3592
Sök

Volvo 945 läcker en jävla massa olja

6 738 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#1
hallå tänkte hjälpa en kompis med hans biljävel som läcker massa olja vid ventilkåpan o ner på grenröret.
Vi har bytt ventilkåppspackning och packbox nu ikväll men det rinner fortfarande minst lika mycket.
Ventilkåpspackningen är dock från biltema o tunn som toapapper men jag har haft sån packning på min bil utan problem.

Vi tvättade bort all oljan innan o körde en runda på ca 4-5 kilometer o då såg det lika dant ut igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3525bf03340d9a42151e627341797d5e.jpg

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

773 Inlägg
16 februari 2014
#2
Henkix skrev:
hallå tänkte hjälpa en kompis med hans biljävel som läcker massa olja vid ventilkåpan o ner på grenröret.
Vi har bytt ventilkåppspackning och packbox nu ikväll men det rinner fortfarande minst lika mycket.
Ventilkåpspackningen är dock från biltema o tunn som toapapper men jag har haft sån packning på min bil utan problem.

Vi tvättade bort all oljan innan o körde en runda på ca 4-5 kilometer o då såg det lika dant ut igen
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3525bf03340d9a42151e627341797d5e.jpg

mvh

kan vara oljelocket?. om det läcker så mycket så stå och kolla vart de kommer ifrån?

5 686 Inlägg
16 februari 2014
#3
Misstänker också oljelocket. Det ska sitta en gummipackning där men den blir hårt som backelit med åren och det börjar då läcka ut olja där.

Det ser ju även ut att ha kommit därifrån, skulle det vara ventilkåpspackningen skulle det inte vara olja ovanpå ventilkåpan.
Senast redigerat av simlar (16 februari 2014)


134 Inlägg
16 februari 2014
#4
Är du helt 100 på att du fick bort allt från den gamla packningen? Väldigt lätt att missa någon liten bit om du inte får bort den i ett stycke.

6 121 Inlägg
16 februari 2014
#5
Hej!
Råkade ut för samma sak när jag bytte ventilkåpspackning (Biltema) på brorsans 745:-87!
Löste det genom att ta bort kåpan igen, göra rent med lacknafta och sedan "kladda på" blå Locktite silikon.
-Då blev det helt tätt!
Gummipackningen till locket blir hård efter några år.-Byt!

I många år körde jag mer hård packning i locket på min Audi 100 Avant 2,0E -89. Tog olika ventilkåpslock på skroten och testade med men det läckte alltid lite olja. Så där höll det på nästan 15år. Så för en månad sedan när det läckt ut ovanligt mycket olja tröttnade jag och tog bort den stenhårda packningen och klippte till en egen av en gummiduk som jag hade liggande. Då blev det stopp på läckaget, men roliga var att även motorn gick bättre på tomgång, jämnare och nästan helt vibrationsfritt och motorn har ändå gått över 31000mil.
Av en händelse så  hörde jag att VAG sålde gummipackningar löst och mycket riktigt det gjorde de, så jag köpte en ny packning för 30kr. Så nu finns inte en oljegnutta på utsidan av motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-af877fd4b8336bf17fdc2b5e22a3bf17.jpg
Senast redigerat av jaka54 (16 februari 2014)


1 562 Inlägg
16 februari 2014
#6
Har ni rengjort vevhusventilationen?

6 738 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#7
tack så mycket för alla svar, uppskattas verkligen big_smile
Nu har vi även bytt ventilkåpspackning o packningen i oljelocket. Elring-packninar o det läcker fortfarande minst lika mycket. känns som det läcker mer o mer för varje gång man bytt nått

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#8
mange_240 skrev:
Har ni rengjort vevhusventilationen?

hehe nej, motorn har iof gått 50000mil men det läckte ingen innan vi bytte toppen

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 562 Inlägg
21 februari 2014
#9
Henkix skrev:
mange_240 skrev:
Har ni rengjort vevhusventilationen?

hehe nej, motorn har iof gått 50000mil men det läckte ingen innan vi bytte toppen

Kolla så den inte är tät iaf.

6 738 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#10
Nu har vi rengjort vevhusventilationen och det hjälpte inte heller tongue Biljävel.
Är även en 531 topp det gäller från skroten då ventilstyrningarna var kassa på den gamla, o på motorn vi tog den från så hade det inte läkt någon ting.

