1,8T 150 hk är slö, den har förvisso skapligt bottenvrid för att vara en turbo men slutar på nåt sätt skjuta på när man kommer över 3500 varv, ett chip löser förvisso det problemet men det kostar en del.
Kamremmen skulle som sagt ha bytts för länge sen, kolla även upp hur bilen är servad i övrigt, vissa har envisats med att köra longlife-service på 1.8T vilket funkar otroligt uselt ihop med den motorn, resultatet blir koks som lätt sätter igen sugsilen vilket i sin tur gör att motorn kan tappa smörjningen helt, om/när det händer kommer raset fort och motorn blir skrot. Koks kan också sätta sig i den hydrauliska kedjesträckaren som sträcker kedjan mellan insugskam och utblåskam, om det händer kan trycket i sträckaren bli för högt och den förvandlar både kedja och drev till grus och motorn blir skrot. Skulle rekommendera att ta ner oljetråget i samband med service och kolla silen i förbyggande syfte om du köper bilen. Framvagnen är som nämnts tidigare en svag punkt, likaså bromsoken bak, de kärvar lätt ihop med antingen anliggande broms eller otillräcklig bromsverkan som följd. Och ja, 17k är för mycket för den bilen, rostfri eller ej... Kan dock garantera att det är rost eller åtminstone galvsläpp under gummilisterna i dörrarnas nedkant...
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!