2111
Sök

Köpa billjud hjälp

118 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena tänkte bygga ljud i min Volvo 244 a men jag kan inte så mycket om det så jag vänder mig hit för råd och tips smile basar har jag redan så de är dörrar och hatt hyllan som är prio ett samt ett eller två steg men basarna är på 12" 900 watt RMS styck sen tänkte jag MDS Fanatic FGP653 till dörrar och hatthylla men jag är inte helt hundra om de är värt pengarna totalt 8 högtalare och 2 basar steg har jag ingen aning om så min fråga är om någon kan länka nått fint steg o andra högtalare om dom nu inte duger  MVH kim smile
Senast redigerat av kimkim (12 mars 2014)


21 761 Inlägg
12 mars 2014
#2
Hur vill du att det ska låta ungefär, "mycket och högt" eller "bra och/eller högt"?

Högtalare i hatthylla+bakdörrar innebär att musik och röster hörs ganska tydligt bakifrån, då får man ingen scenkänsla. En del tycker att det inte gör något om musik+röster hörs bakifrån, men jag tror att de flesta vill höra detta framifrån istället.

Om du försöker beskriva hur du vill ha det och även hur mycket det får kosta, så blir det lättare för folk att ge råd. smile

118 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#3
planerna är 2 basar i bagaget 4 högtalare i hatthyllan och en i var dörr det är det som är planerna smile men först och främst så är de basarna som ska in och vars en högtalare i dörrarna smile de jag är ute efter är väl att man ska kunna spela högt och sen om man vill klämma till med bas så ska man kunna det med hade tänkt mig om man kunde koppla det så man kan stänga av basarna via en knapp eller så sen smile har inte nån budget precis så ja men helst så billigt som de går men ändå mycket ljud för pengarna eller vad man ska säga smile

Drönirettab skrev:
Hur vill du att det ska låta ungefär, "mycket och högt" eller "bra och/eller högt"?

Högtalare i hatthylla+bakdörrar innebär att musik och röster hörs ganska tydligt bakifrån, då får man ingen scenkänsla. En del tycker att det inte gör något om musik+röster hörs bakifrån, men jag tror att de flesta vill höra detta framifrån istället.

Om du försöker beskriva hur du vill ha det och även hur mycket det får kosta, så blir det lättare för folk att ge råd. smile


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 april 2014
#4
Skippa högtalare i hatthyllan, basen kommer mest troligt att spela sönder dom ändå.
Sattsa på ett bra framsystem  & bra steg till både bas & framsystem.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 727 Inlägg
8 april 2014
#5
Kim: Knåpa ihop vad "ditt" system kostar ca, sedan kan du nog få tips för samma peng men med lite annat tänk.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Avstängd
598 Inlägg
8 april 2014
#6
Streethawk skrev:
Skippa högtalare i hatthyllan, basen kommer mest troligt att spela sönder dom ändå.
Sattsa på ett bra framsystem  & bra steg till både bas & framsystem.

Du kan ha rätt om det är en ungdom som överkompenserar med bas och använder en hög delningsfrekvens. Men 240 får bara plats med 4" i dörrarna om jag minns rätt, och då blir anslutningen till en tolva lite för stor. Då behövs ett par 4" fram, nåt 6-8" eller 6x9" i hatthylllan och så subben.

21 761 Inlägg
10 april 2014
#7
Ja, 4" är det största som får plats utan att sätta någon typ av distansring. 5,25" kan behöva ungefär 10 mm distans, dessutom får inte elementet ha för stort inbyggnadsdjup. Åtminstone i vissa 240 (tex -86) finns dessutom hål i innerplåten så att man kan dra fast 5,25" med skruvar direkt i plåten utan att behöva borra. smile


Sök