Nu sitter det ny packbox,ventilkåpspackning o oljelockspackning men ändå rinner det olja från samma ställe.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 562 Inlägg
22 februari 2014
#11
Sitter verkligen packboxen till kammen som den ska? skulle nog rivit isär och dubbelkollat.
Senast redigerat av mange_240 (22 februari 2014)

6 121 Inlägg
22 februari 2014
#12
Hej!
Du har alltså konstaterat att det läcker från ventilkåpspackningen!??
Som jag skrev tidigare så räcker det ofta inte att bara byta ventilkåpspackning, man måste använda blå Loctite slikon också, annars blir det inte tätt. Speciellt gäller det vid gaveln och framtill där packningen ska gå i en båge över lagret.


1 562 Inlägg
22 februari 2014
#13
jaka54 skrev:
Hej!
Du har alltså konstaterat att det läcker från ventilkåpspackningen!??
Som jag skrev tidigare så räcker det ofta inte att bara byta ventilkåpspackning, man måste använda blå Loctite slikon också, annars blir det inte tätt. Speciellt gäller det vid gaveln och framtill där packningen ska gå i en båge över lagret.

Ska räcka med en packning så länge man inte har grader, eller packningsrester kvar. Oavsett vilket bör det ju inte vara sånt här söl.

102 Inlägg
22 februari 2014
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Du har alltså konstaterat att det läcker från ventilkåpspackningen!??
Som jag skrev tidigare så räcker det ofta inte att bara byta ventilkåpspackning, man måste använda blå Loctite slikon också, annars blir det inte tätt. Speciellt gäller det vid gaveln och framtill där packningen ska gå i en båge över lagret.

Håller med dig när det gäller packningar från biltema eller andra icke-original, då de är mycket hårdare och tunnare.

Köper du en original på volvo (230~kr) är problemet löst och du slipper kleta runt med silikon som är ett helvete att få bort om du behöver byta igen!

Var noga att tvätta bort rester runt pilbuntarna, rengör med bromsspray och torka med en torr trasa!

144 Inlägg
22 februari 2014
#15
häng en haklapp runt oljepåfyllningen så kan oljan rinna ner i den så kan du hälla tillbaka det när du kört smile


6 738 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#16
mange_240 skrev:
Sitter verkligen packboxen till kammen som den ska? skulle nog rivit isär och dubbelkollat.

ja den sitter som den ska, har byt packboxar till kammen på flera bilar o inga problem. Vi har även dubbelkollat.

jaka54 skrev:
Hej!
Du har alltså konstaterat att det läcker från ventilkåpspackningen!??
Som jag skrev tidigare så räcker det ofta inte att bara byta ventilkåpspackning, man måste använda blå Loctite slikon också, annars blir det inte tätt. Speciellt gäller det vid gaveln och framtill där packningen ska gå i en båge över lagret.

det ska egentligen inte behövas men vi gjorde det ändå o det hjälpte inte tongue

TurboRiddarn skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Du har alltså konstaterat att det läcker från ventilkåpspackningen!??
Som jag skrev tidigare så räcker det ofta inte att bara byta ventilkåpspackning, man måste använda blå Loctite slikon också, annars blir det inte tätt. Speciellt gäller det vid gaveln och framtill där packningen ska gå i en båge över lagret.

Håller med dig när det gäller packningar från biltema eller andra icke-original, då de är mycket hårdare och tunnare.

Köper du en original på volvo (230~kr) är problemet löst och du slipper kleta runt med silikon som är ett helvete att få bort om du behöver byta igen!

Var noga att tvätta bort rester runt pilbuntarna, rengör med bromsspray och torka med en torr trasa!

vi gjorde det, torkade allt rent som faan med nån industrirengörningsspray men det läcker satan ändå tongue

racing245 skrev:
häng en haklapp runt oljepåfyllningen så kan oljan rinna ner i den så kan du hälla tillbaka det när du kört smile

det är nog fan enda lösningen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

324 Inlägg
28 februari 2014
#17
Stop i vevhusventilation har jag råkat ut för några gånger, bland annat på en golf3, där fanns nåt filter i kåpan som var igensatt.

Det är inte så att det är skit i hålet så att skruven bottnar innan kåpan är spänd, en extra bricka kanske hjälper.

Ett tips när det gäller silikontätmedel, klin på sätt ihop men vänta tills det härdat med att spänna det sista varvet.

6 738 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#18
Problemet löst nu ikväll! smile
Var en stor jävla spricka i ventilkåpan, så nu e den bytt o det läcker inte mera! tongue

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök