3171
Sök

Ny inskaffad Passat 1.8T -98, Laddar inte ordentligt!

10 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Min vän köpte en Passat turbo nyligen och han tyckte den kändes ritkigt seg jämfört med den förra hondan 2.0 V-Tec han körde med innan.

båda två har lika många hästar enl papperna dock har passaten mer vrid. Det märks dock varken när det gäller hästarna eller vridet då den påminnner väldigt mycket om en volvo ltt med 5 pers i bilen!

han fick pröva vår 945 som rullar 0.8Bar ladd och han sa att det var som natt och dag mellan dom!

Vi har felsökt i viss mån genom att installera en Laddtrycks mätare(direkt kopplad från insuget, passaterna har koppling där)

och den laddade inte ett dugg. som max peaka det på 0.1 knappt men annars ligger det på nollan fram tills man ligger över 4k rpm då sjunker det rätt kvickt!

vi har inte tillgång till OBDII eller dyl än så har inte kunnat kollat om där finns några felkoder! när man varvar upp den och släpper gasen så kvittrar det från wastegaten som vi tror är problemet.

Men vill höra vad ni säger smile


4 767 Inlägg
9 januari 2014
#2
Kollat så alla tryckrör sitter på och är hela? Lossa insugsröret och kolla så att turbon är kry?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

10 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#3
Får ta och kolla med han sen!


10 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#4
Uppdatering ang Passaten!

Elektroniken som sköter laddet fungerar inte så vi ryckte loss slangarna och pluggade vakum slangarna till insuget

sen drog vi en liten slang mellan turbon och wastegaten så börja den ladda! nu vill dock inte motor lampan sluta lysa men den går inte skit iaf. det med lampan fixades rätt lätt dock(plocka ur lampan)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
26 april 2014
#5
SwedenVirre skrev:
Uppdatering ang Passaten!

Elektroniken som sköter laddet fungerar inte så vi ryckte loss slangarna och pluggade vakum slangarna till insuget

sen drog vi en liten slang mellan turbon och wastegaten så börja den ladda! nu vill dock inte motor lampan sluta lysa men den går inte skit iaf. det med lampan fixades rätt lätt dock(plocka ur lampan)

Märks det inte vid besiktningen då? Motorlampan ska väl lysa med tändningen på och slockna när motorn startat, eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#6
Han var inne för inte så länge sedan och dom sa inget alls förutom att den kändes trött(inte konstigt då wastegatens grund tryck var inte så väldsamt fick vi reda på efter detta gjordes)

Den gick igenom utan anmärkning så antar att han hade en jävla tur(car spec kolla den)

Den skall dock in på rep nästa vecka så dom skall fixa det då. detta var lite av en nödlösning då den av någon anledning drack riktigt mycket(normal ekonomi körning på lands väg så drog den 1.1-1.2...) den var på rep innan för en bra tids sen och då byta dom wastegaten och turbon och den betedde sig precis likadant... så vi kom fram till att givarn som sitter vid vakum slangen kärvade och ganom att koppla bort det så gick den lite bättre(dock inte som en passat skall gå då den blev lite ryckig när laddet kom)
Senast redigerat av SwedenVirre (26 april 2014)



Sök