2564
Sök

Bränd pluskabel till aktiv baslåda varför?

18 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#1
Bilen började bete sig konstigt basen kom och gick kollade därbak vid batteriet och upptäcker detta. Blir detta fenomen för att + kabeln till baslådan är alldeles för tunn motför effekten som krävs i slutsteget? Är en phoenixgold aktiv budgetbas från JULA.

Eller kan de ha att göra med att jag laddat batteriet ett par svängar och satt + klämman över den där röda och laddat batteriet? Att då jag laddat har de blivit för varmt?  Tacksam för svar.https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205584/205584-c8270af05c24178793cec33348e890e6.jpg
Senast redigerat av Pettsson94 (för 11 timmar sedan)

5 113 Inlägg
för 10 timmar sedan
#2
Säkert på grund av dålig kontakt vid pressningen pga av fukt gått in och ärgat kopparn. Det är i alla fall min gissning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

18 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#3
Okej räcker skarva om kabeln sätta dit ny kabelsko? Eller finns de nå sätt att inte få samma problem igen?

Kändes som konstigt att kablage på + polen började glappa och smälta så kunde knappt gänga ur bulten. (under bulten satt då + kabeln från steget klämd.)
Senast redigerat av Pettsson94 (för 1 timme sedan)

6 043 Inlägg
för 56 minuter sedan
#4
Om skruven som kabelskon satt under var lös och glappade så har du förklaringen där. Dålig kontakt ger varmgång. Pressa på en ny kabelsko och sätt dit en ny polsko på batteriet så du kan skruva dit kabeln ordentligt så håller det nog. Men du kan ju känna på kabeln och kabelskon efter du spelat en stund, om den blivit varm


Sök