2078
Sök

8 tums runda 2-3 vägs

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#1
Jag tycker det är knepigt att hitta nåt därute. Jag behöver ett par 2- eller 3-vägshötalare för hatthyllan, gärna med bra diskant och mellanregister och självklart får det inte kosta någonting. 20cm runda. Användningen är iofs musik men bara sådär lite lyssna lojt på Rockklassiker eller någon CD-skiva med någon som förmodligen är död. Ska alltså inte göra 140dB utanför Donken i Arboga. Behöver inte vara prisvinnare = med andra ord låg budget!

Hittade dessa, och i min bok är ju Alpine bra? Åsikter från er som vet lite: ALPINE SXE-2035E
Andra tips i prisklassen mottages med öppna armar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 426 Inlägg
1 april 2014
#2
caromania skrev:
Jag tycker det är knepigt att hitta nåt därute. Jag behöver ett par 2- eller 3-vägshötalare för hatthyllan, gärna med bra diskant och mellanregister och självklart får det inte kosta någonting. 20cm runda. Användningen är iofs musik men bara sådär lite lyssna lojt på Rockklassiker eller någon CD-skiva med någon som förmodligen är död. Ska alltså inte göra 140dB utanför Donken i Arboga. Behöver inte vara prisvinnare = med andra ord låg budget!

Hittade dessa, och i min bok är ju Alpine bra? Åsikter från er som vet lite: ALPINE SXE-2035E
Andra tips i prisklassen mottages med öppna armar.

i den prisklassen finns det inte mycket att välja på förrutom alpine högtalarna

2 266 Inlägg
2 april 2014
#3
http://nardik.se/produkt/DLS-Perfromance-428 Här var de ett par 8or den sidan hade fler förut

Pioneer har nå åtta tummare med även jbl. Har haft pioneer i min s70 och de var kanon de, vi var ett gäng som körde stenhårt på dom och hade fyra i bredd plus bas och dom gick då flera år ute på fyllan utan missljud. Så pioneer tåls att spöas.

Jbl had jag i sambon vento och de var bra drag i dom med.

svetsdiff !!!

559 Inlägg
2 april 2014
#4
Som du skrev Alpine sedan finns Ground Zero men för en betydligt dyrare peng.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#5
Tack för tipsen. Är helt rudis och har inte egentligen brytt mig sedan jag köpte "dyrare" saker i slutet av 80-talet så har tappat allt vad koll på läget heter.
Alpinehögtalarna går bara ner til 60hz, det låter orimligt dåligt för 8 tummare? Man kanske måste lätta på lädret trots allt...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 426 Inlägg
2 april 2014
#6
caromania skrev:
Tack för tipsen. Är helt rudis och har inte egentligen brytt mig sedan jag köpte "dyrare" saker i slutet av 80-talet så har tappat allt vad koll på läget heter.
Alpinehögtalarna går bara ner til 60hz, det låter orimligt dåligt för 8 tummare? Man kanske måste lätta på lädret trots allt...

enligt dom flesta som säljer dom skriver att den kan spela ner till 40hz  men skulle inte lira lägre än 60hz ändå.
vill man lira musik under så bör man tänka över att fixa en bas roll

21 761 Inlägg
2 april 2014
#7
Min åsikt är att tillverkarnas angivelse på frekvensomfånget inte alltid är så pålitliga, man vet ju heller inte om de har någon typ av standardiserad mätmetod. Bilens kupe hjälper till att förstärka låga frekvenser, vilket gör att högtalare rent allmänt troligen återger lägre frekvenser än vad specarna visar. smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#8
Jockk3 skrev:
caromania skrev:
Tack för tipsen. Är helt rudis och har inte egentligen brytt mig sedan jag köpte "dyrare" saker i slutet av 80-talet så har tappat allt vad koll på läget heter.
Alpinehögtalarna går bara ner til 60hz, det låter orimligt dåligt för 8 tummare? Man kanske måste lätta på lädret trots allt...

enligt dom flesta som säljer dom skriver att den kan spela ner till 40hz  men skulle inte lira lägre än 60hz ändå.
vill man lira musik under så bör man tänka över att fixa en bas roll

Ok, läste 60 nånstans. Mina gamla 6x9 Panasonic som var snordyra på 80talet spelade betydligt längre ner, och om man drar på Daytona med Chris Rea så kräver ju introt lite tryck. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
4 april 2014
#9
caromania skrev:
Jockk3 skrev:
caromania skrev:
Tack för tipsen. Är helt rudis och har inte egentligen brytt mig sedan jag köpte "dyrare" saker i slutet av 80-talet så har tappat allt vad koll på läget heter.
Alpinehögtalarna går bara ner til 60hz, det låter orimligt dåligt för 8 tummare? Man kanske måste lätta på lädret trots allt...

enligt dom flesta som säljer dom skriver att den kan spela ner till 40hz  men skulle inte lira lägre än 60hz ändå.
vill man lira musik under så bör man tänka över att fixa en bas roll

Ok, läste 60 nånstans. Mina gamla 6x9 Panasonic som var snordyra på 80talet spelade betydligt längre ner, och om man drar på Daytona med Chris Rea så kräver ju introt lite tryck. big_smile

Meh...Chris Rea är åtminstone inte död smile
The Road To Hell albumet, mkt bra platta.

Nu till den ursprungliga frågan, jag upplever JBL som ett bra alternativ då jag har haft deras eftermarknadshögtalare i några bilar och det är alltid välljudande för den aktuella pengen som betalats.

Evildan
4 april 2014
#10
Range Rover, mums.
http://www.youtube.com/watch?v=OA1V7cI28hI

För er som undrar vem f-n Chris Rea är.


Sök