3598
Sök

Volvo XC90 D5 -05 Automatlåda och kylning

243 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Hallå, har lite funderingar ang. kylning till växellådan på en XC90 D5 -05
Letar bil tillsammans med far åt han då, eller ja har redan hittat en och är aktuellt för inköp.
är iaf en automatare och han drar mycket husvagn med den som är en 1500vagn.

kom att tänka på att automat inte är så jättebra att dra husvagn en längre period utan att serva lådorna noga
iaf vad jag hört förut vet dock inte hur de är idag.
Men iaf så kom på att man kan ju montera en externkylare på denna för att hålla lådan i skapligt skick.
men va in och läste nånstans och sa att det redan sitter kylare till växellådan på dessa och är i samma som vanliga kylaren, stämmer det?
och sen att det va vanligt att dom spricker och de blir glykol/oljesoppa och lådorna går sönder ofta på de viset?
Underlättar om de är så att de redan är draget för kylare på dessa om man ska montera exernkylare
och tänkte då vad för storlek som är lämpligt att montera?
16radig eller ska man gå ännu på ännu större eller kanske blir för svalt och olja inte blir att smörja som den ska?

som sagt är inte så jättehaj på just volvo, har själv oljekylare till min bil och är 16radig och kyler alldeles lagomt
men är ju skillnad på denna bil jämnfört med volvon och som sen ska ha husvagn efter.

hoppas ni förstår mina frågor.

mvh
Senast redigerat av Luckard (9 april 2014)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

1 938 Inlägg
9 april 2014
Jag hade en V70 D5 från 2005, en 164hk eller vad det kan tänkas varit.
2009 var jag inne på Volvo och då hade dom inte med oljebyte till lådan på serviceprogrammet.
Hur det är idag vet jag inte, då påstod dom att oljan skall fungera bilens livslängd om man äger den som privatperson.
På många bilar med automatlåda ligger det en slinga i vattenkylaren som kyls av kylvattnet, oljan blir både varmare snabbare och kyls ner när det behövs.

Låt Volvo skölja lådan med ny olja så är det nog rätt lugnt sedan skulle jag tro.

Är du orolig får du väl dra en husvagn en stund och mäta oljetempen och se ifall den skenat, annars är det onödigt med större doningar. Volvo har nog tänkt på detta redan.

Ett tredje alternativ är ett externt oljekyl med termostat så det inte kyler när det inte behövs, tycker det är överkurs innan man vet om man har problem.

Tid är pengar, finns så mycket annat kul att göra. smile

49 Inlägg
9 april 2014
om det inte redan sitter en extra kylare under vanliga kylaren (standard på s80 t6 och xc90 v8 / t6)

så går den givetvis att eftermontera man får dock göra om ena slangen för att det skall passa

har gjort just denna modifiering på ett par bilar med enormt gott resultat
Senast redigerat av Moon_Walk (9 april 2014)

4 823 Inlägg
10 april 2014
Glesmark skrev:
Jag hade en V70 D5 från 2005, en 164hk eller vad det kan tänkas varit.
2009 var jag inne på Volvo och då hade dom inte med oljebyte till lådan på serviceprogrammet.
Hur det är idag vet jag inte, då påstod dom att oljan skall fungera bilens livslängd om man äger den som privatperson.

vad jag vet är det fortfarande så vilket är helt vansinningt då tillvärkaren rekomenderar ett bytes intervall på 6000mil om jag inte minns helt fel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

243 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Okej, ja för mig spelar det ingen roll så att montera dit extra kylare och göra om då jag gör det på min andra bil till vardags ändå wink
Tänkte som du nämnde att lämna in bilen så dom får byta oljan i lådan så man är säker ett tag till.
Jo funderade på termostat också men hur pass varm blir en låda generellt?
För bästa är ju att skaffa en ställbar för tempmätare osv har jag redan så kan ju labba lite som du säger med husvagn osv.
Sen så vill jag göra detta då för att förebygga problemet innan man får smile

Hmm var 6000mil va ganska tätt faktiskt

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
10 april 2014
Kan någon få fram en säker källa på bytesintervall på oljan?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

49 Inlägg
10 april 2014
Lillkanto skrev:
Kan någon få fram en säker källa på bytesintervall på oljan?

enlig Volvos serviceprogram så gäller följande

Automatväxellåda
Normalt behöver oljan inte bytas.
Oljebyte skall utföras om informationstext i teckenfönster visar detta. 

Fordon som går i taxitrafik eller som huvudsakligen körs med släp, byt olja enligt serviceprogram. 

och enligt serviceprogram gäller 6000mil

annars byts den om lådan gått varm och då meddelar bilen att det är dags för service

243 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Tackar för de svaren!

49 Inlägg
10 april 2014
Luckard skrev:
Tackar för de svaren!

det var så lite så

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
10 april 2014
Tack för ett riktigt svar!
Ska byta oljan på min men då vet jag när ja kommer behöva göra det nästa gång.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Sök