrarna är dyrare och mycket bökigare att byta.
Senast redigerat av Norman88 (14 februari 2014)

172 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Norman88 skrev:
Garanterat krängningshämmarstaget. Hade lika på min och är tydligen vanligt. Om inte annat så kan det va stödlagret. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … /framvagn/ Nr 4:a i bilden är krängningshämmarstaget och nr 8 lagret.

EDIT: Billigt med krängningshämmarstag och sitter dessutom med endast 2 muttrar per sida. Så bara att hålla tummarna att det är dom och inte fjädrarna, då fjädrarna är dyrare och mycket bökigare att byta.

Fjädrarna sitter som dom ska, hela. Passar på att byta krängningshämmarstaget när jag ändå byter länkarmen som var kass. Vad sitter staget fast i? Kommer väl se det ganska väl men mer intressant att veta hur det fungerar.

55 Inlägg
6 mars 2014
Sitter mellan krängningshämmaren och fjäderbenet. Går inte att missa.

1 Inlägg
6 mars 2014
Instämmer med de flesta här inne.
Kolla stabilisatorstagen (krängningshämmarstagen). Var dom på min 9-5a som "klonkade".
Senast redigerat av Mupphovsmannen (6 mars 2014)

172 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Det var länkarmen (spindelleden) som var helt slut!

Sök