3020
Sök

VW Sharan 01 - batteri laddar ur under körning

5 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#1
Har en VW Sharan 01 (automat) som jag köpte i våras och som gått felfritt fram tills i förrgår. Under körning får jag meddelandet "Generator werkstatt" och någon minut senare ger gaspedalen ingen effekt alls. Sedan dör bilen helt. Jag låter den stå en kvart och då startar den igen. Men så fort jag trycker på gaspedalen får jag meddelandet "generator werkstatt". När jag släpper gasen försvinner meddelandet. Bilen dör helt igen och får bogseras hem. Hemma försöker jag starta den igen med samma resultat. Den går en stund, "generator werkstatt" visas när jag ger gas, och en kort stund senare dör bilen helt. Fjärde gången jag försöker starta är batteriet i princip helt urladdat. Sätter det på laddning och det tar åtta timmar för det att bli fulladdat vilket jag som total amatör upplever är en väldigt lång tid. Batteriet är nytt, köpt och installerat av förre ägaren under våren -24. Generatorn är även den helt nyligen bytt och ser ut som den kommit direkt från butikshyllan. Efter att batteriet laddats testar jag igen med exakt samma resultat. Vid gas tänds "generator werkstatt" och batteriet laddas ur på några minuter.

Nån som vet vad detta tyder på? Är det möjligen batteriet som är paj, eller generatorn, eller kablarna emellan, eller en kombination? Vad kan jag själv göra för att felsöka problemet?
Senast redigerat av apaniskogen (för 12 timmar sedan)

3 150 Inlägg
för 9 timmar sedan
#2
Ny är inte per automatik = hel, och framförallt inte = rätt modell.
Många idag har av styrdonet kontrollerad laddning, men det har kanske inte en piratgenerator från billighetasajt har, tex.

Kan vara felkopplad med D+, mfl, osv.

Ibland laddar generatorn utan att styrdonet fattar vilket ger lysande lampa trots laddning, och andra laddar inte trots släckta lampor, när det blir fel.

Börja med att mäta vad du har för spänning när motorn är av, kontra när den går.
Samt bryt lite i kablarna vid generatorn så den inte är av-ärgad, typ.

Är generatorn onormalt varm kan du ha kortslutning någonstans.
Borde gå mer än minuter utan generatorn med någorlunda batteri, och med dåligt batteri och fungerande generator gå fint så länge den går.

VAG av dom åren hade ibland elektrisk hjälpvärme i kylvätskan tex.  Dieslarna alltså.  Men mät först.
Senast redigerat av Mossan1 (för 9 timmar sedan)

5 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Ny är inte per automatik = hel, och framförallt inte = rätt modell.
Många idag har av styrdonet kontrollerad laddning, men det har kanske inte en piratgenerator från billighetasajt har, tex.

Kan vara felkopplad med D+, mfl, osv.

Ibland laddar generatorn utan att styrdonet fattar vilket ger lysande lampa trots laddning, och andra laddar inte trots släckta lampor, när det blir fel.

Börja med att mäta vad du har för spänning när motorn är av, kontra när den går.
Samt bryt lite i kablarna vid generatorn så den inte är av-ärgad, typ.

Är generatorn onormalt varm kan du ha kortslutning någonstans.
Borde gå mer än minuter utan generatorn med någorlunda batteri, och med dåligt batteri och fungerande generator gå fint så länge den går.

VAG av dom åren hade ibland elektrisk hjälpvärme i kylvätskan tex.  Dieslarna alltså.  Men mät först.

När bilen är av är spänningen 12,2. När den är på ligger det på runt 11,5.

Såg nu när jag startade att symbolen för generatorn lyser i kombo med att texten dyker upp. Lägger upp lite bilder här nedan på display, batteri och generator ifall det kan vara till hjälp.




https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-a32ae66721bd5f6c81910a3dd0f89136.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-99d9e50b97fd6040af0d1c8787dd286c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-b8d1c089c384dcd3daed49e20c8d22bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-076ac16a9bc1f9931326986c390d8eb3.jpg

3 150 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Nu kanske bilden luras, men är multiremmen borta?
Dvs den som driver generatorn, mm.

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Nu kanske bilden luras, men är multiremmen borta?
Dvs den som driver generatorn, mm.

Om du menar den räfflade delen till vänster om generatorn så sitter det en rem där som har räfflor.

Trucker
1 407 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
om spänningen är 11,5 när bilen är igång så är generatorn verkligen kass, ska vara typ 13,7v plus...

därför bilen varnar för Generator verkstad... (generator werkstatt)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)


Sök